افسانه بایگان به جزای نقدی و مجازات های تکمیلی محکوم شد

دوشنبه, 15ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – افسانه بایگان، بازیگر سینما و تلویزیون توسط شعبه ۱۰۹۷ کیفری دو مجتمع قضائی ارشاد به پرداخت دو میلیون و پانصد هزار تومان جزای نقدی بدل از نود و یک روز حبس و به هجده ماه ممنوعیت از هرگونه فعالیت در فضای مجازی و منع خروج از کشور محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از امتداد، افسانه بایگان، بازیگر سینما و تلویزیون به جزای نقدی و مجازات های تکمیلی محکوم شد.

محمدرضا اعتصام، یکی از وکلای خانم بایگان در این خصوص گفت: “موکلم، خانم افسانه بایگان بنا بر عنوان اتهامی «انتشار تصاویر مبتذل» به پرداخت مبلغ دو و نیم میلیون تومان جزای نقدی، جایگزین و بدل از ۹۱ روز حبس تعزیری به عنوان مجازات اصلی و همچنین به ۱۸ ماه ممنوعیت از هرگونه فعالیت در فضای مجازی و منع خروج از کشور به عنوان مجازات تکمیلی محکوم شده است. مجازات تکمیلی صادره، مجازاتی سنگین محسوب می‌شود. ما در مهلت مقرر به این حکم اعتراض خواهیم کرد.”

این وکیل دادگستری افزود: “با توجه به دادنامه‌ای که از سوی شعبه ۱۰۹۷ کیفری دو مجتمع قضائی ارشاد به صورت غیابی علیه خانم بایگان صادر شده بود، عنوان اتهامی «حضور زنان در معابر و انظار عمومی، بدون حجاب شرعی»، موضوع تبصره ماده ۶۳۸ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی عنوان شد. قاضی پرونده، آن را دائر بر انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی، موضوع تبصره یک ماده ۷۴۲ از قانون مجازات اسلامی قلمداد کرده و مجازاتی را برای این عنوان اتهامی تعیین کرد.”

آقای اعتصام ضمن بیان اینکه در خصوص دادنامه صادره واخواهی کرده، ادامه داد: “به رغم دفاعیات و آنکه اساسا، تصاویر منتشره با توجه به تعریف ذیل تبصره یک ماده ۷۴۲ از آثار و محتویات مبتذل نیست و اینکه مجازات تکمیلی مقرر شده در حکم، حسب قانون باید متناسب با جرم ارتکابی و خصوصیات متهم باشد بر این اساس دادگاه، ضمن رد واخواهی و تائید مجازات اصلی در دادنامه موضوع واخواهی، مجازات تکمیلی را از ۲ سال به ۱۸ ماه تقلیل داد.”

دهم مردادماه سال جاری، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام خانم بایگان با حضور علی شریف‌زاده، وکیل مدافع خود در شعبه مذکور برگزار شده بود.

به گفته وکیل مدافع وی، مصداق اتهام مطروحه، انتشار عکس هایی در فضای اینستاگرام توسط خانم بایگان عنوان شده است.

چندی پیش مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران بزرگ از تشکیل پرونده قضائی دیگری برای افسانه بایگان به دلیل آنچه “کشف حجاب در مراسم نکوداشت آتیلا پسیانی” عنوان کرد، خبر داده بود.

در تیر ماه سال گذشته این بازیگر سینما و تلویزیون در رابطه با پرونده ای دیگر به دلیل عدم رعایت “حجاب اجباری” توسط دادگاه کیفری دو تهران به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمد. وی همچنین از بابت مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور و استفاده از فضای مجازی، خلاصه نویسی یک کتاب و مراجعه به مراکز رسمی روانشناسی و ارائه گواهی سلامت محکوم شد.

اواخر تیرماه ۱۴۰۲، المیرا نوری زینال، دیگر وکیل مدافع خانم بایگان از اجرای حکم غیرقطعی موکل خود مبنی بر قطع شدن سیم‌کارت و احضار وی به پلیس امنیت عمومی خبر داد.

افسانه بایگان، بازیگر سینما و تلویزیون پیشتر از احضار خود به دادگاه به دلیل “در معرض قرار دادن شی‌ای که بر خلاف عفت و اخلاق عمومی”، خبر داده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.