در گلوگاه مازندران، ۸۰۰ نفر با نوشیدن شربت نذری مسموم شدند

پنجشنبه, 28ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهر گلوگاه در استان مازندران، تایید کرد روز دوشنبه ۲۵ تیر حدود ۸۰۰ نفر بر اثر مصرف شربت نذری که در ایستگاه‌های عزاداری محرم توزیع شده بود، مسموم شدند. به گفته ابراهیم خادملو، همه مراجعان پس از دریافت دارو و تزریق سرم، به صورت سرپایی درمان شدند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، روز پنج‌شنبه ۲۸ تیر در گزارشی «شربت توزیع شده در مراسم ماه محرم» را دلیل مسمومیت جمعی از شهروندان گلوگاه معرفی کرد.

به گزارش ایرنا در این شهر افرادی دچار «دل‌درد و دیگر علائم مسمومیت» شدند که در چند روز گذشته در یک مسیر مشخص «آب و شربت» نوشیدند.

در همین ارتباط شورای تامین شهرستان گلوگاه با تشکیل جلسه به بررسی جوانب این حادثه پرداخت.

بر اساس مصوبات این شورا، پس از این همه ایستگاه‌های توزیع نذری «ملزم به دریافت مجوز از فرمانداری» شده و پلیس هم باید «همه فرضیه‌های مسمومیت شهروندان» را بررسی کند.

حوادث دهه اول محرم امسال

روز چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳ نفر بر اثر برخورد یک دستگاه خودرو کوئیک به دسته عزاداری در خشک‌بیجار رشت مصدوم شدند.

بر اساس گزارش‌ها ۱۲ تن از این ۱۳ نفر به مراکز درمانی اعزام شدند و وضعیت یک نوجوان ۱۴ ساله وخیم گزارش شده است.

روز سه‌شنبه ۲۶ تیر یک دستگاه کامیون با ورود به جمعیت هیات عزاداری در شهرستان نکا در شرق مازندران باعث مصدومیت هفت نفر شد.

در همان روز در تربت حیدریه، هشت نفر از عزاداران پس از برخورد عَلَم با کابل‌های برق در مراسم روز عاشورا دچار برق‌گرفتگی شده و به بیمارستان منتقل شدند.

مسمومیت در محرم

هر ساله هم‌زمان با ایام محرم گزارش‌هایی از مسمومیت، برق‌گرفتکی و حوادث ناگوار برای شرکت‌کنندگان در مراسم عزاداری امام سوم شیعیان در ایران منتشر می‌شود.

مرداد ۱۴۰۱ حدود ۲۶۰ نفر از اهالی روستای اسدآباد در همدان با نوشیدن شربت نذری مسموم شدند.

در این ماجرا نرجس دیانی، یک دختر ۱۲ ساله، جان خود را از دست داد.

هر چند رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان علت این حادثه را «عامل میکروبی اسهال عفونی» اعلام کرد اما نادر دیانی، پدر نرجس، از وجود سم یونجه در شربت نذری خبر داد و گفت: «نمی‌دانم چرا علت اصلی را بازگو نکردند.»

۱۵ مرداد ۱۴۰۱ نیز سه نفر در پی برخورد یک خودروی سواری پژو ۲۰۶ با دسته عزاداری در شهر اردستان کشته شدند.

۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در شهرستان طبس، ۱۱۰ نفر بر اثر نوشیدن شربت نذری مسموم شدند که اکثر آنان را به طور سرپایی در بیمارستان طبس درمان کردند. حدود ۶۷ نفر به مراکز درمانی شبکه بهداشت و درمان مراجعه کردند.

مهر ماه ۱۳۹۴ نیز بیش از ۲۵۰ نفر در چالوس به علت خوردن غذای مسموم به مراکز درمانی مراجعه کردند. از این تعداد ۱۳۴ نفر بستری شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های حکومتی معمولا درباره این گونه حوادث اطلاع‌رسانی شفافی نمی‌کنند.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.