بازرسی پلیس فرانسه در انجمن «سیما»، وابسته به سازمان مجاهدین خلق

پنجشنبه, 24ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

انجمن سیما در حومۀ پاریس که وابسته به سازمان مجاهدین خلق است مورد بازرسی قرار گرفت.

انجمن سیما در حومۀ پاریس که وابسته به سازمان مجاهدین خلق است مورد بازرسی قرار گرفت. © DIPN 95 – DIPN 95

روزنامۀ «پاریزین» که یکی از روزنامه‌های پرمخاطب فرانسه است، می‌نویسد که روز چهارشنبه ۲۳ خرداد، یک «عملیات بزرگ بازرسی» در شهرستان «وال دوآز»، واقع در شمال پاریس انجام گرفت. شهر «اوِر سور اوآز» که از سالها قبل مقر سازمان مجاهدین بوده در همین شهرستان قرار دارد.

این بازرسی در دفاتر «انجمن سیما» صورت گرفته که به عنوان یک سازمان تولیدکنندۀ برنامه‌های فرهنگی و هنری و مستند ثبت شده است. «پاریزین» می‌نویسد که برنامه‌های تلویزیون «سیمای آزادی» نیز در همین محل تولید می‌شود. افشین علوی، مسئول روابط عمومی شورای ملی مقاومت گفته است که کارکنان انجمن سیما همگی داوطلبانه به کار مشغولند و اکثراً پناهنده هستند.

«پاریزین» یادآوری می‌کند که یک سال قبل نیز این ساختمان هدف کوکتل مولوتوف و تیراندازی قرار گرفته و در پی مداخلۀ آتش‌نشانی معلوم شده بود که حدود پانزده نفر در آنجا ساکن‌اند و شب را در محل می‌گذرانند.

با اتکا به همین پیشینه، سازمان «اورساف» که وابسته به وزارت بهداشت است و در حوزۀ بیمه‌های اجتماعی فعالیت دارد، قصد بازرسی محل را کرده تا مطمئن شود که کارگران غیرقانونی در آنجا ساکن نیستند. پلیس مرزی و آتش‌نشانی نیز در بازرسی شرکت داشته‌اند. بعد از بررسی هویت ۵۱ نفر، پلیس مرزی دو مرد و یک زن را که «حق اقامت در خاک فرانسه را ندارند» بازداشت کرده است. اسامی این افراد فاش نشده است.

اما شبکۀ یک تلویزیون فرانسه بدون آنکه از انجمن سیما حرفی بزند، مستقیماً سازمان مجاهدین را تحت نظر پلیس می‌داند و می‌نویسد که مأموران ژاندارمری و همچنین سرویس‌های «ضد تقلب» نیز در بازرسی شرکت داشته‌اند.

انعکاس در تهران

این خبر که در رسانه‌های فرانسوی بازتاب کوچکی داشت، در خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی به یک رویداد بسیار مهم تبدیل شده است.

خبرگزاری تسنیم در مطلبی مشروح، این بازرسی  را دارای اهمیت زیاد می‌داند و می‌نویسد: «حمله پلیس فرانسه به یکی از مقرهای اصلی منافقین در شهر پاریس و تفتیش این محل، یکی از مهمترین اتفاق‌ها در رابطه با این گروهک تروریستی طی چند سال اخیر بود…»

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوۀ قضاییه  که دبیر «ستاد حقوق بشر» جمهوری اسلامی نیز هست، صریحاً از «حملۀ پلیس فرانسه» ابراز رضایت کرده است.

 

به نوشتۀ مطبوعات فرانسوی، پلیس مرزی فرانسه، آتش‌نشانی و همچنین مسئولان یک سازمان بیمه‌های اجتماعی، مقر انجمن «سیما» را در حومۀ پاریس مورد بازرسی قرار داده‌اند. این انجمن وابسته به «شورای ملی مقاومت ایران» است که معمولاً به عنوان «ویترین سیاسی سازمان مجاهدین خلق» معرفی می‌شود. رسانه‌های جمهوری اسلامی این رویداد را تحت عنوان «حمله پلیس فرانسه به مقر گروهک تروریستی منافقین» پوشش داده‌اند.

شایعات در مورد مریم رجوی

خبرگزاری تسنیم ادعا می‌کند که اخیراً مریم رجوی «در پی حملۀ عصبی» به بیمارستان منتقل شده و «خبری از وضعیت او وجود ندارد.»

پنج روز قبل، خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود مریم رجوی «حین بازگشت از پاریس به سمت مقر خود در “اوِر سور اوآز” دچار حمله عصبی شدید شده و بلافاصله به بیمارستان انتقال یافته است.» ایرنا وضعیت مریم رجوی را «وخیم» توصیف کرده و مدعی شده است که وی «دچار بیماری روماتیسم، سرطان روده و بیماری عصبی است.»

اما سازمان مجاهدین در آخرین خبر خود در بارۀ مریم رجوی می‌نویسد که وی دیروز – چهارشنبه ۱۲ ژوئن/۲۳ خرداد – با امیل بلسیگ، نمایندۀ پیشین پارلمان فرانسه دیدار داشته است.

البته سازمان مجاهدین خلق در شبکۀ ایکس، بیانیه‌ای را نیز منسوب به مسعود رجوی منتشر کرده که مورَخ بیستم خرداد، و مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ایران است. این در حالی است که از چند سال قبل فرضیاتی در مورد مرگ مسعود رجوی وجود دارد.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.