بهروز صمدبیگی: نگرانی سپاه از توجه به کشف پیکر ۱۷۵ غواص

پنجشنبه, 7ام خرداد, 1394
اندازه قلم متن

behruz-samadbeigi

کشف پیکر ۱۷۵ غواص ایرانی که در جریان جنگ ایران و عراق، “دست بسته” “زنده به گور” شده بودند موجی از ابراز تالم و تاثر و همدردی را در شبکه‌های مجازی به دنبال داشت که از سوی عموم مفسران و تحلیلگران غیرقابل پیش‌بینی خوانده شد. اما گویا این ابراز نظرها و طرح برخی سوالات و ابهامات درباره عملیات کربلای ۴ و کشته‌ها، مجروحان و مفقودین پرشمار این عملیات، به مذاق سپاه پاسداران خوش نیامده است. حالا پس از موضعگیری‌های رسانه‌های منتسب و وابسته به سپاه، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران هم استقبال فضای مجازی از این ماجرا را یک “شگرد رسانه‌ای”نامیده است.

از “اشک تمساح” تا “شگرد رسانه‌ای” دشمن

سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران روز چهارشنبه در “دانشکده رسانه فارس” حضور پیدا کرد و در بخشی از سخنانش به موضوع کشف پیکر ۱۷۵ غواص ایرانی پرداخت. به اعتقاد او استقبال فضای مجازی غیرعادی بوده و در شرایطی که ایران در حال مبارزه با داعش است و یک “نظام شیعی” در عراق مستقر شده، “باید مواظب باشیم در دایره عملیات روانی دشمن بازی نکنیم.”

این مقام ارشد سپاه عنوان کرده است: “استقبال سراسیمه فضای مجازی از این خبر و تبدیل کردن به دو هزار و پانصد تراکنش در لحظات اولیه نشان می‌داد که باید یک شگرد رسانه‌ای پشت آن باشد. وقتی که در ابتدا خبر آمد همه کاربران فضای مجازی اظهار همدردی کردند و ما احتمال یک شیطنت را دادیم زیرا تاکنون شهدای زیادی در تعداد، ترکیب و مظلومیت این شهدا به کشور آمده بود اما دقیقا پس از بیست و چهار ساعت شگرد رسانه‌ای آنها آغاز شد.”

به گفته شریف این “شگرد رسانه‌ای” دو محور داشته است: “یکی ناکارآمد نشان دادن فرماندهان نظامی آن دوره و دیگری بحث ضدیت ایرانی- عربی.”

پیش از این “کمیته جستجوی مفقودین” هم با انتشار اطلاعیه‌ای از “به حاشیه رفتن” موضوع ابراز نگرانی کرده بود. در اطلاعیه این نهاد آمده بود: “نکته جالب اینجاست، کسانی که روزی در صف امریکا و عربستان و مقابل مردم عزیز ایران ایستادند و در کشور به دنبال کودتا و براندازی بودند و امروز نیز جزء هم پیمانان امریکا و ارتجاع عرب می‌باشند، حالا دلسوز غواصان شهید شده‌اند و این موضوع را حربه‌ای قرار داده‌اند تا پنجه‌ای بر پیکر نظام بکشند.”

“کمیته جستجوی مفقودین” همچنین “از تمامی نیروهای ارزشی و انقلابی کشور” در خواست کرده بود “از پرداختن به هر موضوع دیگری که باعث به حاشیه رفتن حماسه فتح خرمشهر در این ایام شود بپرهیزند، که این خود کید بدخواهان انقلاب است.”

وبسایت بصیرت،‌ ارگان معاونت سیاسی سپاه پاسداران هم که از طرح و بازگویی انتقادات و سوالات نسبت به ناکارآمدی فرماندهان این عملیات شکست‌خورده و پرهزینه نگران است در یادداشتی نوشته است: “از زمان انتشار این خبر و کم و کیف آن خط خبری با هدف زیر سئوال بردن فرماندهان دوران دفاع مقدس آغاز شد و در صدد القای این مطلب بود که ناتوانی و ضعف فرماندهان باعث شکست عملیات کربلای۴ و وقوع چنین جنایتی شده است. در حالی که واقعیت چیز دیگری بود و علیرغم زحمات فراوانی که برای طراحی این عملیات کشیده شده بود، اقدامات جاسوسی عوامل نفوذی دشمن مثل منافقین و کمک برخی گروههای سیاسی معاند داخلی باعث لو رفتن عملیات شد. در عین حال فرماندهان پس از مدت کمی به فکر عملیات دیگری افتادند و با طراحی های پیچیده و دقیق و رعایت اصول حفاظتی با عملیات کربلای۵ ضربات مهلکی بر پیکر دشمن بعثی وارد کرد.”

خبرگزاری فارس، یکی دیگر از رسانه‌های سپاه پاسداران نیز در روزهای گذشته مطالب بسیاری در این زمینه منتشر کرد و مدعی تحریف واقعیت و سوءاستفاده از سوی منتقدان شد. فارس ابراز تالم و تاثر در شبکه‌های مجازی را “اشک تمساح” نامید و مدعی شد که اگرچه این واکنش ناشی از “عمق عشق و ارادت مردم در هر سلیقه و گرایش سیاسی و اعتقادی به شهدا” است اما “ردپای خباثت‌ها و شیطنت‌های پیاده‌نظام رسانه‌ای وابسته به نظام سلطه و حامیان صدام در جنگ تحمیلی دیده می‌شود که تلاش می‌کنند با سوار شدن بر موج احساسات پاک مردم، اهداف شوم خود در ایجاد تفرقه و شکاف بین آحاد ملت و ایجاد حس بدبینی نسبت به فرماندهان نظامی کشور را دنبال کنند.”

به نوشته این خبرگزاری، خط خبری وابسته به “رسانه‌های وابسته به جریان معاند انقلاب” تلاش می‌کند تا “با پنهان کردن نقش حامیان بین‌المللی صدام، صرفاً بر نقش فرماندهان در شهادت رزمندگان تأکید کند و هیچ اشاره‌ای به پشتیبانی‌های اطلاعاتی دولت‌‌های غربی به‌ویژه آمریکا در این زمینه ننماید”.

خبرگزاری امنیتی-نظامی فارس در مطلب دیگری از “دلسوزی نمایی ضد انقلاب” خبر داد که با طرح سوالاتی مانند “چه کسانی این جوانان را به جبهه فرستادند تا کشته شوند؟” قصد جهت‌دهی به افکار عمومی را دارند.

در ادامه این گزارش آمده بود که “درست در کنار سواستفاده جریان های ضدانقلاب از خبر کشف پیکر ۱۷۵ شهید غواص دفاع مقدس، جنایت و نسل کشی بزرگی در منطقه در حال رخ دادن است ولی هیچ کدام از این رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی به آن نمی پردازند.”

به اعتقاد نویسنده خبرگزاری فارس “بدون شک تا چند روز آینده جنجال آفرینی رسانه های ضدانقلاب بر سر کشف مظلومانه شهدای غواص فروکش خواهد کرد و دیگر هیچ یک از کاربران ضدانقلاب شبکه های اجتماعی به آن نخواهند پرداخت اما نکته قابل تامل اهداف پنهان این جریانات برای ایجاد احساسات نژادپرستانه در میان جامعه است.”

سوال‌های بی‌پاسخ درباره یک عملیات شکست‌خورده

عملیات کربلای ۴ دی ماه سال ۶۵ از سوی ایران آغاز شد و با کشته شدن هزاران نفر از رزمندگان ایرانی و شکست کامل برای ایران به پایان رسید. بنابراین آن را بزرگترین شکست تاریخ جنگ ۸ ساله برای ایران می‌دانند.

۲۸ اردیبهشت ماه پیکرهای ۲۷۰ شهید جنگ ایران و عراق از مرز شلمچه وارد ایران شد؛ پیکرهایی که توسط کمیته جستجوی مفقودین در عملیات تفحص در جنوب عراق در فاو، ابوفلوس، شلمچه، مجنون و زبیدات کشف شده بود. سردار باقرزاده اعلام کرد که ۱۷۵ نفر از آنها غواصانی بودند که در عملیات کربلای ۴ با دستانی بسته به شهادت رسیده اند. درباره ۹۵ پیکر دیگر هیچ توضیحی داده نشد و خبر کشف اجساد آنها در حاشیه و تحت الشعاع خبر کشف پیکر غواصانی ماند که به گفته سردار باقرزاده “برخی از پیکرها هیچ جراحتی نداشت و متوجه شدیم زنده به گور شده اند”.

پس از اعلام این خبر، یک موج عمومی ابراز تالم و تاثر به راه افتاد و همزمان با آن بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی، خواستار معرفی مقصران شکست در این عملیات شدند، سوالی که سال‌هاست بی‌پاسخ مانده است.
از: روز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.