آیا ابعاد کامل فساد در جمهوری اسلامی برملا میشود؟

چهارشنبه, 28ام خرداد, 1393
اندازه قلم متن

fesad

سایت ملیون ایران: به گزارش خانم آمنه شیرافکن در روزنامه شرق، اقدامات مسعود میرکاظمی هنگام ریاستش بر وزارت نفت به جریمه ۲۵ میلیارد تومانی ایران انجامیده است. وی همچنین از دست اندرکاران بنزین‌های آلوده بشمار میرود. اخیرا طرفداران وی در «کمیسیون انرژی» مجلس شورای اسلامی رای کافی نیاورده اند و در نتیجه فرد دیگری به ریاست این کمیسیون انتخاب شده است.

آیا در جمهوری اسلامی ابعاد کامل چنین فجایعی روشن خواهد شد؟ تجربه نشان میدهد که در موارد مشابه رژیم “مساله را کِش” نداده است! چنین افرادی یا به آرامی از صحنه خارج میشوند و یا دچار سرنوشت سعید اسلامی و مه آفرین خسروی ها میگردند. تا کنون حتی در یک مورد هم چنین افرادی در مقابل دادگاههای علنی و قابل پیگیری برای مردم بمنظور روشن شدن ابعاد فساد و شناخته شدن عاملان واقعی آن بطور کامل قرار نگرفته اند!

گزارش «شرق» از تغییر رییس «کمیسیون انرژی»

پایان «پایداری» میرکاظمی

آمنه شیرافکن: آرا ۱۲ به ۱۲ بود و قرعه‌کشی در نهایت به‌نفع «علی مروی» تمام شد، گویا عصر روز گذشته شانس و اقبال با منتقدان «مسعود میرکاظمی» و ریاست دوساله‌اش بر «کمیسیون انرژی» مجلس بود. چنانچه پیش‌تر از این خیلی‌ها نه‌تنها از مسایل مدیریتی او که از نحوه برخورد میرکاظمی با نمایندگان عضو این کمیسیون گله داشتند و در نهایت بر آن شدند تا برای انتخاب «مروی» به اجماع برسند؛ اجماعی که در نهایت با نشان‌دادن روی خوش سکه شانس به کام منتقدان شد. نه اخبار خوشی از پرونده «مسعود میرکاظمی» در دوران مسوولیتش بر وزارت نفت به گوش می‌رسید و نه در دوره ریاستش بر «کمیسیون انرژی» مجلس. خیلی‌ها معتقد بودند که او پیشینه مدیریت نفت نداشته و در دوران وزارتش تغییرات جدی و ناصوابی در این وزارتخانه به وجود آورده است. اما از مسایل مدیریتی و نقدهای اصولی که بگذریم، «مسعود میرکاظمی» از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری، تندروترین طیف سیاسی حاضر در مجلس است که تا پیش از این در کمیسیون فرهنگی و آموزش و انرژی قدرت بالایی داشته و حالا ازدست‌دادن ریاست «کمیسیون انرژی» معنای مشخصی برای هواداران این طیف سیاسی در مجلس دارد.
امید به جهش در فعالیت «کمیسیون انرژی»

در کارنامه کاری او در زمان وزارتش در نفت، مخالفت با «سوآپ نفت» دیده می‌شود که او بارها از عنوان «شوآپ» برای نامیدن آن استفاده کرد و سوآپ را خیانتی به کشور دانست. تصمیمی که حالا نتیجه عکس داده و مستندات نشان از آن دارد که تشخیص و تصمیم وزیر نفت معتمد محمود احمدی‌نژاد حالا خسارتی حداقل معادل ۵/۵میلیون‌دلار روی دست وزارت نفت دولت «تدبیر و امید» گذاشته است. برخی از نمایندگان امیدوارند که با پایان‌یافتن ریاست میرکاظمی بر «کمیسیون انرژی» دور تازه‌ای از بررسی همه‌جانبه پرونده بابک زنجانی در دستور کار قرار گیرد. امیرعباس سلطانی در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «کمیسیون باید کارهای مهمی انجام دهد و شاید از همه مهم‌تر اینکه مسایل فساد رخ‌داده در وزارت نفت و به‌ویژه پرونده زنجانی بی‌کم‌وکاست و با جزییات مورد بررسی قرار گیرد.»از سوی دیگر حسین امیری‌خامکانی، سخنگوی «کمیسیون انرژی» هم می‌افزاید: «دعوت از خودروسازان برای بررسی مساله استانداردسازی سوخت خودروها و دعوت از مسوولان بورس انرژی از جمله اولویت‌هایی بوده که تا به امروز در «کمیسیون انرژی» مورد توجه قرار نگرفته است.»

بررسی جزییات سوآپ در «کمیسیون انرژی»
حالا که مسعود میرکاظمی دیگر از جایگاه ریاست «کمیسیون انرژی» مجلس رفته، شاید فرصت مناسبی برای بررسی جزییات پرونده سوآپ به وجود آمده است. امیری‌خامکانی درباره اینکه چرا کمیسیون پیش از این نسبت به این مساله بی‌توجه بوده به «شرق» می‌گوید: «کمیسیون در جریان جزییات این پرونده نبود و حالا بدون شک برای بررسی دلایل ضرر مالی ایران در این پرونده مساله را مورد بررسی قرار خواهیم داد.»اخبار دوروز گذشته نشان از آن داشت که دادگاه لاهه، ایران را به‌دلیل اشتباه میرکاظمی به ۲۵میلیاردتومان جریمه محکوم کرده است. از سوی دیگر پرونده آلوده‌بودن بنزین پتروشیمی‌ها از جمله دیگرمسایلی است که در دوره مدیریت او اتفاق افتاده و حالا به شکایت گروهی از وکلا از وزیر نفت محمود احمدی‌نژاد منجر شده است. حالا در «کمیسیون انرژی» مجلس، محمدسعید انصاری و ناصر سودانی به‌عنوان نواب اول و دوم مشغول به کار خواهند شد و امیری‌خامکانی به‌عنوان سخنگو. از سوی دیگر جعفری بنه‌خلخال و امیرعباس سلطانی نیز به‌عنوان دبیران کمیسیون برگزیده شدند. با تغییر ریاست «کمیسیون انرژی» حالا فرصت آن رسیده که برخی مسایل بی‌پرده‌تر از همیشه مورد بررسی قرار گرفته و جزییات مربوط به دوره ریاست مسعود میرکاظمی بر وزارت نفت و مسایل مربوط به بنزین‌های آلوده برای افکار عمومی اطلاع‌رسانی شود.

از: شرق


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.