بایدن بار دیگر به تهران هشدار داد؛ هشدار اردن به ایران و اسرائیل درباره حریم هوایی‌اش

یکشنبه, 21ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

جو بایدن (وسط)

جو بایدن (وسط)

رئیس ‌جمهور آمریکا بار دیگر به جمهوری اسلامی ایران در مورد حمله احتمالی تلافی‌جویانه علیه اسرائیل هشدار داد.

همزمان اردن هم به اسرائیل و هم به ایران هشدار داد که هر هدف احتمالی طرفین در آسمان اردن را به عنوان تعرض به حریم هوایی این کشور تلقی کرده و هدف قرار خواهد داد.

جو بایدن روز شنبه، ۲۰ مرداد، در پاسخی کوتاه به پرسش خبرنگارانی که از او پرسیدند چه پیامی برای ایران دارد، گفت «اقدام نکنید».

۱۱ روز پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در جریان سفر او به تهران برای شرکت در آیین تحلیف رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی، در حالی که اسرائیل هنوز هیچ مسئولیتی در این سوء قصد برعهده نگرفته، نگرانی در منطقه و جهان از احتمال حمله نظامی ایران به اسرائیل که به واکنش غیرقابل پیش‌بینی اسرائیل علیه ایران منجر شود، ادامه دارد.

هفته گذشته برخی رسانه‌های غربی به نقل از منابع خود از ایجاد تردید در میان سران جمهوری اسلامی ایران در خصوص عملی کردن چنین حمله‌ای خبر دادند.

برخی گزارش‌های رسانه‌های غربی در روزهای گذشته نیز حاکی از مخالفت مسعود پزشکیان، رئیس‌ جمهور جدید ایران با چنین حمله‌ای بود، آن ‌هم در حالی که او هنوز دولت خود را مستقر نکرده است.

اما به نوشته شمار زیادی از منابع خبری غربی در روزهای اخیر، حزب‌الله فارغ از هر اقدام ایران، حمله خود را به اسرائیل در انتقام از کشتن فواد شُکر، ارشدترین مهره نظامی حزب‌الله، عملی خواهد کرد.

فواد شکر حدود شش ساعت پیش از کشته شدن هنیه، در حمله هدفمند نیروی هوایی اسرائیل به ساختمانی در ضاحیه بیروت از پای درآمد و اسرائیل بلافاصله مسئولیت آن را به عنوان کسی که عامل کشته شدن ۱۲ کودک اسرائیلی در حمله راکتی حزب‌الله به یک استادیوم فوتبال بود پذیرفت.

ارتش آمریکا در روزهای گذشته بیشترین تجهیزات نظامی و نیرو را در نقاط مختلف منطقه مستقر کرد تا به اسرائیل در برابر حملات احتمالی ایران و حزب‌الله کمک کند.

آرایش میدانی آمریکا بزرگ‌ترین تجمع نظامیان آمریکا در منطقه پس از خروج آن‌ها از عراق در سال‌های گذشته محسوب می‌شود.

همزمان، فرمانده سنتکام، نیروهای مرکزی آمریکا، روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته با سفر به تل‌آویو درباره احتمالات جنگی و هماهنگی دفاعی با مقامات ارشد نظامی اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کرد.

آقای بایدن چهار ماه پیش نیز زمان کوتاهی پیش از نخستین حمله مستقیم نظامی جمهوری اسلامی از خاک و آسمان ایران به اسرائیل به ایران گفته بود: «نکنید». او افزوده بود که ایران در چنین حمله‌ای موفقیتی به دست نخواهد آورد.

اسرائیل با یاری آمریکا، بریتانیا و فرانسه و با تکیه به ائتلافی از کشورهای عربی منطقه مانند اردن، عربستان و امارات متحده عربی حمله نظامی ایران در روز ۲۵ فروردین را دفع کرد و غیر از یک دختربچه از عرب‌های مسلمان بادیه‌نشین در جنوب اسرائیل کسی در این کشور آسیب ندید. دختر زخمی نیز پس از چند ماه درمان و عمل جراحی مغزی بهبود یافت.

رسانه‌های غربی بعدا نوشتند اسرائیل در واکنش به آن حمله ایران، برای نشان دادن توان خود به زدن رادار سامانه دفاع هوایی در منطقه اصفهان که مدافع تأسیسات حساس هسته‌ای نیز هست، اکتفا کرد.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، دولت بایدن در روزهای گذشته به ایران پیام داده که در صورت انجام حمله بزرگ علیه اسرائیل، ایران باید خود را برای تحمل «ضرباتی ویرانگر» و «عواقب جدی» آماده کند.

جمهوری اسلامی ایران وجود کانال ارتباطی با آمریکا را تأیید کرده اما به جزئیات هشداری که گرفته، اشاره نکرده است.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، روز شنبه، ۲۰ مرداد، در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت کشورش هم به ایران و هم به اسرائیل اطلاع داده که در صورت تشدید درگیری دوباره بین این دو کشور، «هر هدفی را در حریم هوایی اردن سرنگون خواهد کرد».

آقای الصفدی که هفته گذشته نیز به تهران سفر کرده بود، افزود «اردن میدان جنگ برای هیچ طرفی نخواهد بود».

همزمان شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل روز شنبه گزارش داد اردن با وجود اظهارات علنی مقامات آن، به اسرائیل اجازه داده تا از حریم هوایی‌اش برای مقابله با دفع حملات احتمالی آتی ایران استفاده کند و این تصمیم اردن بر اساس منافع امنیتی گسترده آن کشور و همکاری‌های همیشگی گذشته آن کشور با اسرائیل است.

یک مقام امنیتی اسرائیل به شبکه ۱۲ این کشور گفت اقدامات اردن در راستای اتحاد راهبردی دولت امان با آمریکا است، حتی اگر مقامات اردن آن را علنا انکار کنند.

جو بایدن هفته گذشته در گفت‌وگو با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، از دوستی این کشور متحد واشینگتن تقدیر کرد.

با استفاده از تایمز اسرائیل، العربیه، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، اکسیوس/ ف. ر./ ف. دو.

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.