گزارش سنای آمریکا: روش‌های بازجویی سازمان سیا «بی‌رحمانه» بود

چهارشنبه, 19ام آذر, 1393
اندازه قلم متن

در گزارش جدیدی که سنای آمریکا روز سه‌شنبه منتَشر کرده است، گفته می‌شود که سازمان مرکزی اطلاعات ایالات متحده چگونه در پی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از روش‌های سخت‌گیرانه بازجویی از تروریست‌های مظنون استفاده می‌کرد.

کمیته اطلاعات سنا در این گزارش، به تکنیک‌های مورد استفاده در سی‌آی‌ای (سیا)، از جمله بازداشت انفرادی در سلول‌های کوچک، محرومیت زندانیان از خواب و همینطور القای حالت غرق شدگی با استفاده از جریان آب (واتر بوردینگ) پرداخته است. اینها شیوه‌هایی هستند که منتقدین سی‌آی‌ای و نیز سازمان‌های حقوق بشری آنها را «شکنجه» تلقی می‌کنند.

گزارش امروز سنا، که از مدت‌ها پیش انتظار انتشار آن می‌رفت، همچنین حاکی است که سی‌آی‌ای، کنگره و کاخ سفید را در مورد فعالیت‌های خود گمراه کرده بود و بر اساس تحقیقات صورت گرفته، اقدامات بازجویان آن سازمان، از آنچه اعلام کرده، «بی‌رحمانه‌تر» بوده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ میلادی کاربرد آنچه را که «تکنیک‌های پیشرفته بازجویی» نامیده می‌شود و جرج بوش رئیس جمهوری پیش از او، در پی حملات تروریستی یازدهم سپتامبر مجوز آنها را صادر کرده بود، ممنوع اعلام کرد.

سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت رئیس جمهوری معتقد است که مهم است مردم آمریکا از آنچه که دقیقاً اتفاق افتاده است، تا آنجا که امکان دارد بطور شفاف و روشن آگاه شوند.

گزارش امروز، خلاصه‌ای از تحقیقات ۶ هزار صفحه‌ای است که کمیته اطلاعات سنا در طول ۵ سال آن را تهیه کرده است و در آن چنین نتیجه‌گیری شده که روش‌های سخت‌گیرانه بازجویی مورد اشاره در این گزارش، منجر به دستیابی به «اطلاعات مهم و قابل پیگیری» نشده بودند.

واکنش‌های برخی از اعضای جمهوریخواه سنا به این گزارش منفی بوده و گفته‌اند اطلاعات به دست آمده از بازجویی‌ها، در دستگیری «تروریست‌ها»، از جمله اسامه بن لادن مؤثر بوده است.

سناتور میچ مک‌کانل رهبر جمهوریخواه سنا در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از این گزارش، گفت ادعاهای مطرح شده در آن توسط حزب دموکرات در کمیته اطلاعات اشتباه بوده و هشدار داد انتشار چنین گزارشی پیامدهای جدی برای امنیت ملی آمریکا خواهد داشت.

ساعاتی پیش از انتشار گزارش کمیته اطلاعات سنا، ایالات متحده تدابیر امنیتی در نمایندگی‌های دیپلماتیک و مراکز نظامی خود در خارج از کشور را افزایش داد.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد برای تقویت امنیت دفاتر آمریکا، در صورت بروز اعتراض‌های خشونت‌بار، اقدامات احتیاطی لازم برداشته شده است.

گزارش سنا نخستین سند غیرمحرمانه و عمومی است که درباره استفاده سازمان سیا روش‌های سخت‌گیرانه که در این گزارش «شکنجه» خوانده شده است، علیه مظنونین القاعده، در جریان آنچه دولت جرج بوش آن را «نبرد با تروریسم» می‌نامید، منتشر می‌شود.
از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.