نابودی ۱۸ میلیون درخت زاگرس

جمعه, 20ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

jangal

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در مورد زوال طبیعت زاگرس هشدار داد و گفت که این منطقه کوهستانی در سال‌های اخیر ۱۸ میلیون اصله درخت خود را از دست داده است.

اظهارات محمد درویش، مدیرکل در سازمان محیط زیست ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۹ آذر، در خبرگزاری کار ایران، ایلنا، بازتاب یافته که همچنین از کاهش شدید گونه‌های جانوری در سراسر ایران و به‌ویژه منطقه زاگرس حکایت دارد.

آقای درویش اظهار داشت: «اگر حال زاگرس خراب باشد حال کارون، کرخه، زاینده‌رود، گاماسیاب، سیمینه رود، زرینه‌رود و ۴۵ درصد آب‌های شیرین کشور خراب خواهد بود.»

به گفته وی، «جایی راهبردی‌تر و استراتژیک‌تر از زاگرس برای دوام زندگی پایدار ایرانیان وجود ندارد»، اما در شرایط کنونی «۳۰ درصد از زاگرس در معرض خشکیدگی کامل قرار گرفته است».

خشکسالی یکی از عمده‌ترین مسائلی است که سرزمین ایران را تهدید می‌کند، به طوری که در سال‌های اخیر به نابودی برخی از دریاچه‌ها و تالاب‌های مهم کشور از جمله دریاچه بختگان و هامون انجامیده است.

طبیعت زاگرس همچنین در این سال‌ها با آتش‌سوزی‌های گسترده و نیز آفت‌هایی مانند «آفت ذغالی» مواجه بوده که به نابودی بخش بزرگی از درخت‌های آن انجامیده است.

به گفته محمد درویش، ایران در مجموع طی نیم قرن اخیر اندوخته‌های جانوری خود را از دست داده که این میان استان لرستان و منطقه کوهستانی زاگرس بزرگ‌ترین قربانی محسوب می‌شوند.

طبق آماری که این مقام سازمان حفاظت از محیط زیست ایران ارائه می‌دهد، « طی نیم قرن اخیر مجموع کل‌ها، بز، میش‌، قوچ، آهو و گوزن‌های ایران از یک میلیون و ۳۰۰ هزار به کمتر از ۱۱۰ هزار رسیده است» یا به عبارتی ایران ۹ دهم اندوخته‌های جانوری خود را از دست داده‌ است.

پیش از این رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران تاکید کرده بود که به خاطر در خطر بودن بسیاری از گونه‌های جانوری در کشور شکار حتی با سلاح مجاز نیز باید ممنوع شود.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.