دو صد متر؛ فرزانه فصیحی در جدیدترین رده‌بندی دوومیدانی آسیا در صدر قرار گرفت

جمعه, 18ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

فرزانه فصیحی

فرزانه فصیحی، دونده ایرانی، در جدیدترین رده‌بندی دوومیدانی قاره آسیا در بخش ۱۰۰ متر در صدر قرار گرفته است. او بعد از کسب این جایگاه با انتشار پستی در حساب اینستاگرامش ابراز امیدواری کرد که «روزی رده یک آسیا در تمام مواد به نام دختران ایرانی باشد».

فرزانه فصیحی در بخش دوی سرعت زنان یک هزار و ۲۲۹ امتیاز کسب کرد و حمیده اسماعیل‌نژاد چهارم شد.

خانم فصیحی در پست اینستاگرام خود از مسیری که برای رسیدن به رده اول آسیا پشت سر گذاشته نوشت تا مشوق افرادی باشد که می‌خواهند در این راه قدم بگذارند.

او به صحبت‌های ناامیدکننده‌ای که پس از هر موفقیت شنیده اشاره کرد و افزود: «حالا من، فرزانه فصیحی بعد از احسان حدادی، و به عنوان تنها ورزشکار خانم به رنک یک آسیا رفتم و در آستانه حضور در دومین المپیکم هستم.»

فرزانه فصیحی در حالی در رده اول آسیا قرار گرفته که ورزشکاران زن ایرانی همواره از کمبود امکانات تمرین و شرایط نابرابر با ورزشکاران مرد انتقاده کرده‌اند. به دلیل همین شرایط، خانم فصیحی اسفندماه ۱۴۰۲ از مسابقات قهرمانی جهانی در اسکاتلند جا ماند. گفته شد که فدراسیون دوومیدانی ایران اقدامات لازم را برای اعزام این ورزشکار در زمان مقرر انجام نداد. خانم فصیحی در آن زمان نوشت: «فقط توقع داشتم در آماده‌ترین سال ورزشی‌ام و بعد از رکوردشکنی بروم با بزرگان جهان مسابقه بدهم و کاری کنم که در تاریخ ورزش بی‌سابقه بوده است، اما این اجازه به من داده نشد.»

حسن تفتیان، قهرمان دو ۱۰۰ متر ایران هم به جا ماندن خانم فصیحی از مسابقات جهانی واکنش نشان داد و آن را یکی از نمادهای تبعیض‌های جنسیتی دانست:‌ «حذف زنان ورزشکار از مسابقات جهانی به خاطر “تدبیر” یا “کوتاهی” مقام‌های مسئول در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و یکی از مهمترین سویه‌های آن تبعیض‌های ریشه‌دار جنسیتی علیه زنان است.»

آقای تفتیان در بخش دو سرعت مردان در رده چهارم قرار گرفته است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.