تهران در «کیفیت زندگی» بین ۱۰۰۰ شهر جهان: جایگاه ۷۴۵

پنجشنبه, 17ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن
 
تهران در «کیفیت زندگی» بین ۱۰۰۰ شهر جهان: جایگاه ۷۴۵
تهران در «کیفیت زندگی» بین ۱۰۰۰ شهر جهان: جایگاه ۷۴۵

تهران در شاخص کیفیت زندگی «آکسفورد» که بر اساس وضعیت «درآمد خانوارها، هزینه مسکن، نابرابری اجتماعی، امید به زندگی و سرعت اینترنت» سنجش می‌شود، بین ۱۰۰۰ شهر ریز و درشت جهان، هفتصد و چهل و پنجم شد.

به گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد»، نهاد مشاوره اقتصادی دانشکده اقتصاد دانشگاه «آکسفورد» با عنوان «آکسفورد اکونومیکس» در جدیدترین گزارش خود، ۱۰۰۰ شهر بزرگ یا نامدار از ۱۶۳ کشور را بر اساس شاخص «کیفیت زندگی» مورد سنجش قرار داده است که «درآمد خانوارها، هزینه مسکن، نابرابری اجتماعی، امید به زندگی و سرعت اینترنت» معیار سنجش شهرها در شاخص کیفیت زندگی قرار گرفتند. در این شاخص، شهرهای سوئیس و فرانسه بیشترین سهم را از لحاظ شاخص کیفیت زندگی در جهان به‏‏‌دست آوردند. 

بر اساس این گزارش٬ تهران از محور سرمایه انسانی با رتبه ۸۰ بهترین عملکرد را در بین سایر محورها داشته است. تهران از نظر شاخص اقتصاد رتبه ۳۰۶ در جهان را به دست آورده، اما در دیگر شاخص‌‌‌ها عملکرد ضعیفی داشته است. شاخص‌‌‌های کیفیت زندگی و محیط‌زیست آن به ترتیب ۷۴۵ و ۷۷۷ برآورد شده است و پایین‌‌‌ترین عملکرد را در شاخص حکمرانی دولت دارد که در رتبه ۹۲۸ قرار گرفته است.

در گزارش آکسفورد، تاکید شده است افزایش هزینه مسکن اثر مخرب بر روی کیفیت زندگی شهروندان یک شهر دارد.

همچنین براساس این گزارش٬ ۱۰ شهر برتر در آمریکای شمالی، اروپای غربی، آسیای شرقی و اقیانوسیه قرار دارند. در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۴ نیویورک رتبه اول را دارد و پس از آن لندن قرار دارد. سه شهر بعدی سن‌خوزه (آمریکا)، توکیو و پاریس همگی دارای امتیازات برتر اقتصاد و سرمایه انسانی هستند. علاوه بر این، سن‌خوزه و پاریس در دسته‌بندی کیفیت زندگی امتیازات بالایی دارند.

 شهرهای سوئیس بیشترین سهم را در رده‌‌‌بندی «کیفیت زندگی» دارند. در رتبه دوم تنها شهر غیر‌اروپایی در ۱۰ شهر برتر، کانبرا قرار دارد. این کشور از بالاترین نرخ امید به زندگی در جهان و سطوح بالای درآمد برای هر فرد بهره می‌برد. بقیه ۱۰ شهر برتر، شهرهای شمال غربی اروپا هستند که همگی ترکیبی از درآمدهای بالا با برابری درآمد نسبتا بالا، امید به زندگی طولانی، و مکان‌‌‌های تفریحی و فرهنگی گسترده دارند.

ایران وایر 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.