نابودی بیش از ۴هزار هکتار از باغ‌های تهران

شنبه, 20ام تیر, 1394
اندازه قلم متن

fazaye-sabz

یکی از مقامات دولتی ایران می‌گوید که بیش از ۴ هزار هکتار از باغ‌های تهران تخریب شده‌اند. دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی تصریح می‌کند که نابودی این فضاهای سبز افزایش آلودگی هوای تهران را در پی داشته است.

پیروز حناچی دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه وشهرسازی، می‌گوید بر اساس گزارش کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران تخمین زده می‌شود که بین ۴ تا ۶ هزار هکتار از باغ‌های تهران از بین رفته است.

او می‌افزاید که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تخریب بیش از ۴ هزار هکتار باغ در تهران حتمی است. به گفته حناچی کاهش کیفیت هوای تهران بی ارتباط با تخریب این باغ‌ها و ساختمان‌سازی‌های صورت گرفته نیست.

این مقام دولتی با اشاره به باغ‌های منطقه “ازگل” تهران تصریح می‌کند که در حال حاضر از این باغ‌ها تقریبا چیزی باقی نمانده و همه تبدیل به ساختمان‌های بلندمرتبه شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تخریب باغ‌‌ها از دو دهه پیش آغاز شد، می‌افزاید: در دهه اخیر نابودی این فضاهای سبز رشد چشمگیری داشته است.

به گفته حناچی به پیشنهاد شورای شهر دوم تهران به صاحبان باغ‌ها اجازه داده شد با حفظ ۷۰ درصد از آن‌ها، امکان ساختمان‌سازی را بیابند. او اضافه می‌کند که با گذشت یک دهه از این تصمیم اثری از بسیاری از باغ‌هایی که با این دستورالعمل پروانه ساختمانی گرفتند، نمانده است.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی از نقض قانون به علت ساختمان‌سازی‌های زیاد و کنترل نشده خبر می‌دهد و می‌گوید: «مجبور شدند برای تامین خدماتی از جمله پارکینگ حتی به عمق زمین نیز نفوذ کنند و سطح اشغال را در زیرزمین تا حدود ۸۰ و حتی در برخی از موارد ۱۰۰ درصد افزایش دادند و در نهایت از آن ۷۰ درصدی که برای باغات در نظر گرفته شد چیزی باقی نماند.»

قیمت بالای زمین، بلای جان فضای سبز تهران

پیش از این نیز رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون “سلامت، محیط زیست و خدمات شهری” شورای شهر تهران، نسبت به نابودی باغ‌ها در تهران هشدار داده بود.

او در اوایل تیرماه امسال در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه برای حفظ باغ‌ها و فضای سبز، امیدی به شهرداری نیست، افزود: «اعضای شورا برای حفظ باغات و درختان شهر کاری کنند.»
حافظی با نمایش تصاویری در جلسه شورای شهر گفت بر اساس تصاویر ماهواره‌ای طی ۱۱ سال گذشته سهم عمده‌ای از فضای سبز، باغات و درختان محدوده ستارخان و طرشت نابود شده‌اند.

او تصریح کرد: «چگونه می‌خواهیم هوای پاک داشته باشیم در حالی که زیرساخت‌های آن در حال نابودی است…شعار “آسمان آبی، زمین پاک دادن” کافی نیست. انتظار می‌رود که راه مقابله با نابودی باغات را بیابیم.»

به باور کارشناسان، قیمت بالای زمین در تهران موجب شده است که صاحبان این باغ‌ها تلاش کنند که به روش‌های مختلف اجازه تغییر کاربری آن را از شهرداری ‌کسب کنند. موضوعی که درآمد قابل توجهی را برای شهرداری‌ تهران به دنبال خواهد داشت.

خشکاندن عمدی درختان باغ‌ها و یا قطع این درختان با پرداخت جریمه، راه را برای تغییر کاربری این فضاهای سبز فراهم می‌کند.

منتقدان می‌گویند که نهادهای مسئول نیز در قبال این رخدادها حساسیت کافی نشان نمی‌دهند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.