هشدار هوایی ایران؛ خلبان‌ها از ۲۱ تا ۲۴ مرداد از پرواز بر فراز پایگاه نوژه همدان خودداری کنند

دوشنبه, 22ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

هواپیمای ایرباس بر فراز تهران

ایران روز شنبه ۱۰ اوت (۲۰ مرداد) با صدور یک نوتام، به خلبانان هواپیماهای عبوری از منطقه‌ای که پایگاه هوایی نوژه همدان در آن واقع است اخطار داده که طی روزهای ۲۱ تا ۲۴ مرداد به دلیل «شلیک‌های برنامه‌ریزی شده» از پرواز بر فراز این ناحیه اجتناب کنند.

بر اساس این «نوتام»، تمرینات نظامی از سطح زمین تا ارتفاع ۱۰ هزار پایی از سطح دریا هر روز بین ساعت ۴.۳۰ تا ۱۴.۳۰ انجام خواهد شد.

نوتام نوعی هشدار است که توسط مقام‌های هوایی به خلبانان داده می‌شود. این هشدار درباره وجود خطرات بالقوه در طول مسیر پرواز هواپیما یا درباره مکانی است که می‌تواند بر ایمنی پرواز تأثیر بگذارد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از یک منبع اطلاعاتی گفته بود که روسیه سربازانی را برای آموزش استفاده از سامانه‌های موشکی بالستیک «فتح-۳۶۰»، ساخت صنایع دفاعی ایران، به این کشور اعزام کرده است.

به گزارش این خبرگزاری، آموزش برای تسلیحات ایرانی که به روسیه عرضه شده است «تمرین استاندارد» محسوب می‌شود.

روز یکشنبه معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصر شیرین در واکنش به شنیده شدن صداهای پی در پی انفجار در این شهرمرزی، علت آن را مرتبط با رزمایش سپاه پاسداران در منطقه عنوان کرده بود.

پیش از این در روز ۵ اوت نیز یک نوتام توسط ایران صادر شده بود که به هواپیماها در مورد خطرات در مسیر مرکز، غرب و شمال غرب کشور هشدار می‌داد. با این حال مقامات جمهوری اسلامی آن را تکذیب کرده بودند.

رضا کارگر، مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران، در آن مقطع زمانی گفته بود: «هیچ هشدار پروازی و نوتامی درباره محدودیت‌های پروازی یا توصیه برای تغییر مسیر پروازی اعلام نشده ‌است.»

کشورهای منطقه نیز در روزهای اخیر اقدام به صدور هشدار برای اجتناب خلبان‌ها از پرواز بر فراز حریم هوایی ایران کردند.

در روز ۷ اوت مصر به تمامی خطوط هوایی خود دستور داده بود تا برای مدت سه ساعت بین ساعت ۱ تا ۴ صبح به وقت گرینویچ از پرواز در حریم هوایی ایران خودداری کنند.

یک مقام مصری بدون ارائه جزئیات بیشتر دلیل این تصمیم را هشدار ایران درباره انجام «تمرینات نظامی» عنوان کرده بود.

صدور نوتام از سوی ایران در حالی صورت می‌پذیرد که مقامات جمهوری اسلامی همچنان به تهدید علیه اسرائیل ادامه می‌دهند و می‌گویند به زودی به عملیاتی تلافی‌جویانه برای انتقام از ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران دست خواهند شد.

از: یورو نیوز 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.