اخبار و گزارشات کارگری

چهارشنبه, 4ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

kargaran-travers

تجمع کارگران شرکت مهندسی خط ابنیه فنی شمالغرب (تراورس) دراعتراض به عدم پرداخت۳ماه حقوق و۷ماه حق بیمه!
اخراج کارگرانی که دست به اعتراض می زنند!

کارگران شرکت مهندسی خط ابنیه فنی شمالغرب دراعتراض به عدم پرداخت۳ماه حقوق و۷ماه حق بیمه دست به تجمع درزنجان زدند.

به گفته تجمع کنندگان مشکلات کارکنان این شرکت که به صورت پیمانکار برای راه آهن کار میکنند مختص به استان زنجان نبوده و همه کارکنان در شهرها و استانهای قزوین و آذربایجان شرقی با آن دست به گریبان هستند.

یکی ازکارگران با اشاره به رفتار مسئولان شرکت با معترضان میگوید: متأسفانه کارگرانی که خود سالها در راه آهن مشغول به کار هستند هنگام اعتراض با رفتار های متفاوتی روبرو میشوند، گاهی اوقات مسئولان قرارداد افرادی که اعتراض میکنند را تمدید نکرده و آنها از کار بیکار میشوند.

به گزارش۳آذرخبرآنلاین،طی چند روز گذشته شاهد تجمع بیش از ۷۰ نفر از کارکنان شرکت مهندسی خط ابنیه فنی شمالغرب (تراورس) کشور بود تجمعی که در آن کارگران خواستار رسیدگی به مشکلات و وصول حق و حقوقشان بودند. این شرکت مسئولیت تعمیر و نگهداری خطهای راه آهن در سرتاسر مسیر از استان قزوین تا مهاباد را دارد. به گفته تجمعکنندگان مشکلات کارکنان این شرکت که به صورت پیمانکار برای راه آهن کار میکنند مختص به استان زنجان نبوده و همه کارکنان در شهرها و استانهای قزوین و آذربایجان شرقی با آن دست به گریبان هستند.

یدا… داداشی یکی از این کارکنانی است که بیش از ۲۰ سال سابقه کار در این شرکت دارد، وی از حقوق معوقه ۳ ماهه و نریختن حق بیمه کارکنان به مدت ۷ ماه میگوید.

داداشی با بیان اینکه کارکنان هنگام استفاده از خدمات بیمه مانند تمدید یا تعویض دفترچه با مشکل مواجه میشوند، میافزاید: کار ما تعمیر و نگهداری از خطوط راه آهن است. به نظر کارکنان این شرکت جزء زحمتکشترین کارگران هستند زیرا در سرما و گرما مشغول کار هستند تا مسافران به راحتی بتوانند از ناوگان ریلی در کشور استفاده کنند و به موقع به مقصد خود برسند اما با این وجود مورد بیمهری تعدادی از مسئولان استانی و کشوری قرار گرفته اند.

این کارگر شرکت مهندسی خط ابنیه فنی شمالغرب کشور ادامه میدهد: استفاده از بیمه و دریافت حقوق ماهانه از کمترین خدماتی است که کارفرما میبایست به کارکنان خود بدهد اما چند ماهی میشود که این اتفاق در این شرکت نمیافتد. همین موضوع زندگی را برای ما سخت و دشوار کرده است.

کارگری دیگری که حاضر نشد نام او قید شود، میگوید: ۸ سال سابقه کار در راه آهن دارم. ندادن به موقع حق و حقوق موجب شده تا تعدادی از قسطهای بانکی من به تعویق بیفتد. بارها برای گفتن خواستههایمان به دفتر مدیریت رجوع کردهایم اما نتیجه ای حاصل نشده است.

وی با اشاره به رفتار مسئولان شرکت با معترضان میگوید: متأسفانه کارگرانی که خود سالها در راه آهن مشغول به کار هستند هنگام اعتراض با رفتار های متفاوتی روبرو میشوند، گاهی اوقات مسئولان قرارداد افرادی که اعتراض میکنند را تمدید نکرده و آنها از کار بیکار میشوند.

این کارگر شرکت مهندسی خط ابنیه فنی شمالغرب کشور با بیان اینکه اصولا باید عیدی را یک ماه قبل از عید پرداخت کنند اما بعد از گذشت دو ماه از عید پرداخت میکنند، ادامه میدهد: سبد کالایی که قرار بود در ماه مبارک رمضان به کارکنان و کارگران شرکت پرداخت شود تا کنون پرداخت نشده است.

غلامرضا عباسزاده مدیر عامل شرکت مهندسی خط ابنیه فنی شمالغرب در پاسخ به این موضوع اظهار میکند: تجمع حال حاضر کارکنان این شرکت به دلیل حقوق معوقه و بیمه پرداخت نشده است که ما نیز آن را تأیید میکنیم اما حقوق آنها ۲۵ روز و بیمه ۴ ماه به تعویق افتاده است.

وی ادامه میدهد: با این حال شرکت مهندسی خط ابنیه فنی شمالغرب در تلاش است هرچه سریعتر مشکل این نیروی زحمت کش را حل کند اما باید در نظر داشت که حقوق کارکنان از دفتر مرکزی تهران به حسابشان واریز میشود بنابراین ما نیز در انتظار واریز حقوق از سوی آنها داریم.

عباسزاده با بیان اینکه رایزنیها با مسئولان کشوری انجام شده است، عنوان میکند: قرار است تا در اولین فرصت مشکلات ۵۶۰ کارگر موجود در شمالغرب کشور که وظیفه نگهداری از خطوط راه آهن را برعهده دارند حل شوند.

برای اطلاع دقیق از وضعیت کارکنان این شرکت و برنامه های مسئولان کشوری برای حل آنها موضوع را با عبدالحسین کاسمی لنگرودی مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت خدمات مهندسی خط ابنیه فنی کشور (تراورسی) درمیان میگذاریم.

وی بر این باور بود ماهانه شرکت مبلغ ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان صرف هزینههایی چون حقوق کارکنان و تعمیر و نگهداری خطوط راهآهن در سراسر کشور میکند که این میزان هزینه از سوی راه آهن کل کشور تامین میشود. اما متأسفانه به دلیل کاهش اعتبارات و نبود نقدینگی در راه آهن این نهاد دولتی گاهی با تأخیر اعتبار در اختیار شرکت قرار میدهد. این موضوع موجب وقفه در پرداخت حقوق کارکنان شده و در نهایت میزان رضایت افراد را کاهش میدهد.

وی ادامه میدهد: با این توصیف شرکت مهندسی خط ابنیه فنی شمالغرب کشور نمیتواند زمان دقیقی را برای پرداخت حقوق کارکنان شرکت مهندسی خط ابنیه فنی شمالغرب کشور اعلام کند اما در تلاشیم تا در اولین فرصت بعد از تحقق اعتبارات از سوی راه آهن کشور حقوق کارکنان را پرداخت نماییم.

مدیر عامل شرکت مهندسی خط ابنیه فنی شمالغرب کشور در پاسخ به مشکل بیمه اعتراضکنندگان اظهار میکند: پرداخت بیمه کارکنان این شرکت بر عهده راهآهن است اما با توجه به مشکلاتی که راهآهن و شرکتهای بیمهای در رابطه با نوع بیمه این افراد و خاص بودن آن داشتهاند تا کنون با مشکل روبرو بوده است اما طی جلسهای که چند روز گذشته با مسئولان کشوری در این رابطه تشکیل شد قرار شد تا مشکل کارکنان شرکت مهندسی خط ابنیه فنی شمالغرب کشور ظرف ۵ روز آینده حل شود و آنها بتوانند از خدمات بیمه استفاده کنند.

***
اعتصاب وتجمع دوباره کارگران شهرداری سردشت دراعتراض به عدم پرداخت ۳ماه حقوق!

صبح امروز۳آذر، ۱۲۰ نفر از کارگران شهرداری سردشت در اعتراض به سه ماه حقوق معوقه تجمع و از رفتن به سر کار خودداری کردند.

به گزارش۳آذرایلنا،کارگران معترض گفتند: در این تجمع که از ۷ صبح آغاز و تا پایان وقت اداری، در مقابل درب شهرداری ادامه یافت، کارگران به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود و وعده های شهردار مبنی بر پرداخت معوقات تا دو ماه آینده اعتراض کردند.

به گفته کارگران،ساعت ده صبح امروز، پس از برگزاری تجمع کارگری، یک جلسه فوق العاده با حضور حدود ۱۲۰ کارگر معترض و اعضای شورای شهر سردشت، شهردار، نماینده فرماندار و چند تن دیگر از مسئولان شهر در سالن اجتماعات شهرداری برگزار گردید.
از قرار معلوم کارگران در این جلسه خواستار پرداخت مطالبات مزدی خود تا پایان ماه جاری شده اند که گویا شهردار در این زمینه هیچ قولی به معترضین نداده است و جلسه بدون حصول نتیجه به پایان رسیده است.

***
تجمع کارگران اخراجی دربال میاندورود مقابل فرمانداری میاندورودبرای بازگشت بکار بکارواعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه!

کارگران اخراجی دربال میاندورودبرای بازگشت بکارواعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه دست به تجمع مقابل فرمانداری میاندورود زدند.

به گزارش۳آذرشرق پرس،۱۲۰ کارگر باسابقه در کشتارگاه دربال شعبه میاندورود خواهان بازگشت به کار و دریافت حقوق قانونی خود هستند اما از طرف دیگر مسئولان این مجموعه نبود صرفه اقتصادی را دلیل این وضعیت می دانند و این کشمکش ماه هاست که ادامه دارد. گویی مرغ کارگران و مسئولان دربال یک پا دارد.

شرکت های دربال و ذربال دو نام در قالب یک مجموعه هستند که در مازندران به تولید مرغ بسته بندی شهرت دارند و توانسته اند در قالب اقدامات اقتصادی مناسب سهم عمده ای از بازار مرغ استان و کشور را به دست بیاورد اما در ماه های گذشته بروز برخی مسائل در مجموعه های مرتبط با صنعت مرغ موجب اخراج ۱۲۰ کارگر باسابقه در کشتارگاه دربال شعبه میاندورود شده است.

این کارگران از ابتدای سال جاری به دلیل عنوان شده”عدم صرفه اقتصادی” از کار منفصل شده اند و وضعیت بیمه ای و حقوقی مناسبی را ندارند.

کارگران این مجموعه تاکنون جلسات و تجمعات متعددی برای تعیین تکلیف خود در مکانهای مختلف برگزار کرده اند اما هنوز کورسویی از حل مشکلات را ندیده اند.

اگرچه در ماه های اخیر یک سوم کارگران این شرکت مجددا به کار گیری شده اند اما پرداخته نشدن ۹ ماه حقوق این کارگران و بیکاری در این مدت از گلایه های این قشر است و در روزهای گذشته پرداخته نشدن حق بیمه ۲ ماهه آنان و خطر ایجاد وقفه در سوابق بیمه ای آنان موجب تجمع ۲۰ نفری در مقابل فرمانداری میاندورود شد.

کارگران بیکار شده خواهان بازگشت به کار و دریافت حقوق قانونی خود هستند اما از طرف دیگر مسئولان این مجموعه نبود صرفه اقتصادی را دلیل این وضعیت می دانند و این کشمکش ماه هاست که ادامه دارد؛ گویی مرغ کارگران و مسئولان دربال یک پا دارد…

شنیده شده نماینده این شرکت با حضور در نشست فرمانداری قول‎هایی برای رسیدگی به این مشکلات داده است اما به نظر میرسد مشکلات اخیر صنعت طیور شامل نوسانات قیمت مرغ و ممنوع الخروج شدن مرغ تولیدی مازندران که نتیجه سیاستهای پر انتقاد مسئولان بوده است تاثیر مستقیم بر برنامه ریزی‎های شرکت‎های فعال عرصه مرغ و بسته بندی طیور و در نتیجه دوام اشتغال کارگران این مجموعه دارد و رفع این مشکل هنوز مرغ کاملا از قفس نپریده نیازمند برنامه مدون دولت است.

***
اعتصاب وتجمع دوباره کارگران پیمانی ورزشگاه آزادی در اعتراض به بدحسابی کارفرمای پیشین!

صبح امروز۳آذر گروهی از کارگران پیمانی مجموعه ورزشی آزادی در اعتراض به آنچه بدحسابی کارفرمای پیشین میخواننددست ازکارکشیده و مقابل ساختمان اداری ورزشگاه آزادی تهران تجمع کردند.

به گزارش۳آذرایلنا،، صبح امروز گروهی از کارگران پیمانی مجموعه ورزشی آزادی در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود از سوی پیمانکار سابق حدود یک ساعت کار خود در مجموعه ورزشی آزادی را متوقف کرده و مقابل ساختمان اداری این مجموعه تجمع کردند.

این کارگران که قبل از مرداد ماه سال جاری بمدت ۵ سال دراستخدام شرکت پیمانکاری «ورزش یاران ایرانیان» مشغول بکار بودند گفتند که پیمانکارسابق بدون آنکه مطالبات مزدی حدود ۱۰۰ کارگر را پرداخت کند از مجموعه ورزشگاه آزادی خارج شده است.
بر پایه این اطلاعات کارگران میگویند پیمانکار پیشین علاوه بر مطالبات معوقهای که به هر کارگر ۵ تا ۶ میلیون بدهکار است در زمان فعالیت در مجموعه آزادی سایر مزایای قانونی کار را در ارتباط با کارگران در نظر نمیگرفت ورعایت نمیکرد.

به گفته یکی از کارگران معترض به غیر از این پیمانکار سابق بابت بخشی از حق بیمه ماههای پیشین مبالغی را از مزدشان کسر اما آنرا به سازمان تامین اجتماعی واریز نکرده است.

وی افزود: در ارتباط با این موضع پیشتر او و همکارانش مقابل ساختمان وزارت ورزش وجوانان انجام دادهاند اما هنوز نتیجهای حاصل نشده است.

***
باردیگر کارگران کارخانه عرف ایران دست به تجمع اعتراضی مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر تهران زدند!

صبح امروز ۳آذر، باردیگر کارگران کارخانه عرف ایران دراعتراض به قراردادهای کار،اخراج ، تاخیردر پرداخت حقوق و حق بیمه و افزایش مطالبات پرداخت نشده دست به تجمع مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر تهران زدند!

به گزارش۳آذرایلنا،یکی از کارگران حاضر در این اجتماع اعتراضی در این باره گفت: نگرانی نامشخص بودن شرایط آینده عرف ایران همچنان ادامه دارد.

وی افزود: مسائلی نظیر اخراج بیضابطه تعویق و بینظمی در پرداخت حقوق و حق بیمه، افزایش مطالبات پرداخت نشده کارگران، هرچه کوتاهتر شدن مدت قراردادهای کار ادامه دارد.

کارگران معترض با تاکید براینکه کارکنان شرکت متشکل از متخصصینی با سابقه در حوزه علائم و تجهیزات استاندارد ترافیکی در سطح منطقه خاورمیانه هستند و بعنوان شهروندان تهران از اعضای شورای اسلامی شهر تهران خواستارند بنا به وظایف ذاتی خود طبق بندهای ۲. -۳-۸-۱۴-۱۷-۳۰ آیین نامه وظایف شورا به پرسشهای آنها پاسخ بدهند:

۱-شرکت عرف ایران تحت کدام نظارت و با چه استاندارد و قانون مشخصی واگذار و یا خصوصی شده است؟

۲-نقش شورای شهر در این واگذاری چه بوده است؟

۳-چه نهاد یا سازمان رسیدگی کنندهای بر جریانات مالی و حسابهای شرکت عرف ایران نظارت کرده است که حال با انبوه بدهی روبرو شده است؟

۴- آیا به نظر نمیرسد که مالک جدید شرکت عرف ایران از طریق تعدیل پرسنل کارآمد باعث مختل شدن فعالیت های جاری و دور شدن این شرکت از مسیر اصلی شده است؟

۵-آیا نباید طبق اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاستهای بالادستی کشور مبنی بر ترجیح و اولویت واگذاری هر بنگاه دولتی به پرسنل همان شرکتها، خود پرسنل شرکت عرف ایران در اولویت قرار میگرفتند؟

***
۶۱کارگر سروش گلدیران اخراج شدند!

۶۱کارگر شاغل در واحد تولید سروش گلدیران واقع در شورآباد تهران در طی ماههای گذشته به تدریج اخراج شدهاند و وضعیت ۹ کارگر باقیمانده نیز نامشخص است.

به گزارش۳آذرایلنا،از ابتدای سال جاری شمار کارگران این واحد از ۷۰ کارگر به ۹ کارگر رسیده است و در طول ماههای گذشته، بقیه کارگران به تدریج تعدیل شده اند..

براساس اخبار دریافتی، کار تولید در این واحد تولیدی که تهیه دکوراسیون شرکت ال جی را برعهده دارد، به حالت نیمه متوقف در آمده و۹ کارگر باقیمانده، در دو هفته گذشته در محل کارخانه حاضر شده ولی در عمل کاری برای انجام دادن به آنها داده نمیشود.
از قرار معلوم قرار داد این کارگران شاغل سه ماهه و تا آخر این ماه است و به احتمال زیاد بعد از اتمام دیگر قرار نیست که با آنها تمدید قرارداد جدیدی تمدید شود.

براساس اظهارات یکی از مدیران این واحد تولیدی که خواست نامش محفظ بماند از ابتدای سال جاری تاکنون شمار کارگران این واحد تولیدی از ۷۰ نفر به ۹ رسیده است و معلوم نیست که قرارداد کارگران باقیمانده نیز از ابتدای فصل زمستان تمدید شود.

***
عدم پرداخت۳ماه حقوق۱۳۰کارگرکارخانه فیبر ایران در انزلی

۱۳۰کارگر کارخانه فیبر ایران در شهر انزلی در ۳ ماه اخیر دستمزد دریافت نکرده اند.

به گزارش۳آذرایلنا،حدود ۱۳۰ کارگرشاغل در این واحد تولید کننده انواع فیبر هنوز دستمزد ماههای شهریور، مهر وآبان خود را دریافت نکردهاند.

این کارگران که با سوابق ۱۷ تا ۲۰ سال در آستانه بازنشستگی هستند، میگویند: مهمترین عامل پرداخت نشدن مزد آنها کمبود نقدینگی به دلیل رکود بازار فروش است.

طبق اظهارات کارگران فیبر ایران از مجموع کارگران این کارخانه فقط ۳۰ نفر کارگر دائمی هستند و مابقی با قراردادهای موقت شش ماهه کار میکنند.

طبق اظهارات کارگران، از زمان رکود اقتصادی مشکلات این کارخانه نیز آغاز شده است و در طول این مدت کارفرمای طوری کارخانه را اداره کرده است که تعدیلی در ساختار نیروی انسانی شکل نگیرد.

آنان با بیان اینکه هم اکنون تولید در این کارخانه به حداقل رسیده است، اظهار داشت: بخش دیگری از مشکلات کارخانه فیبر ایران ناشی از ورود رقبای جدید در عرصه تولید محصولات جدیدچوبی است که باعث کاهش فروش تولید فیبر این کارخانه شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.