گزارشی از آمارهای بانک مرکزی؛ مزد واقعی ۲۹.۶ درصد کاهش یافت

دوشنبه, 24ام فروردین, 1394
اندازه قلم متن

kargar

با وجود آنکه سالانه نرخ حداقل دستمزد در توافقی مابین دولت، نمایندگان گروه کارگران و کارفرمایان افزایش می‌یابد اما بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد تنها در سه سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲، دستمزد واقعی کارگران در مجموع ۲۶.۹ درصد کاهش یافته است.

اقتصاد ایران آنلاین- با وجود آنکه سالانه نرخ حداقل دستمزد در توافقی مابین دولت، نمایندگان گروه کارگران و کارفرمایان افزایش می‌یابد اما بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد تنها در سه سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲، دستمزد واقعی کارگران در مجموع ۲۶.۹ درصد کاهش یافته است.

به گزارش اقتصاد ایران آنلاین، حداقل دستمزدی که در سال ۱۳۹۰ تعیین شده بود ۳۳۰ هزار تومان بود که در مقایسه با سال ۱۳۸۹ ۹ درصد افزایش یافته بود این نرخ در سال ۱۳۹۱ با ۱۸ درصد افزایش به ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ و در سال ۱۳۹۲ با ۲۵ درصد افزایش به ۴۸۷ هزار و ۱۰۰ تومان بالغ شد.

اما بررسی نرخ واقعی دستمزد نشان می‌دهد دستمزد ۳۰۳ هزار تومانی سال ۱۳۹۰ با ۹.۶ درصد کاهش به ۲۹۸ هزار و ۶۰۰ و دستمزد واقعی سال ۱۳۹۲ با ۷.۳ درصد کاهش به ۲۷۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است.

افت توان خرید به ۲۷۶ هزار تومان

در واقع بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی و تحلیل‌های این دستگاه، درحالی که کارگران در سال ۱۳۹۰ حدود ۳۳۰ هزار تومان به عنوان حداقل دستمزد دریافت می کردند، یعنی توان خریدشان در ماه ۳۰۳ هزار تومان بود؛ در سال ۱۳۹۲ توان خرید این گروه به ۲۷۶ هزار تومان کاهش یافت.

در واقع این همان نگاه به معیشت خانوار است. اینکه با مزدهای تعریف شده هر خانوار چقدر قدرت تامین مایحتاج خود را دارد. مجادله‌ای که هر سال بر سر تعیین حداقل دستمزد صورت می‌گیرد هم بر سر ملاک قرار دادن سبد معیشت خانوار است که متاسفانه هیچ گاه کارفرمایان زیر بار آن نمی‌روند. سبد معیشت یعنی هزینه‌ای که فرد برای داشتن یک زندگی نرمال برپایه تامین مایحتاج اولیه باید در طول یک ماه صرف کند.

تحلیل بانک مرکزی، بررسی مزد واقعی تا سال ۱۳۹۲ را در گزارش خلاصه تحولات اقتصادی منتشر کرده است اما طبق تحلیل کارشناسان در سال ۱۳۹۳ نیز روند نزولی قدرت خرید کارگارن ادامه یافته است.

جدیدترین جدول بررسی تاثیر تورم در سبد هزینه خانوار، نشان می‌دهد که قدرت خرید کارگران با تورم اعلامی مراجع رسمی در سال ۹۳ (۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه) ۳۶۶ هزار و ۹۶۶ تومان و ۵ ریال کاهش پیدا کرده است. بنابراین مزد واقعی باز هم مبلغ بیشتری نسبت به سال ۱۳۹۲ کاهش یافته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.