ایران، بدون احتساب امتیازات روسیه، قهرمان کشتی آزاد امیدهای جهان شد

یکشنبه, 6ام آبان, 1403
اندازه قلم متن

تیم ملی کشتی آزاد زیر ۲۳ سال ایران برای اولین بار روی سکوی نخست مسابقات امیدهای جهان ایستاد.

مهدی یوسفی در وزن ۷۹ کیلوگرم، امیرحسین فیروزپور در ۹۲ کیلوگرم و امیررضا معصومی در ۱۲۵ کیلوگرم سه عضو تیم ایران بودند که در این مسابقات به مدال طلا دست یافتند.

همچنین مهدی حاجیلوئیان در ۹۷ کیلوگرم نایب قهرمان شد، و علی مومنی، ابراهیم خواری و عباس ابراهیم‌زاده هم سه نشان برنز کسب کردند.

به این ترتیب در این رقابت‌ها که به میزبانی آلبانی برگزار شد، از ترکیب ۱۰ نفره تیم ایران، هفت کشتی‌گیر موفق به کسب نشان جهانی شدند.

در رده‌بندی تیمی، ایران با ۱۵۸ امتیاز جام قهرمانی را بالای سر برد و ژاپن و جمهوری آذربایجان در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

با این حال فدراسیون کشتی ایران اشاره نکرده است که قهرمانی شاگردان پژمان درستکار با عدم محاسبه امتیازات تیم روسیه به دست آمده است.

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، مدال‌ها بدون حق استفاده از پرچم و سرود ملی به ورزشکاران روسیه و بلاروس تعلق می‌گیرد و امتیازات‌شان در رده‌بندی تیمی، محاسبه نمی‌شود.

نمایندگان این دو کشور در رشته‌های مختلف به عنوان ورزشکاران بی‌طرف در رویدادهای بین‌المللی حضور دارند.

در صورت لحاظ شدن امتیازات روسیه، این کشور با ۱۶۰ امتیاز به قهرمانی کشتی آزاد امیدهای جهان می‌رسید.

ایران در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۵ هم فاتح مسابقات امیدهای جهان شده بود. در آن زمان این مسابقات در رده سنی زیر ۲۰ سال برگزار می‌شد اما طی هفت دوره اخیر ورزشکاران در این رقابت‌ها زیر ۲۳ سال هستند؛ از این لحاظ، مسابقات جهانی ۲۰۲۴ اولین قهرمانی ایران به شمار می‌رود.

در شب پایانی مسابقات آلبانی، علی مومنی در وزن اول با غلبه بر مکسول گالاگر از آمریکا به نشان برنز دست یافت. مدال طلای این وزن به چراغ چیکارا از هندوستان رسید.

در ۶۵ کیلوگرم نیز عباس ابراهیم‌زاده با پیروزی بر عبدالله توپراک از ترکیه به مقام سومی رسید. ابراگیموف از روسیه با برتری مقابل کاجی اوگینو از ژاپن مقام قهرمانی این وزن را به دست آورد.

علی خرمدل در ۷۰ کیلوگرم که نیمه‌نهایی را به ماگومد التیمیروف از روسی واگذار کرده بود، در جدال رده‌بندی هم ۱۰ بر صفر مغلوب یوشینوسوکه اویاگی از ژاپن شد.

در نبرد نهایی ۷۹ کیلوگرم مهدی یوسفی از سد فنگ لو از چین گذشت و نشان زرین را به سینه زد.

در فینال ۹۷ کیلوگرم مهدی حاجیلوئیان با نتیجه ۱۱ بر شش به رضابک آیتموخان از قزاقستان باخت. آیتموخان قهرمان بزرگسالان جهان در سال ۲۰۲۳ است.

پیش از مسابقات آزاد، در کشتی فرنگی نیز پسران ایران با کسب سه مدال طلا و چهار برنز روی سکوی قهرمانی امیدهای جهان ایستادند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.