ادامهٔ اعتراضات پرستاران با وجود وعدهٔ پزشکیان برای پرداخت مطالبات

دوشنبه, 12ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

رادیوفردا

اعتراض و اعتصاب پرستاران که نزدیک به یک ماه پیش آغاز شده با وجود وعدهٔ مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، مبنی بر پرداخت مطالبات آن‌ها از صندوق توسعهٔ ملی همچنان ادامه دارد.

پرستاران بهبهان در استان خوزستان یک‌شنبه ۱۱ شهریور در ادامهٔ موج جدید اعتراضات پرستاران در برابر فرمانداری این شهر تجمع کردند.

ویدئوهای منتشرشده نشان می‌دهد در این تجمع شعارهایی چون «پرستار می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «با کرونا جنگیدیم، حمایتی ندیدیم» و «پرستار داد بزن، حقت را فریاد بزن» سر داده شد.

این در حالی است که ساعاتی پیش از آن مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، شامگاه شنبه، ۱۰ شهریور، در نخستین گفت‌وگوی زندهٔ تلویزیونی خود اعلام کرد: «در حال حل مشکل فرهنگیان، پرستاران، داروسازان و کشاورزان هستیم.»

آقای پزشکیان در ادامه گفت از علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «اجازه گرفتیم یک مقدار از صندوق توسعه ملی برداریم و یک مقدار از بدهی‌ها را تسویه کنیم».

 

آقای خامنه‌ای روز یک‌شنبه با پیشنهاد رئیس دولت چهاردهم برای کاهش موقت سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعهٔ ملی از درآمد فروش نفت و گاز کشور موافقت کرد.

بر اساس مصوبهٔ مجلس در بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز ۴۰ درصد تعیین شده بود؛‌ سهمی که حالا با موافقت علی خامنه‌ای، به نصف کاهش یافته است.

مسعود پزشکیان در گفت‌وگوی زندهٔ تلویزیونی اما توضیح نداد چه مقدار از این مبلغ را برای پرداخت مطالبات پرستاران استفاده خواهد کرد.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش یک هفته پیش از این گفت‌وگو اعلام کرده بود دولت ۷۵۰۰ میلیارد تومان به پرستاران بدهکار است.

محمدرضا ظفرقندی روز شنبه سوم شهریورماه به وب‌سایت جماران گفت که جمع مطالبات پرستاران حدود ۷.۵ همت (هزار میلیارد تومان) است که مصوب شده تمام حق و حقوق و مطالباتشان در اسرع وقت پرداخت شود.

دور جدید تجمعات اعتراضی پرستاران از ۱۳ مرداد با اعتراض و اعتصاب پرستاران بیمارستان‌های شیراز آغاز شد و به شهرهای دیگر گسترش پیدا کرد.

پرستاران هم به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان و هم به سختی شرایط کار ازجمله «اضافه‌کار اجباری با دستمزد بسیار پایین، کار طاقت‌فرسا همراه با توهین و تهدید» در محیط کار اعتراض دارند.

دامنهٔ این اعتراضات روز چهارشنبه ۳۱ مرداد به تهران، پایتخت کشور، هم رسید و گروهی از پرستاران تهرانی مقابل ساختمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجمع کردند.

شورای هماهنگی اعتراض پرستاران روز چهار‌شنبه خبر داد که زهرا تمدن، سرپرستار بخش ۱۰ بیمارستان مسیح دانشوری تهران، همراه با برخی از پرستاران این بیمارستان سه‌شنبه ۳۰ مرداد به دلیل اعتراض به شرایط سخت کار توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ پ.م/ف.دو

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.