عضو تیم مذاکره هسته‌ای سابق؛ بازجوی امنیتی و متهم اختلاس

یکشنبه, 5ام مهر, 1394
اندازه قلم متن

hamidreza-asgari

در دو هفته گذشته مذاکره کنندگان هسته ای کشورمان آماج حملات گسترده دلواپسان مجلس بودند و تیم مذاکره هسته ای دولت سابق نیز در تخریب خلف صالح خود کم نگذاشتند. اما در حین بگومگوهای این دو گروه دلسوز و دلواپس، واقعیت های بسیاری هم برای مردم آشکار شد. یکی از این واقعیت ها، هویت واقعی فردی بود که با سوابق سیاه امنیتی، در تیم سابق هسته ای همکار و همراه سعید جلیلی بود.

حمیدرضا عسگری که در جلسات توبیخ مذاکره کنندگان و تخریب برجام در کمیسیون ویژه مجلس نهم، سعید جلیلی را همراهی می کرد، از چهره های دارای سوابق سوء امنیتی است که توسط برخی زندانیان سیاسی که بازجوی آنها بوده، شناسایی شده است.

hamidreza-asgari2

به گزارش کلمه، عسگری که از نزدیکان غلامحسین محسنی اژه ای و سعید جلیلی است، همان بازجوی اطلاعاتی است که آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افطار با اصحاب رسانه از وی به عنوان “بازجوی ناخوب” یاد کرد و نقش وی در پرونده سازی برای مهدی هاشمی را متذکر شد. هاشمی اشاره کرده بود که این فرد پس از سه ماه تلاش ناکام برای اعتراف گیری از مهدی هاشمی، سناریوی اخذ عفونامه از وی را طراحی کرد و البته باز هم به جایی نرسید.

این چهره امنیتی که به عنوان نور چشمی محسنی اژه ای شناخته می شود و در دوران حضور وی در وزارت اطلاعات با ارتقای ناگهانی رو به رو می شود، از جمله عوامل بازجویی در پرونده های پس از سال ۸۸ بوده است که همزمان در تیم مذاکره کننده هسته ای دوره سعید جلیلی نیز عضویت داشته و در اکثر سفرها و دیدارها همراه وی بوده است. پرونده مهدی هاشمی، آخرین پرونده ای بود که اژه ای عسگری را مسئول رسیدگی به آن کرده بود؛ اما تنها پرونده نبود.

بازجوی زندانیان سیاسی؛ عضو تیم هسته ای سعید جلیلی

حمیدرضا عسگری با نام های مستعاری از جمله مهدی موسوی، در سال های اخیر بازجویی از برخی اعضای رده بالای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و زندانیان سیاسی سبز را هم برعهده داشته است. او در کار خود به خشونت بسیار و اعتراف گیری همراه با ضرب و شتم و تهدید و ارعاب شهرت دارد.

hamidreza-asgari3

عسگری از شهر اصفهان به استخدام اداره کل اطلاعات آن استان در آمد. سپس با خوش خدمتی در پرونده برخی نزدیکان آیت الله منتظری، خود را به تهران منتقل کرد و در دهه ۷۰ با نماینده وقت دادستان در وزارت اطلاعات یعنی غلامحسین محسنی اژه ای ارتباط نزدیکی برقرار کرد و به یکی از چهره های اطلاعاتی مورد اعتماد محسنی اژه ای بدل شد.

وی پس از جلب نظر مقامات بالا در پرونده های سیاسی، با اعمال نفوذ نهادهای امنیتی به سمت مدیرکل نهادهای بین المللی در وزارت اطلاعات منصوب شد تا پای او از همین جایگاه به مذاکرات هسته ای باز شود. آن هم در حالی که همین فرد در دوره نخست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با قدرت های بزرگ در دولت خاتمی، بارها به عنوان یکی از مخالفان جدی هرگونه توافق در موضوع هسته ای، به گزارش نویسی منفی برای مراجع بالاتر پرداخت.

اما پس از به دولت رسیدن محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نهم، با توجه به حضور غلامحسین محسنی اژه ای در راس وزارت اطلاعات، عسگری هم به جایگاهی بالا در وزارت اطلاعات نائل شد. او بازجویی از سید حسین موسویان عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در زمان حسن روحانی را هم برعهده داشت.

عسگری در دوره حضور علی لاریجانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای، از حوزه مربوط به مذاکرات کنار رفت و به فعالیت خود در وزارت اطلاعات مشغول بود تا آنکه با حضور جلیلی در شورای عالی امنیت ملی، او نیز دوباره به مذاکرات هسته ای بازگشت.

چهره مورد اعتماد امنیتی یا کاسب تحریم و متهم اختلاس

حمیدرضا عسگری از جمله عوامل امنیتی است که بدون نام در سایت رجانیوز قلم می زند و علاوه بر اتاق های بازجویی، در فضای رسانه ای نیز مسیر عناد با فرزندان نظام و دلسوزان انقلاب را دنبال می کند.

او حتی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نیز برای پیروز کردن جلیلی به هر قیمت، در مسیر کارشکنی و حذف جریان منتقد حاکمیت یکدست گام برداشت. به طوری که نقل شده که او با حضور در یکی از جلسه های شورای نگهبان، تلاش می کند با سندسازی و جعل مدرک اثبات کند که حسن روحانی جاسوس انگلستان است!

اما این چهره مدعی اصول و ارزش ها، در عین حال دلالی از تنگناهای تحریم و کاسبی با رنج های ملت را هم در کارنامه خود دارد. به طوری که گفته می شود او از قبل شرایط تحریم، که دست پرورده دوستان خودش بوده و با تلاش های همکارانش در تیم جلیلی ادامه یافته و سخت تر شده، ارقام میلیاردی به جیب زده است.

کلاهبرداری دو میلیون دلاری از سازمان انرژی هسته ای، یکی از پرونده های اقتصادی عسگری است. ماجرا از این قرار است که او در دوره مدیریت فریدون عباسی بر سازمان انرژی اتمی، نرم افزاری را با قیمت ۲ میلیون دلار به این سازمان پیش فروش می کند، اما هرگز نرم افزار را تحویل نمی دهد.

این پرونده در اداره کل حقوقی سازمان انرژی اتمی و همچنین وزارت اطلاعات مفتوح است، اما به نظر می رسد اعمال نفوذ حامیان امنیتی و قضایی وی، مانع از پیگیری این پرونده فساد شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.