یورش پلیس مالزی به یک بنیاد اسلامی و نجات ۴۰۰ کودک قربانی سوءاستفاده جنسی

پنجشنبه, 22ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

نهادهای مسئول در مالزی روز پنج‌شنبه ۲۲ شهریور دامنه تحقیقات را در مورد یک سازمان تجاری اسلامی مهم در این کشور گسترش دادند.

این تصمیم یک روز پس از آن گرفته شد که پلیس بیش از ۴۰۰ کودک را که ظن آن می‌رود مورد سوءاستفاده و آزار جنسی قرار گرفته‌اند از مراکز اسکان و آموزش وابسته به بخش خیریه این سازمان نجات داد.

اداره امور اسلامی استان سلانگور در غرب مالزی اعلام کرد که تحقیقات در مراکز آموزش دینی وابسته به این سازمان بازرگانی را آغاز کرده و برای بررسی احتمال ارتکاب هرگونه تخلفی «طبق قوانین اسلامی» از پلیس خواسته منابع آموزشی را که در جریان بازرسی روز چهارشنبه ضبط کرده است به این اداره تحویل دهد.

در مالزی که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان سنی تشکیل می‌دهند قوانین سکولار و شرع اسلام به موازات یکدیگر مورد استناد قرار گرفته و اجرا می‌شوند.

ادارات و نهادهای دینی دولتی در این کشور مسئول اجرای قوانین موسوم به مقابله با «عقاید ضاله» هستند.

پلیس مالزی روز چهارشنبه در یک عملیات هماهنگ و همزمان در دو استان به ۲۰ مکان آموزشی و سکونت کودکان که توسط یک مجموعه تجاری اسلامی به نام «خدمات و تجارت گلوبال اِخوان» اداره می‌شود یورش برد.

در این عملیات ۱۷۱ فرد بالغ، از جمله مدرسان دینی اسلامی که در مالزی با واژه فارسی «استاد» معروف‌اند دستگیر شده و بیش از ۴۰۰ کودک یک تا ۱۷ ساله، ۲۰۱ پسر و ۲۰۱ دختر، نجات یافتند که همگی مدت زیادی را در شرایط بی‌توجهی، سوءاستفاده، آزار جنسی و اذیت و آزارهای دیگر گذرانده بودند.

رضارالدین بن حسین، از مقامات ارشد پلیس مالزی، گفت این عملیات در واکنش به شکایت‌های مربوط به بی‌توجهی، اذیت و آزار و سوءاستفاده جنسی از کودکان در این امکان که پلیس در هفته‌های اخیر دریافت کرده انجام شد.

اداره امور اسلامی استان سلانگور در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲۲ شهریور منتشر شد گفت دو مورد از اماکنی که پلیس به آن‌ها یورش برده در این اداره تحت عنوان مدارس اسلامی ثبت شده‌اند.

این اداره افزود که آخرین مورد از نظارت و بازرسی از این مدارس در ماه ژوئیه انجام شده و هیچ موردی از نقض قوانین و تخلف مشاهده نشده بود. این بیانیه خاطرنشان کرد که تحقیقات در این زمینه ادامه خواهد یافت و با هر موردی از ارتکاب جرم برخورد مناسب صورت خواهد گرفت.

یک سخنگوی «خدمات و تجارت گلوبال اخوان» روز پنجشنبه گفت این مجموعه تجاری اسلامی با تحقیقات نهادهای مسئول همکاری خواهد کرد.

این مجموعه تجاری اسلامی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اتهام مربوط به آزار و سوءاستفاده جنسی از کودکان را تکذیب کرد و گفت مراکز خیریه نگهداری و آموزش کودکان که پلیس به آن‌ها یورش برده است تحت مدیریت آن نیستند و در این رابطه به پلیس شکایت خواهد کرد.

برناما، خبرگزاری رسمی مالزی، گزارش داد که روز پنجشنبه یک زن ۱۹ ساله توسط مراجع قضایی در ارتباط با همین پرونده به جرم آزار کودکان محکوم شده است.

رابرت گاس، نماینده یونیسف در مالزی، اتهامات مربوط به آزار کودکان در این اماکن خیریه را «تکان‌دهنده و انزجارآور» توصیف کرد و از نهادهای مسئول خواست کمک‌های پزشکی و روان‌درمانی حرفه‌ای در اختیار کودکان قربانی قرار دهند.

«خدمات و تجارت گلوبال اخوان» که به ارتباط با یک فرقه مذهبی ممنوعه در مالزی متهم شده است، براساس اطلاعات موجود در وبسایت آن، در عرصه‌های اقتصادی و تجاری گوناگون نظیر سوپرمارکت‌ها و لباسشویی‌های زنجیره‌ای و در چندین کشور دیگر از جمله اندونزی، سنگاپور، مصر، عربستان سعودی، استرالیا، فرانسه و تایلند فعالیت دارد.

این مجموعه تجاری به ارتباط با فرقه مذهبی مالزیایی «الارقم» که در سال ۱۹۹۴ توسط دولت این کشور ممنوع شد اذعان کرده است ولی اکنون خود را یک مجموعه اقتصادی اسلامی معرفی می‌کند و مدعی است که براساس قوانین شرع و آموزه‌های اسلامی فعالیت می‌کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.