اعترافات تکان‌دهنده مامور سازمان امنیت “دولت اسلامی”

جمعه, 1ام آبان, 1394
اندازه قلم متن

یک مامور سابق سازمان امنیت “دولت اسلامی” برای نخستین بار به عنوان “شاهد” در دادگاهی در آلمان از جنایات آن گروه تروریستی پرده برمی‌دارد. او ۸ ماه در سوریه در “واحد ویژه‌ی” سازمان امنیت جهادگرایان خدمت کرده است.

نیلز د. یک جوان ۲۵ ساله‌ی آلمانی است که پس از ۱۳ ماه “خدمت” در صفوف جنگ‌جویان “دولت اسلامی” به آلمان بازگشته. او از رویدادهای پشت پرده‌ی شکنجه‌گاه‌های آن گروه تروریستی خبر می‌دهد.

بنا بر گزارش گروه تحقیق رسانه‌های آلمانی “زوددویچه تسایتونگ، رادیوی غرب آلمان و تلویزیون شمال آلمان”، نیلز د. اسلام‌گرای افراطی اهل آلمان در ماه اکتبر ۲۰۱۳ برای پیوستن به تروریست‌های “دولت اسلامی” به سوریه سفر کرده و در ماه ژانویه‌ی ۲۰۱۵، پس از بازگشت از این کشور، در آلمان دستگیر شده است.

گروه تحقیق رسانه‌های آلمان به نقل از دادستان کل این کشور گزارش می‌دهند که ماموران امنیتی آلمان، پس از چند ماه شنود مکالمات تلفنی این جهادگرا به فعالیت‌های او در سوریه پی‌بردند. نیلز د.، در یکی از این گفت‌وگوها تاکید کرده بود که “مستقیما برای امیر” کار می‌کرده است.

متهمی در جایگاه شهادت

نیلز د. که در حال حاضر به عنوان “شاهد” در جریان محاکمه‌ی دو جوان آلمانی اسلام‌گرای دیگر شهادت می‌دهد، در رابطه با آغاز فعالیت خود در واحد ویژه‌ی امنیتی “دولت اسلامی” می‌گوید که به توصیه‌ی یک دوست آلمانی جهادگرای خود در سوریه به نام مصطفی کالایچی و هم‌چنین فیلیپ برگنر، پسرعموی او، به تشکیلات یادشده راه یافته است.

دادگاه جنگ‌جویان “دولت اسلامی” در شهر وولفسبورگ آلمان

برگنر چندی پیش، پس از زخمی‌شدن در جبهه‌های جنگ خودکشی کرد و کالایچی هم در جریان یک درگیری‌ در سوریه کشته شد. کالایچی از طریق عکس‌هایی که او را با سرهای بریده‌ی قربانیان “دولت اسلامی” نشان می‌دهد، شناسایی شده است. این دو، از اعضای ارشد سازمان امنیت گروه افراط‌گرای “داعش” بودند.

“گشتاپوی دولت ‌اسلامی”

بنا به گزارش گروه تحقیق رسانه‌های آلمانی این نخستین بار است که نیلز د. به عنوان مامور سازمان امنیت “دولت اسلامی” از شیوه‌های شکنجه، ترور و حتی به صلیب‌کشیدن شهروندان مناطق تحت اشغال جهادگرایان “داعش” در سوریه پرده برمی‌دارد.

این سازمان به‌طور غیررسمی “گشتاپوی دولت ‌اسلامی” خوانده می‌شود. جهادگرایان آلمانی این گروه تروریستی، در تشکیل آن و اعمال شکنجه و فشار بر ساکنان مناطق تحت کنترل “داعش” در سوریه، نقش کلیدی بازی کرده‌اند.

نیلز دوران ماموریت خود را در شهر کوچکی به نام منبیج که در ۴۰ کیلومتری حلب واقع است، گذرانده است. “دولت اسلامی” از ژاویه‌ی ۲۰۱۴ در این شهر حکومت می‌کند.

نیلز می‌گوید که او در “واحد ویژه‌‌ی سازمان امنیت” این شهر که در ساختمان “ثبت احوال” منبیج اسکان داده شده بود، فعالیت داشت. اعضای گروه با چهره‌های پوشیده، محل اقامت خود را که پادگان خوانده می‌شد، ترک می‌کردند.

در زیرزمین این پادگان، زندانی به گنجایش ۳۰۰ نفر با “اتاق‌های مجهز” شکنجه برپا کرده بودند. نیلز می‌گوید: «صدای فریاد شکنجه‌شدگان تا آن‌سوی خیابان هم به گوش می‌رسید.» برخی از دستگیرشدگان، روزهای زیادی در “جعبه‌های کوچکی” که در اتاق شکنجه تعبیه شده بود، بدون آن که قادر به حرکت باشند، زندانی می‌شدند.

این جهادگرا یک بار شاهد آن بوده که “امیر” در برابر حدود ۲۰ زندانی قدم می‌زده؛ زندانیانی که با دست‌های از پشت بسته به میله‌ای آویزان بودند.

آشپز بی‌خبر

این اسلام‌گرای تروریست می‌گوید که او تنها به عنوان آشپز در تشکیلات یادشده فعالیت داشته، خرید می‌کرده و سرپرستی گروه نظافت آن را به عهده داشته است. از دیگر وظایف نیلز، همراهی کردن زندانیان به سالن ناهارخوری برای صرف غذا بوده است. او می‌افزاید: «یک بار هم برای یک آلمانی از مونشن‌گلدباخ که می‌گفتند جاسوس است و دادگاهی شده بود، حرف‌های قاضی را ترجمه کردم.»

بنا به گزارش گروه تحقیق رسانه‌های آلمان، نیلز وظیفه‌ی انجام “ماموریت‌های مخفی” را هم به عهده داشته است. در این رابطه او یک بار زندانی‌ای که در اثر شکنجه کشته شده بوده، از سردخانه‌ی بیمارستانی تحویل گرفته و در گوری دفن کرده است. او می‌گوید: «امیر به من خیلی اعتماد داشت.»

“جوخه‌های مرگ” برای متمردان و غیرنظامیان

به گفته‌ی نیلز، اعدام، سر از تن جداکردن و تیرباران غیرنظامیان، هم‌چنین “فرماندهان متمرد” در دستور کار روزانه‌ی “جوخه‌های مرگ” بوده که هر روز در محلی به نام “بازار اعدام” صورت می‌گرفت. او می‌گوید که خود، شاهد تیرباران فرماندهی بوده که به دست جنگ‌جویان واحد خود کشته شد. این افراد سپس جسد او را در یک چاه انداختند.

متمردان و ناراضیان در ارتش “دولت اسلامی” به شدت مجازات می‌شدند. آن‌ها یا به زندان می‌افتادند یا بلافاصله کشته می‌شدند: «در صورت دستگیری، تا سرحد مرگ شکنجه می‌شدند تا به آن‌چه شکنجه‌گران می‌خواستند اعتراف کنند. بعد هم آن‌ها را می‌کشتند.»

نیلز می‌گوید که او حتی یک بار شاهد به صلیب‌کشیدن یک جنگ‌جوی “دولت اسلامی” بوده که «متهم بود در زمان پاسداری، مال مردم را چپاول کرده بود.» به گفته‌ی او این جنگ‌جو را روبروی پاسگاه به صلیب کشیدند و جسدش را ۳ روز تمام برای عبرت دیگران به تماشا گذاشتند.

“مجازات‌های عادلانه”

این جهادگر می‌گوید که مجازات‌های غیرانسانی “دولت اسلامی” را در آن زمان کاملا “عادلانه” ارزیابی می‌کرده. او به‌طور ضمنی اعتراف می‌کند که گاهی در انجام عملیات شرکت داشته است، ولی می‌گوید: «فقط من نبودم که دستگیرشدگان را بازجویی می‌کردم و کتک می‌زدم. دیگران هم بودند.» با این که چندی پیش عکسی از این جهادگر منتشر شده که اسلحه به دست شقیقه‌ی مردی را نشانه می‌گیرد، نیلز هنوز اقرار نکرده که در اعمال شکنجه و شرکت در اعدام دستگیرشدگان، شرکت داشته است.

به‌نظر کارشناسان اعترافات نیلز به عنوان شاهد در دادگاه با گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری و نیز توصیفات گروگان‌های سابق “دولت اسلامی” هم‌خوانی دارد. با این حال هنوز این رویدادها از سوی نهاد بی‌طرفی تایید نشده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.