هرمیداس باوند در گفت‌وگو با ایلنا: مخالفان توافق به واقعیت تن خواهند داد

جمعه, 2ام مرداد, 1394
اندازه قلم متن

hermidas bavand

یک تحلیلگر سیاست خارجی تاکید کرد: مخالفان توافق هسته‌ای، قدرت آنچنانی برای سنگ‌اندازی و ایجاد اخلال در روند اجرای توافق ندارند.

داود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: حصول توافق برای همگان مفید است. این توافق می‌تواند کشورمان را از تنگناهایی که از تحریم‌ها نشات گرفته است، رهایی داده و به رفع مشکلات و زمینه‌سازی برای توسعه اقتصادی- اجتماعی کمک کند.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا می‌تواند از توافق بهره‌برداری‌های بسیاری کند‏، اظهار داشت: اوباما می‌تواند از آن به عنوان یک میراث و دستاورد یاد کند و به اتحادیه اروپا نیز کمک می‌کند، زیرا با دستیابی به توافق و رفع تحریم‌ها، شرایط لازم برای بازگشت به بازار ایران و سرمایه‌گذاری در کشورمان را مهیا می‌بینند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پنج کشور از شش قدرت حاضر در مذاکرات هسته‌ای، عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند و آنها می‌توانند ادعا کنند که گامی برای ارتقای ثبات و دفاع از امنیت برداشته‌اند.

هرمیداس باوند با تاکید بر اینکه سایه احتمالی جنگ در جهان متشتت و بحران‌زده امروز کم‌رنگ‌تر از پیش شده است، تصریح کرد: می‌توان ادعا کرد که هرگونه گزینه نظامی مجدد در خاورمیانه از صحنه خارج ‌شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: توافق هسته‌ای برای منطقه نیز مفید خواهد بود و در بلندمدت به ثبات و تقویت صلح در منطقه کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به جامعه جهانی نسبت به توافق هسته‌ای خاطرنشان کرد: واکنش جامعه بین‌المللی به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مثبت بوده است و البته برخی بازیگران مانند اسرائیل و بعضی از کشورهای عرب منطقه از آن ناراحت هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به سناریو عربستان و اسرائیل نسبت به توافق هسته‌ای ابراز داشت: فکر نمی‌کنم مخالفان دستیابی به توافق قدرت آنچنانی برای سنگ‌اندازی و ایجاد اخلال در روند اجرای توافق داشته باشند.

هرمیداس باوند افزود: مخالفان هر اندازه که توان داشتند پیش از این خرج کرده و اگر می‌توانستند مانع از توافق می‌شدند و برای همین می‌گویم آنها در نهایت به واقعیت تن خواهند داد.

این استاد دانشگاه در خصوص اثرات بین‌المللی توافق هسته‌ای بیان کرد: اعتقاد دارم که مذاکرات هرچند در مساله هسته‌ای بوده، اما دروازه‌ای بزرگتر به روی ایران در عرصه جهانی باز خواهد کرد.

باوند خاطرنشان کرد: این توافق می‌تواند شرایط عملی مهیاتری برای همکاری ایران و امریکا هم در عرصه بین‌المللی و هم در عرصه منطقه‌ای فراهم سازد.

از: ایلنا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.