وزیر میراث فرهنگی می‌گوید در برابر تخریب آثار باستانی فارس منفعل نیستیم

چهارشنبه, 18ام مهر, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در واکنش به انتقادها نسبت به تخریب پی‌درپی آثار تاریخی در شیراز، خواستار خودداری از «قضاوت» شد.

در هفته‌های اخیر، اتفاقاتی نظیر تخریب کوه مهر (کوه رحمت) تخت جمشید، رسیدن متروی شیراز به ۵۰۰ متری حافظیه باوجود ممنوعیت این اقدام در دوره‌های گذشته و همچنین بتن‌ریزی در محوطهٔ ثبت جهانیِ بیشاپور استان فارس منجر به اعتراض کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی شده است.

رضا صالحی امیری در واکنش به اعتراضات و متهم‌کردن مدیران این سازمان به «انفعال» مقابل این تخریب‌ها، گفته: «اینکه گفته می‌شود وزارت میراث فرهنگی در برابر این اتفاقات منفعل عمل کرده است، یک قضاوت است.»

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزوده در مدتی که او در وزارت میراث فرهنگی «مستقر» شده‌، «هرگونه حرکتی که خارج از قوانین جاری برای حفظ میراث فرهنگی بوده» را پیگیری کرده‌ و مقابل قانون‌شکنی، «منفعل» نبوده است.

صالحی امیری افزوده که در مورد تخریب آثار میراث فرهنگی در اولین اقدام به «استاندار مربوطه، تذکر داده و پس از تذکر مکتوب به مقامات دستگاه‌های ذیربط، از تخریب‌کنندگان آثار تاریخی در قوه قضائیه شکایت حقوقی» شده است.

او تنها از نامه‌نگاری و شکایت خبر داده و در مورد هیچ‌گونه اقدام عملی برای حفظ آثار باستانی استان فارس یا برنامه‌های آینده برای اقدامی عملی سخنی نگفته است.

بتن‌ریزی در بخش‌هایی از محوطه باستانی بیشاپور
بیشتر در این باره:

انتقاد کارشناسان از بتن‌ریزی در شهر ساسانی «بیشاپور»

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که بر اساس گزارش رسانه‌ها در ایران، بیش از یک کیلومتر از محوطه باستانی و ثبت جهانی بیشاپور توسط اداره میراث فرهنگی استان فارس بتن‌ریزی شد.

عباس مقدم، باستان‌شناس برجسته ایرانی، این مداخله را «ناجوانمردانه» توصیف کرد و گفت که استفاده از بتن در یک محوطهٔ ثبت جهانی، خلاف اصول مرمت و حفاظت از آثار باستانی است.

سازمان میراث فرهنگی دلیل این اقدام را، «ایجاد دسترسی» اعلام کرده است.

به تازگی خبرهایی هم از تخریب تدریجی میراث جهانی تخت جمشید به گوش می‌رسد. یکی از عوامل تخریب، رشد گل‌سنگ بر سطح بناهای تخت جمشید عنوان شده است. فرونشست زمین در منطقه هم تهدیدی جدی برای این اثر باستانی به‌شمار می‌آید.

پیشتر مدیر پایگاه تخت جمشید هم اعلام کرده بود که تخت جمشید بودجه ندارد و ردیف اعتباری آن از دو سال پیش قطع شده است. استاندار فارس البته این موضوع را رد کرده است.

در این میان بسیاری از کارشناسان درباره وضعیت این میراث بشری ابراز نگرانی کرده و هشدار می‌دهند که تخت جمشید در حال مرگ تدریجی است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و رادیو فردا؛ ب.ب/ پ.پ

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.