پرونده روزنامه “رویش ملت” به دادگاه ارجاع شد

دوشنبه, 20ام مهر, 1394
اندازه قلم متن

ruyesh-mellat

روزنامه “رویش ملت” به دلیل استفاده نکردن از کلمه “شهید” در خبر مربوط به کشته ‌شدن سردار حسین همدانی در جنگ داخلی سوریه دادگاهی خواهد شد. هیئت نظارت بر مطبوعات پرونده این روزنامه را به دادگاه فرستاده است.

معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرد که در جلسه روز دوشنبه (۲۰ مهر/ ۱۲ اکتبر) هیئت نظارت بر مطبوعات، تیتر و محتوای صفحه اول روزنامه “رویش ملّت” ۱۸ مهر درباره سردار حسین همدانی، مصداق بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات تشخیص داده شد و مقرر شد به روزنامه تذکر داده شود و پرونده آن به دادگاه ارجاع شود.

طبق بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات «افترا به مقامات، نهادها، ارگانها و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند، اگر چه از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور» ممنوع است.

سردار سرتیپ حسین همدانی روز پنجشنبه ۱۶ مهر در جریان یک ماموریت نظامی در حومه شهر حلب واقع در شمال سوریه کشته شد. اکثر روزنامه‌های ایران روز شنبه خبر کشته‌شدن حسین همدانی را با عبارت “شهید شد” منتشر کرده بودند، اما روزنامه “رویش ملت” از کلمه “شهید” استفاده نکرده و در تیتر اول خود نوشته بود: «سرتیپ حسین همدانی در سوریه کشته شد.»

هیات نظارت بر مطبوعات عبارت “کشته شد” درباره حسین همدانی را “توهین” تلقی کرده است.

حسین همدانی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و جانشین قرارگاه امام حسین بود و در زمان اعتراض‌های سال ۱۳۸۸، فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله، مامور حفظ امنیت تهران را برعهده داشت. گفته می‌شود که او نقشی مهم در سرکوب اعتراض‌های موسوم به “جنبش سبز” بر عهده داشته است.

واکنش وزارت ارشاد

تیتر روزنامه “رویش ملت” بلافاصله با واکنش رسانه‌های تندرو حکومت و وزارت ارشاد روبرو شد. حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد گفت: «حرکت و رفتار این نشریه غیر فرهنگی و غیر رسانه‌ای بوده است.»

او افزود: «ممکن است عمدی در این اتفاق نبوده باشد، اما سهل‌انگاری، غفلت، جهالت و نادانی باعث شد مطلبی تهیه شود که به هیچ وجه با اهداف کلان کشور سازگار نیست.»

نوش‌آبادی گفت: «استفاده از لفظ “کشته شد” برای سردار بزرگی که حداقل ۴ دهه از عمر پربرکت خود را برای کشور در میادین مختلف مبارزه از جمله مقابله با حرکت‌های ضد انقلابی، سال‌های دفاع مقدس و امروز در عراق و سوریه برای جلوگیری از پیشروی دشمنان اسلام مشاوره نظامی می‌دهد، شایسته نیست.»

روزنامه “رویش ملت” یک روز بعد گزارشی دیگری درباره حسین همدانی منتشر کرد که در آن از واژه “شهید” درباره او استفاده شده بود. با این‌حال این اقدام موثر واقع نشد و حملات علیه این روزنامه ادامه یافت. سایت اینترنتی این روزنامه نیز از دسترس خارج شد.

مدیر مسئول روزنامه “رویش ملت” حکمت‌الله موسوی است. او بعد از واکنش وزارت ارشاد اعلام کرده که “در جریان تیتر و مطلب موهن منتشر شده درباره سردار شهید همدانی نبوده است”.

محسن حدادی، مسئول ارتباطات رسانه‌ای معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد، در این باره به خبرگزاری صدا و سیما گفت: «دیروز پس از انتشار آن مطالب در روزنامه رویش ملت، اداره کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد به این روزنامه تذکر داد و مدیر مسئول در پاسخ گفت که در جریان انتشار این مطالب نبوده است.»

مسئول ارتباطات رسانه‌ای معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «اگر روزنامه امروز [روز یکشنبه] رویش ملت را ببینید خواهید فهمید که به طور کامل اشکالات را رفع کرده و تغییر موضع داده است.»
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.