اشتغال بخش پتروشیمی به ۲۰۲ هزار نفر رسید؛ ۹۴۰ هزار دلار؛ هزینه اشتغال هر نفر در صنایع بالادستی

یکشنبه, 16ام فروردین, 1394
اندازه قلم متن

south-pars

اقتصاد ایران آنلاین- اشتغال در بخش پتروشیمی کشور به ۲۰۲ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده و بیشترین سهم اشتغالزایی مربوط به بخش صنایع تکمیلی با ۲۰۰ هزار اشتغال مستقیم است. صنایع میانی ۲۲۰۰ شاغل و صنایع بالادستی تنها ۵۰۰ شاغل را در خود جای داده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد ایران آنلاین، با توجه به تفاوت ایجاد هزینه لازم برای ایجاد اشتغال در هر گروه، به نظر می‌رسد یکی از دلایل این تفاوت اشتغالزایی از این محل ناشی می‌شود. برای ایجاد اشتغال در صنایع بالادستی پتروشیمی به سرمایه‌گذاری ۹۴۰ هزار دلار به ازای هر نفر نیاز است در حالی که همین عدد در صنایع میانی و تکمیلی به ترتیب ۷۷۳ و ۲۱ هزار دلار به ازای هر نفر برآورد می‌شود.

لذا تکمیل صنایع میانی، پایین دستی و نهایی پتروشیمی علاوه بر اینکه نیاز کشور به واردات برخی محصولات پتروشیمی نهایی را کاهش می‌دهد؛ نرخ اشغالزایی بالایی نیز دارد.

تلفیق گاز و فلز برای ایجاد صنایع مدرن

ایران به دلیل وسعت جغرافیایی، دسترسی به آب‌های آزاد، موقعیت استراتژیک و وجود منابع انسانی و طبیعی غنی نظیر نفت و منابع معدنی، فرصت‌های متعددی برای توسعه صنعت گاز دارد.

از جمله مهمترین فرصت‌های پیش روی اقتصاد رو به توسعه ایران با محوریت گاز، امکان اشتغالزایی و کارآفرینی آن است. وجود این حجم گاز طبیعی در نخستین نگاه، توسعه واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک انرژی بر را الزامی می کند، ضمن اینکه وجود ذخایر عظیم معدنی در ایران تلفیقی از انرژی بی‌کران گاز طبیعی و کانسارهای فلزی غنی در فلات ایران می‌تواند زمینه‌ساز گسترش و تاسیس واحدهای صنعتی انرژی بر همچون صنایع فولادسازی، آلومینیوم، مس، سرب و روی و زنجیره ارزش آنها و همچنین پایه‌ای مستحکم برای ایجاد صنایع مدرن تلقی شود.

ظرفیتی که ۳۳ تریلیون مترمکعب گاز ایجاد می کند

تبدیل گاز به برق و صادرات آن به کشورهای همجوار علاوه بر ایجاد اشتغال می تواند ارزش افزوده بالایی را برای کشور به همراه داشته باشد. وجود ۳۳ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی در ایران به معنای شکل‌گیری عرصه‌ای طلایی برای اقتصاد میعانات گازی است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.