توقیف سریال «غربت» به دستور دادستانی و تاکید ساترا بر انجام اصلاحات در برنامه «جوکر»

یکشنبه, 4ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

علی صالحی، دادستان تهران اعلام کرد پخش سریال نمایش خانگی «غربت» متوقف شده است. یک عضو سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) هم تهدید کرد در صورتی که اصلاحات مورد نظر در برنامه جوکر اعمال نشود، جلوی انتشار آن گرفته خواهد شد.

دادستان تهران روز یک‌شنبه چهارم شهریور از توقف پخش سریال «غربت» خبر داد و دلیل آن را «ناراحتی و گلایه هم‌وطنان عرب‌زبان ما» عنوان کرد.

صالحی افزود این سریال مجوز پخش ساترا را نداشته و به دنبال درخواست مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و ساترا، دادستانی دستور انجام «پیگیری‌های قضایی» درباره آن را صادر کرده است.

غربت سریالی در ژانر درام است که نخستین قسمت آن روز ۱۹ مرداد از پلتفرم نماوا عرضه شد.

مهدی حسینی‌نیا، آناهیتا درگاهی، بهاره کیان‌افشار، ترلان پروانه، حسین مهری و سوسن پرور از بازیگران اصلی این سریال هستند.

نورنیوز، وب‌سایت خبری نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت سریال غربت به دلیل «تصویرسازی نامناسب از زندگی حاشیه‌نشینان در مناطق عرب‌نشین» مورد انتقاد قرار گرفته است.

روزنامه قدس هم گزارش داد انتشار تصاویری از «حاشیه‌نشینی و سبک‌زندگی عرب‌زبانان جنوب کشور» در این سریال اعتراضات زیادی را برانگیخته است.

محسن موسوی‌زاده، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی روز سوم شهریور از «توهین به قومیت شریف عرب» در سریال غربت انتقاد کرد و آن را اقدامی «نابخردانه» خواند.

ساترا، وابسته به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی، در واکنش به انتقادات اعلام کرد این سریال مجوز پخش نداشته و به همین دلیل، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبلیغات محیطی آن موافقت نکرده است.

به گفته ساترا، تبلیغ این سریال «غیرقانونی» بوده و «علی‌رغم تذکرات کتبی به مدیر نماوا، انتشار سریال مذکور خلاف قانون انجام شده است».

به دنبال بالا گرفتن جنجال‌ها و حواشی در خصوص سریال غربت، امیر پورکیان، کارگردان آن از مردم خوزستان عذرخواهی کرد.

پورکیان تاکید کرد: «بنده هیچ‌گونه نیت و قصدی برای توهین نداشته و ندارم. مسئولیت کارم را می‌پذیرم و از مردم شریف و غیور عرب عذرخواهم.»

تاکید ساترا بر انجام اصلاحات در برنامه جوکر مردان

ساترا روز دوم شهریور اعلام کرد محتوای برنامه جوکر مورد تایید این سازمان نیست و این برنامه «بدون طی فرآیندهای قانونی» در پلتفرم فیلیمو عرضه شده است.

ساترا همچنین از طرح شکایت در مراجع قضایی علیه برنامه جوکر خبر داد.

مهران ده‌نمکی، عضو مجمع تحلیل‌گران ساترا روز چهارم شهریور گفت اطلاعیه اخیر این سازمان ارتباطی به جوکر زنان ندارد و اصلاحات مورد نظر ساترا در خصوص برنامه جوکر مردان است.

او اضافه کرد: «اگر محتوای جوکر مردان اصلاح شود، ادامه انتشار جوکر زنان هم در شورای صدور مجوز ساترا بررسی خواهد شد و احتمالا با اصلاحیه اندک موفق به دریافت مجوز خواهد شد.»

ده‌نمکی در عین حال تهدید کرد در صورتی که جوکر مردان ۲ تن به انجام اصلاحات ساترا ندهد، از طریق دستگاه قضایی جلوی عرضه آن گرفته می‌شود.

این عضو ساترا در خصوص سریال غربت هم گفت: «اگر این سریال امروز توسط دادستانی توقیف نمی‌شد، وضعیت بسیار بدتری در قسمت‌های آینده رقم می‌خورد که حتما شاهد اعتراضات جدی‌تری در کشور بودیم.»

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران روز یک‌شنبه انتشار سریال غربت و برنامه جوکر را تلاشی برای «عادی‌سازی یک بی‌قانونی» توصیف کرد.

فارس تهیه‌کننده و کارگردان جوکر و مدیر فیلیمو را به خلف وعده متهم کرد و نوشت بنا بر توافق قبلی، قرار بود جوکر زنان ۲ «بعد از ماه صَفَر و پایان مناسبت‌های سوگواری این ماه» عرضه شود.

این خبرگزاری افزود بر خلاف توافقات انجام‌شده، قسمت‌های اول و دوم جوکر زنان از دو هفته گذشته و پیش از پایان ماه صفر منتشر شده است.

احسان علیخانی، مجری و تهیه‌کننده پیشین تلویزیون جمهوری اسلامی، کارگردانی برنامه جوکر را بر عهده دارد.

فصل اول این برنامه در سال ۱۴۰۰ از طریق پلتفرم فیلیمو عرضه شد. قسمت اول فصل دوم آن نیز روز ۱۶ خرداد سال جاری از فیلیمو به نمایش درآمد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.