بحران کم‌آبی در ایران؛ جان‌باختن یک کودک در چابهار به‌دلیل غرق شدن در هوتک‌

جمعه, 9ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

بحران کمبود آب در ایران ادامه دارد و تبعات آن در حال افزایش است. روز هفتم شهریور یک کودک پنج ساله در یکی از روستای شهرستان چابهار به داخل هوتک افتاد و غرق شد. هوتک برای ذخیره آب به منظور استفاده احشام است اما با بحران کمبود آب، مردم منطقه از این آب برای شرب استفاده می‌کنند.

حسن حقیقی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه شش تهران (شهر‌ری)، روز هشتم شهریور با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر و مشکل کمبود آب در شهر فشافویه، گفت که اکنون تامین آب برای جمعیت ساکن در این شهر به سختی انجام می‌شود.

حقیقی با اشاره به این که میزان آب ورودی به فشافویه کفاف جمعیت ساکن این شهر را نمی‌دهد، گفت: «برای مدیریت این موضوع، مجبوریم شب‌ها مخازن را محدود و روزها فشار آب را بیشتر کنیم تا مشکل رفع شود.»

یکی از شهروندان با ارسال ویدیویی برای ایران‌اینترنشنال گفت: «خمینی گفته بود مردم را به کرامت انسانی می‌رساند. کرامت انسانی مدنظر جمهوری اسلامی یعنی بی‌آبی و بی‌برقی برای مردم ایران.»

هم‌زمان با بحران کمبود آب در کشور، سایت حال‌وش که خبرهای استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، در گزارشی از جان‌باختن یک کودک پنج ساله بلوچ به دلیل غرق شدن در هوتک خبر داد.

هویت این کودک «محمد‌طیب میهن‌خواه»، فرزند‌ اسحاق و اهل روستای بندسر چوکات از توابع بخش پلان واقع در شهرستان چابهار عنوان شده است.

حال‌وش به نقل از منابع خود نوشت که این کودک در اطراف هوتک با تعدادی از کودکان هم‌سن خود در حال بازی بود که با سقوط به داخل آن در اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست داد.

«هوتَک یا هوتَگ» گودال حفر شده برای ذخیره آب است که بیشتر برای مصرف احشام به کار می‌رود.

در سال‌های گذشته و با بالا گرفتن بحران کمبود آب در جنوب استان سیستان و بلوچستان، اهالی این مناطق به دلیل فقدان آب لوله‌کشی و عدم مدیریت صحیح بارش‌های حداقلی، از آب هوتک‌ها برای شرب و مصارف خانگی استفاده می‌کنند.

شماری از کودکان که برای برداشتن یا خوردن آب به کنار هوتک می‌روند، به دلیل عدم فنس‌گذاری و سکوبندی اطراف این گودال‌ها، حین جمع‌آوری آب در داخل این هوتگ‌ها غرق شده یا طعمه گاندوها می‌شوند.

طی ۱۰ سال گذشته تنها در شهرستان دشتیاری استان سیستان و بلوچستان دست‌کم ۴۸ کودک به دنبال افتادن در هوتک‌‌ها جان خود را از دست دادند.

سایت خبری رکنا روز ۱۶ تیر امسال در گزارشی با اشاره به اینکه هوتک‌ها همچنان در سیستان و بلوچستان جان می‌گیرند و سلامت و بهداشت منطقه را درگیر خود کرده‌اند، مرگ ۴۸ کودک در هوتک‌های دشتیاری طی ۱۰ سال گذشته را آماری تلخ خواند.

علی علیجانی، مدیر سابق ایمن‌سازی هوتک‌ها و نقاط پر‌خطر جنوب استان سیستان و بلوچستان، بهمن ماه ۱۴۰۲ با اشاره به اینکه در چهار شهرستان دشتیاری، چابهار، کنارک و قصرقند بیشترین تعداد هوتک‌ها وجود دارد، گفت که تنها در چابهار، هزار و ۷۰ هوتک و گودال هست که برای کشاورزی و آب‌دهی به احشام استفاده می‌شوند.

ساجد جوهر، عضو شورای شهر دشتیاری نیز همان زمان گفت تنها ۱۰ هوتک از ۳۰۰ هوتک این شهرستان حصارکشی شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.