نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس: ۵۵ درصد مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند

شنبه, 2ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس: ۵۵ درصد مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند

نتایج سومین موج از نظرسنجی مؤسسه افکارسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد ۵۵ درصد شهروندان ایرانی تصمیمی برای شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ندارند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی که روز شنبه دوم تیر در رسانه‌های ایران منتشر شده است تنها ۴۵ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند قطعا در انتخابات شرکت خواهند کرد.

نتایج این پیمایش نشاان می‌دهد ۳۱/۸ درصد پاسخ‌دهندگان درباره شرکت در انتخابات مردد بوده و ۲۱/۴ درصد ابراز کرده‌اند که قطعاً در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به شکل  تلفنی از همه افراد ۱۸ سال و بیشتر در کل کشور انجام شده و برای جمع‌آوری داده‌ها از شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده متناسب با جمعیت استفاده شده به‌نحوی‌که جمعیت کل کشور پوشش داده شده است.

از پاسخگویانی که گفته‌اند «قطعاً» در انتخابات شرکت می‌کنند، سؤال شده‌ است «از بین نامزدهای انتخابات، شما به کدام‌یک رأی خواهید داد؟». در موج سوم این پیمایش به‌ترتیب انتخاب ۲۰/۷ درصد «محمدباقر قالیباف»، انتخاب ۱۸/۹ درصد «مسعود پزشکیان» و انتخاب ۱۸/۲ درصد «سعید جلیلی» است. علاوه‌براین، ۴/۶ درصد از این پاسخگویان «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، ۲ درصد «علیرضا زاکانی» و ۱/۸ درصد «مصطفی پورمحمدی» را به‌عنوان نامزد منتخب خود اعلام کرده‌اند. 

همچنین، ۲/۷ درصد از پاسخگویان گفته‌اند که در این انتخابات رأی سفید یا باطله می‌دهند و ۲۶/۷ درصد نیز مردد بوده و هنوز نامزد موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند.

نتایج تازه‌ترین تازه‌ترین نظرسنجی موسسه گمان از «نگرش ایرانیان به انتخابات ۱۴۰۳» نیز نشان می‌دهد حدود ۶۵ درصد شهروندان ایرانی در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نخواهند کرد.

براساس این نظرسنجی که از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ به مدت ۳ روز انجام شده و دیدگاه افراد باسواد بالای ۱۹ سال ساکن ایران برابر با ۹۰ درصد جمعیت بزرگسال ایران را پوشش می‌دهد، تنها حدود ۲۲ درصد جامعه آماری اعلام کرده‌اند که در انتخابات ۸ تیرماه شرکت خواهند کرد و حدود ۱۲ درصد هم گفته‌اند که هنوز تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.