اعتراض چهار انجمن دانشگاهی به پلمب ساختمان انجمن جامعه‌شناسی ایران

یکشنبه, 11ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

تصویری از در پلمب‌شده ساختمان مرکز جامعه‌شناسی ایران در تهران

 

رادیو فردا

انجمن‌های علمی جامعه‌شناسی در چهار دانشگاه ایران در اعتراض به پلمب ساختمان انجمن جامعه‌شناسی ایران توسط شهرداری تهران می‌گویند چنین اقدامی به «آزادی و استقلال» دانشگاه‌ها و نهادهای دانش خدشه وارد کرده است.

انجمن‌های دانشگاه‌های علامه طباطبائی، تهران، گیلان و یزد شنبه ۱۰ شهریور با محکوم کردن اقدام شهرداری تهران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «سیاست کنترل و سلطه بر نهادهای علمی با هدف جلوگیری از گسترش اندیشه‌های انتقادی را نمی‌پذیریم.»

این چهار انجمن علمی با بیان اینکه نهادهای علمی چون انجمن جامعه‌شناسی تهران «محیط‍‌هایی برای تعاملات اجتماعی،‌ ایجاد شبکه‌های ارتباطی بین افراد و پویایی علمی محسوب می‌شوند» نوشتند با «تسخیر» چنین مکان‌هایی «حق مداخلهٔ شهروندان و نخبگان علمی در حیات اجتماعی شهرشان از آن‌ها سلب می‌گردد».

در ادامه این بیانیه آمده است: «دفتر انجمن جامعه‌شناسی ایران بدون هر گونه اطلاع قبلی پلمب و وسایل انجمن به بیرون ساختمان برده شد، گویی مزاحمان و نه جامعه‌شناسان و صاحب‌نامان علوم اجتماعی را از خانه‌ای بیرون کرده باشند.»

شهرداری تهران یکم مرداد امسال ساختمان انجمن جامعه‌شناسی ایران را پلمب و اموال این انجمن را از ساختمان خارج کرد.

پیش از آن چندین سازمان مشابه دیگر چون خانه اندیشمندان علوم انسانی، خانه کودک ناصرخسرو، مرکز حمایت از کودک و خانهٔ نوید مهر توسط شهرداری تهران پلمب شده بودند.

شهرداری تهران زیر نظر علیرضا زاکانی دو هفته پس از واکنش‌ها به پلمب ساختمان انجمن جامعه‌شناسی ایران اعلام کرد مهلت قانونی این انجمن برای بهره‌برداری از این ملک به پایان رسیده بود.

پس از آن سعید معیدفر، رئیس این انجمن، ۱۶ مرداد با «غلط و پرتناقض» خواندن پاسخ شهرداری تهران، مسئولان شهرداری تهران را به «تخس کردن اموال شهر بین اطرافیان و نورچشمی‌های خود» متهم کرد.

انجمن جامعه‌شناسی تهران از دههٔ ۱۳۷۰ فعالیت خود را آغاز کرده و با ده‌ها شعبه در شهرهای سراسر ایران بیش از چهار هزار نفر عضو دارد.

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.