این بار اختلاس ۱۶۰ میلیارد تومانی

پنجشنبه, 5ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

ekhtelas

دو قلوی بابک زنجانی به کانادا گریخت

آرمان – یاسمین طالقانی: دوقلوی بابک زنجانی به کانادا گریخت! این یک واقعیت است و باید باور کرد که پول نفت کشورمان در زمان دولت قبل به ناکجاآباد رفته است. اعتماد به افرادی مانند بابک زنجانی و شخص جدیدی که دیروز رئیس سازمان بازرسی کل کشور او را شبیه بابک زنجانی معرفی کرد سبب شده است که این روزها و با تدبیر دولت جدید و مقامات قضایی به دنبال آنها باشند تا بتوانند پول نفت را پس بگیرند. در حالی که تعداد دادگاه‌های برگزار شده برای بابک زنجانی از ۱۵جلسه گذشته است، روز گذشته رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: «فردی تقریبا شبیه مورد «بابک زنجانی»، نفت را از وزارت نفت ایران دریافت می‌کرد و قرار بود که پول آن را به دولت پرداخت کند، اما متاسفانه ۱۶۰میلیارد تومان از این پول را برداشته و به کانادا گریخته است.» ناصر سراج که برای شرکت در کنفرانس نهادها و سازمان‌های بازرسی کشورهای آسیایی، به پاکستان سفر کرده است بدون اشاره به نام فرد متخلف، گفت: اکثر پولشویان و افراد فاسد کشور، به کانادا متواری می‌شوند. وی افزود: البته رسانه‌ها میزان این فساد مالی را یکصدمیلیارد تومان اعلام کردند اما اصل پول ۱۶۰میلیارد تومان است. ما با کمک همکاران خود و سرنخ‌های موجود توانستیم مبلغ ۶۰میلیارد تومان از این مبلغ را که تبدیل به خودروهای لوکس و واحدهای مسکونی شده بود، کشف کنیم و چند نفر نیز در این زمینه بازداشت شده‌اند. رئیس سازمان بازرسی کشور تاکید کرد این سازمان مصمم به کشف و بازگرداندن تمام ۱۶۰میلیارد تومان به دولت است. وی گفت: افرادی که پولشویی می‌کنند و در جرایم سازمان‌یافته حضور دارند بعد از اینکه فساد و جرم این افراد لو رفت قطعا متواری می‌شوند و در این موارد عملا کاری از دست کشور مبدا برنمی‌آید مگر آنکه کشور مقصد فرد مورد نظر را با کشور مبدا بازگرداند. سراج با تاکید بر ضرورت همکاری و انسجام بیشتر میان کشورها در زمینه فعالیت‌های بازرسی افزود: اگر کشورها با هم همراهی کنند، می‌توانیم امثال خاوری‌ها را خیلی آسان به کشور بازگردانیم. وی ادامه داد: متاسفانه کشورهای غربی در رابطه با پولشویی و جرایم سازمان‌یافته خیلی شعار می‌دهند ولی در عمل به خاطر اینکه پول‌هایی را از سوی افراد و مجرم و متخلف از کشورهای درحال توسعه به کشورهای غربی منتقل شده پس ندهند، متاسفانه همکاری لازم را با کشورهای مبدا انجام نمی‌دهند. سراج گفت: اگر ما بتوانیم میان اعضای مهم کشورهای عضو انجمن بازرسان آسیایی از جمله چین و روسیه اتحاد لازم را ایجاد کنیم و یک انجمن چند جانبه با حضور کشورهای مهم آسیایی تشکیل دهیم، از این طریق می‌توانیم در زمینه بازگرداندن افراد فاسد به کشور موثرتر عمل کنیم.

دوم کیست؟

نخستین نامی که پس از اظهارات قاضی سراج در ذهن شکل می‌گیرد فردی است که چندی پیش از او به عنوان بابک زنجانی دوم یاد شد. پس از افشای تخلفات این فرد مشخص شد که او در کاناداست و جالب اینکه خبر اختلاس این فرد را هم سراج اعلام کرده بود. رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته بود: در پرونده‌های اخیر پرونده‌ای مانند بابک زنجانی کشف شده است که در آن ۱۰۰میلیارد اختلاس شده است. سراج ادامه داد: این فرد در رابطه با خرید و فروش محموله‌های نفتی با وزارت نفت اختلاس کرده و به کانادا متوالی شده است. وی افزود: در رابطه با این پرونده به موفقیت‌های زیادی رسیده‌ایم و با این شخص تماس تلفنی داریم و توانسته‌ایم ۶۰ میلیارد تومان از پول‌های اختلاس شده را بازگردانیم. بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که این فرد همان شخصی باشد که دیروز سراج به آن اشاره داشت. پیش از این لقب بابک زنجانی دوم به کسی اطلاق می‌شد که ۵ میلیارد پول نفت را پس نداده بود و دنیای اقتصاد چند روز پیش نوشت که در چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی او از بدهی ۵میلیارد دلاری یک بدهکار به وزارت نفت نام برد که به نظر می‌رسد منظور این متهم نفتی «م.س» است که در رسانه‌ها به نام بابک زنجانی دوم مشهور شده است. اما فارس در گزارشی با تیتر «منظور بابک زنجانی از بدهکار بانکی ۵ میلیارد دلاری کیست؟» نوشت: «درواقع باید گفت رقم ۱/۴در کنار مبلغ ۲/۱میلیارد دلار مربوط به بدهی یک بدهکار نفتی به نام «م.س» است که بانک مرکزی این بدهی‌ها را وصول شده فرض کرده بود، البته هنوز با گذشت ماه‌ها، این مبالغ هنوز وصول نشده است.» هر چند باید توجه داشت که اسحاق جهانگیری موضوع بابک زنجانی دوم را از زاویه دیگر تحلیل می‌کند و می‌گوید: «متاسفانه عده‌ای با بزرگنمایی و حاشیه‌سازی و طرح مطالبی تحت عنوان وجود بابک زنجانی دوم، سعی دارند تخلفات بابک زنجانی را کم‌اهمیت جلوه دهند و با سیاه‌نمایی، اقدامات شایسته قوه قضائیه در برخورد با تخلفات را نادیده بگیرند. پرونده بابک زنجانی، پرونده‌ای منحصر به فرد بود که به دلیل سوءمدیریت و بی‌تدبیری در گذشته ایجاد شد و اطمینان داریم با اقدامات انجام شده در وزارت نفت، دیگر شاهد تکرار وقوع چنین تخلفی در کشور نخواهیم بود.»

چه کسانی به کانادا رفتند؟

کانادا به بهشت اختلاسگران و متهمان نفتی و مالی ایران تبدیل شده است چنانکه در دهه اخیر سه‌تن از افراد خبرساز به این کشور فرار کرده‌اند. آخرین آنها همان فردی است که دیروز رئیس سازمان بازرسی کل کشور به آن اشاره کرد و هنوز اطلاعات دقیقی از محل اقامت او در این کشور منتشر نشده است. تبیان درباره دو ایرانی فراری دیگر نوشته است: «روزنامه کانادایی گلوب‌اند میل از حضور مقام ایرانی دست‌اندرکار در پرونده اختلاس چندین میلیارد دلاری بانک‌های ایران در کانادا پرده برداشته است. در این گزارش چهره ایرانی پرونده اختلاس بانکی در کانادا؛ محمود رضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران که تابعیت دوگانه ایران و کانادا را دارد عنوان شده که به کانادا سفر کرده و هم‌اکنون در تورنتو اقامت دارد. گلوب‌اند میل نوشت: یکی از اقوام مهرگان امیرخسروی، یکی از چندین برادری که چهره اصلی اختلاس و در مرکز پرونده رسوایی مالی بانک‌های ایران بوده، تایید کرده که این مرد ایرانی مقیم کانادا تابستان سال جاری و یک یا دو ماه پیش از علنی شدن اتهامات اختلاس مالی به مونترال کوچ کرده است. این نشریه کانادایی در بخش دیگری از مقاله خاطرنشان کرده است که هفته‌نامه فارسی‌زبان چاپ مونترال برای نخستین بار از خبر حضور مهرگان امیرخسروی و خانواده وی در کانادا پرده برداشت و عکس‌های این خانواده را در حالی چاپ کرده است که دفتر اداره مهاجرت در استان کبک را ترک می‌کردند. اسناد و مدارک ملکی این خانواده نشان می‌دهد که هیوا، دختر آقای امیرخسروی، دانشجوی یکی از دانشکده‌های مونترال در ماه ژوییه خانه‌ای به ارزش ۹۸۰هزار دلار در این شهر خریداری کرده است. محمودرضا خاوری ماه گذشته در کشاکش پرونده اختلاس ۲/۶میلیارد دلاری بانک‌های ایران از سمت خود در مقام رئیس بانک ملی در تورنتو، شهری که در آن یک خانه مجلل سه‌میلیون دلاری به‌نام وی ثبت شده است، سکونت گزید. رسانه‌های کانادا از تحقیق اتاوا درباره حضور محمود رضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران، اقامت او در این کشور و شیوه اخذ گذرنامه کانادایی وی خبر داده‌اند.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.