دبیرکل سازمان بهداشت جهانی وضعیت غزه را «فراتر از فاجعه» توصیف کرد

چهارشنبه, 2ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در ژنو، وضعیت نوار غزه را «فراتر از فاجعه» توصیف کرد و از اسرائیل خواست محدودیت‌ها را کاهش دهد.

در شمال نوار غزه، بیمارستان العوده، از یکشنبه تاکنون در محاصره است و ۱۴۸ کارمند آن از جمله مدیران، کارکنان بهداشتی، نظافتچی و داوطلبان، به همراه ۲۲ بیمار و همراهانشان، گرفتار شده‌اند.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید همچنین در بیمارستان کمال عدوان، که یکی دیگر از دو بیمارستان‌ باقی‌مانده در شمال غزه است، ارائه خدمات درمانی به بیماران دشوارتر شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از پزشکان این بیمارستان گزارش داده موشک‌های اسرائیلی به بخش اورژانس اصابت کردند که باعث شد کارکنان، بیماران را روی تخت‌ها و برانکاردها به خیابان پر از آوار ببرند.

ارتش اسرائیل به رویترز گفته است گزارش‌های این حادثه را دیده و منبع حمله «در دست بررسی» است.

اسرائیل می‌گوید مطابق با قوانین بین‌المللی و حفاظت‌ ویژه از بیمارستان‌ها عمل می‌کند و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آسیب رساندن به غیرنظامیان به کار گرفته است.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی با اشاره به تداوم حملات در شهر رفح در جنوب نوار غزه و افزایش تلفات گفت که بیش از ۸۰۰ هزار نفر گریخته‌اند، با این حال صدها هزار نفر همچنان باقی مانده‌اند.

تدروس آدهانوم اضافه کرد، «بیمارستان‌های رفح لبریز شده بود و بیمارستان النجار نیز به ناچار تعطیل شد و ۲۲۰ تخت بیمارستانی کمتر برای مجروحان و بیماران باقی گذاشت.»

به گفته دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر شش بیمارستان و ۹ مرکز بهداشتی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و دسترسی بیش از ۷۰ پناهگاه به مراکز درمانی قطع شده است.

او تأکید کرد بدون کمک‌رسانی بیشتر به غزه، قادر نخواهند بود به نجات جان افراد در بیمارستان‌ها ادامه دهند و از اسرائیل خواست محدودیت‌ها را برای تسهیل کمک رسانی کاهش دهد.

تدروس آدهانوم گفت سازمان بهداشت جهانی و شرکایش در روزهای اخیر موفق شدند «مقادیر کمی» سوخت را به بیمارستان‌ها برسانند و تأکید کرد آمبولانس‌ها بدون سوخت قادر به حرکت نخواهند بود و خدمات نجات‌بخش مانند دیالیز هم نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

همزمان، آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، آنروا، گزارش داد ه است مرکز توزیع این نهاد و همچنین انبار برنامه جهانی غذا در رفح، غیرقابل دسترس شده‌اند.

آنروا همچنین گفت که مراکز بهداشتی این نهاد در ده روز گذشته هیچ‌گونه تجهیزات پزشکی دریافت نکرده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است مسیرهای جایگزین جدیدی برای انتقال کمک‌ها در غزه ایجاد شده است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد می‌گوید پروژه اسکله جدید ۳۲۰ میلیون دلاری آمریکا برای ارسال کمک به غزه ممکن است با شکست مواجه شود، مگر این که اسرائیل شرایطی را برای فعالیت امن گروه‌های بشردوستانه فراهم کند.

یکی از سخنگویان برنامه جهانی غذا، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است هیچ کدام از ۱۱ کامیون حامل کمک که اسکله تازه ساز آمریکایی را ترک کرده اند، نتوانستند طبق برنامه به انبار برسند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.