اعتراض معیشتی؛ تجمع کارکنان نفت و گاز در آغاجاری و عسلویه، ۳۲ روز اعتصاب کارگران واگن پارس اراک

چهارشنبه, 7ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

اعتراض کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری ـ آرشیو

صدای آمریکا

بر اساس گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا و منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، گروهی از کارکنان رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، به دلیل تداوم بی‌توجهی مقامات مسئول به مطالبات‌شان، بار دیگر در مقابل ساختمان مدیریت این شرکت تجمع کردند.

مهمترین مطالبات این بخش از نیروهای شاغل در صنعت نفت و گاز ایران، «حذف سقف‌ حقوق، اصلاح کف‌ حقوق، حذف محدودیت حق‌ سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ۱۰ و مطالبه‌ اولویت‌دار دفاع از صندوق بازنشستگی نفت» است.

اعتراض کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری ـ آرشیو
اعتراض کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری ـ آرشیو

هم‌زمان، شماری از کارکنان پالایشگاه‌های ۱۰، ۱۱، و ۱۲ در مجتمع گاز پارس جنوبی در عسلویه در مقابل ساختمان اداری این پالایشگاه‌ها تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، خواسته‌های این کارکنان معترض که تجمع آنها در روز سه‌شنبه ششم شهریور نیز جریان داشت، از جمله «حذف شرکت‌های پیمانکاری، حق ایجاد تشکل و برپایی تجمع و اعتراض، بازگشت به کار فوری و بی قید و شرط دو تن از همکارن اخراجی، اجرای ۱۴ روز کار، ۱۴ روز استراحت، برکناری مسئولان نالایق و فاسد، حذف سقف دستمزد، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، و بازنگری در اساسنامه صندوق بازنشستگی» است.

 

در این ارتباط، پایگاه اطلاع رسانی مطالبات کارکنان رسمی صنعت نفت ایران (افکار نفت) خطاب به وزیر نفت نوشت که «تجمعات صنفی همکاران صنعت نفت تا حصول نتیجه مطلوب و پرداخت تمام و کمال حقوق قانونی خود طبق قرارداد فی‌مابین کارمند با وزارت نفت ادامه خواهد داشت.»

علاوه بر این، در روز چهارشنبه شماری از کارگران کارخانه واگن پارس اراک در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالبات‌شان بار دیگر تجمع کردند و شعار دادند: «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد.»

کانال تلگرامی اعتراض مدنی بازار گزارش داد که کارگران شرکت واگن پارس در «سی و دومین روز اعتصاب» به سر می‌برند.

 

این کانال تلگرامی که اخبار مربوط به اعتراضات صنفی و مدنی را دنبال می‌کند، همچنین گزارش داده که کارگران خطوط تولیدی شرکت رادیاتور ایران نیز در اعتراض به «بدعهدی مدیرعامل و هیئت مدیران» اعتصاب کردند و «تمام کارگران خطوط تولیدی و تعدادی کارمندان ستادی» روز سه‌شنبه و چهارشنبه کار را تعطیل و در محوطه ورودی این مجموعه تجمع کردند.

«پرداخت نشدن حقوق و کلیه مزایا و پاداش‌ها، اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل، انجام ندادن محاسبات سنوات و سختی کار، به تعویق انداختن امور بیمه‌ای و مالیاتی» از جمله مطالبات این معترضان است.

بر اساس این گزارش، مدیران شرکت رادیاتور ایران «از بازنشستگان تعهدنامه گرفته‌اند که از تاریخ مشخص هیچ طلبی از شرکت ندارند» و بر این اساس «چندین ماه را بدون حقوق و مزایا باید کار کنند.»

مطابق این گزارش، «اعتراض کارگران همراه با اعتصاب غذا بود» و ضمن تحصن در مقابل ورودی کارخانه، «اعلام کردند تا آخر پای حق خود و دیگر همکاران هستند.»

علاوه بر این، کارکنان شسکام، از زیرمجموعه‌های شرکت مخابرات، در تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی تجمع کردند و خواهان پرداخت معوقات چندین ماهه و همچنین رسیدگی به مطالبات‌شان شدند.

 


بر اساس گزارشی دیگر از کانال تلگرامی اعتراض مدنی بازار، کارگران یک شرکت پیمانکاری شهرداری در شهر طبس در اعتراض به تعویق در پرداخت حقوق‌شان تجمع کردند.

گسترش اعتراضات صنفی گروه‌های مختلف از جمله بازنشستگان، کارگران صنایع مختلف، معلمان، مال‌باختگان، و پرستاران و کارکنان بخش درمان نشانگر افزایش مشکلات معیشتی در ایران و بی‌توجهی مقامات جمهوری اسلامی است.

جمشید اسدی، اقتصاددان، پیشتر در زمینه رشد شاخص فلاکت در ایران در گفت‌وگو با صدای آمریکا پیش‌بینی کرده است که وضعیت معیشتی و شرایط اقتصادی از آن چه که هست، بدتر نیز خواهد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.