«قطع تماس‌های تلفنی توماج صالحی» در زندان دستگرد و هشدار درباره «پرونده‌سازی‌» تازه

شنبه, 23ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

توماج صالحی، رپر محبوس در زندان دستگرد اصفهان

صدای آمریکا

صفحه منسوب به توماج صالحی، قطع تماس‌های تلفنی این معترض زندانی از روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه تاکنون را مصداق «شکنجه سفید» و «نقض فاحش حقوق بشر» خوانده و خواستار «توقف فوری» آن شده است.

این مطالبه روز شنبه ۲۳ تیر در صفحه توماج صالحی در شبکه اجتماعی «ایکس» درج شده است.

 

صفحه منسوب به توماج صالحی روز جمعه ۲۲ تیرهم درباره «احتمال برگزاری دادگاهی نمایشی و فوری پشت درهای بسته» علیه توماج صالحی ابراز نگرانی کرده بود.

در یادداشت منتشرشده، با اشاره به «تشکیل جلسه‌ای با حضور ضابطین قضایی در زندان دستگرد» اصفهان احتمال داده شده که دادگستری استان اصفهان «درصدد برگزاری یک دادگاه نمایشی فوری و پشت درهای بسته علیه توماج است تا از طریق این پرونده‌سازی، بهانه‌ای برای ادامه بازداشت موقت و حبس او که پس از لغو احکام و اتهامات وارد به وی در پرونده قبلی فاقد وجاهت حقوقی بود، فراهم شود.»

 

صفحه منسوب به توماج صالحی به تازگی درباره تشکیل «دو پرونده جدید با اتهامات ساختگی» علیه این خواننده زندانی، هشدار داده بود.

یی‌ وان ری، کفیل سیاسی توماج صالحی، طرح اتهامات تازه علیه این خواننده معترض را نشانه «ترس رژیم ایران» از توماج و مردم ایران دانست و تاکید کرد: «برای جلب توجه به این موضوع و مبارزه برای آزادی توماج ادامه می‌دهیم.»

سازمان عفو بین‌الملل در تیرماه سال جاری به مقامات جمهوری اسلامی توصیه کرد که به جای طولانی کردن روند قانونی پرونده علیه این رپر زندانی، او را «فورا و بدون قید و شرط» آزاد کنند.

توماج صالحی ۸ آبان سال ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» بازداشت و روانه زندان شد. او یک سال بعد با قید وثیقه آزاد اما پس از چند روز بار دیگر در روز ۱۲ آذر ۱۴۰۲ بازداشت شد.

شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان روز ۳۰ فروردین سال جاری این خواننده معترض را به اتهام «اجتماع و تبانی، و معاونت در بغی» محاکمه و به اعدام محکوم کرد.

این حکم مدتی بعد در دیوان عالی کشور نقض شد.

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، این اقدام را «تظاهر به نرمش» جمهوری اسلامی با هدف «گمراه‌کردن جهان» و ترفند قضایی «رژیم ایران» برای «ساکت کردن دگراندیشان» دانست.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.