وجود فساد اداری و مالی گسترده در شهرداری تهران

چهارشنبه, 16ام دی, 1394
اندازه قلم متن

shahrdari

صفحه جامعه: محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران در ارتباط با زلزله‌های اخیر جوادآباد ورامین گفت که این زلزله‌ها نشانه‌ای برای هشدار بود و توقع می‌رفت که شورای شهر در این زمینه جلسه‌ای را تشکیل دهد.

اموال خودروهای متوقف‌شده در پارکینگ‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرند

به گزارش ایلنا، محسن سرخو دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: پارکینگ‌های خصوصی در شهر تهران وجود دارد که پلیس راهور برخی خودروها را که قرار است براساس احکام قضایی متوقف کند به این پارکینگ‌ها می‌فرستد.وی اضافه کرد: از آنجایی که توجه کافی در انتخاب این پارکینگ‌ها و مدیریت آنها نمی‌شود، برخی از اموال آنها به سرقت می‌رود، در حالی که خیال مردم به دلیل اینکه اتومبیلشان تحت نظارت پلیس راهور قرار دارد، راحت است.سرخو تصریح کرد: در چنین شرایطی پلیس راهور به جای راهنمایی مردم به آنها گفته است که بروید و از صاحب پارکینگ شکایت کنید به طوری که در حال حاضر یکی از این مدیران به دادگاه معرفی شده است. همچنین صورتحساب‌هایی سنگین و گاهی حتی با مبالغی در حد چهار تا پنج میلیون تومان برای مردم تهیه می‌شود تا به همان پارکینگ که اموال خودروشان در آن به سرقت رفته، بپردازند که این مساله نوعی بی‌مسوولیتی است و پلیس راهور باید در این زمینه دقت و از طرفی پارکینگ‌های عمومی یا متعلق به شهرداری را برای این کار انتخاب کند.

نباید صلاح مردم را فدای روابط دوستانه کنیم

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر گفت که نگذاریم برای شوراها تصمیم‌سازی کنند.

رحمت‌الله حافظی با بیان اینکه در آستانه سومین سال از عمر شورا و مهیای انتخاب سومین رییس از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران هستیم و بهانه خوبی است برای مروری سطحی بر آنچه طی دو سال گذشته پشت‌سر گذاشتیم و آنچه در نیمه دوم عمر شورا برعهده داریم، گفت: در زمان ریاست هر دو عضو فعلی شورا، نام‌گذاری خیابان‌ها و معابر انجام شد، ‌موارد ارجاعی توسط کمیسیون باغات به صورت محرمانه به تصویب رسید. در مورد خریدن یا نخریدن خانه فلان عالم یا انتخابات شورایاری‌ها، ده‌ها ساعت از وقت صحن را صرف کردیم. موارد مربوط به برنامه پنج ساله دوم، گزارش حسابرس، تلفیق، تفریغ و بودجه سنواتی با تمام نقاط قوت و ضعف به تصویب رسید و مصوبات دیگری نیز از صحن عبور کرد ولی سوال مهم و قابل تامل این است که این اقدامات تا چه حد از مشکلات مردمی که ما را به نمایندگی خود انتخاب کرده‌اند و در این کلانشهر بی‌در و پیکر زندگی می‌کنند، کاسته است؟ دغدغه‌های آنان چیست و آیا دغدغه‌های آنان در اولویت قرار داشته است؟ بیشترین خسارتی که مردم متحمل می‌شوند ناشی از چیست و ما چه اقدام موثر و به دور از شعارزدگی برای کاهش و حذف این خسارت‌ها داشته‌ایم؟

رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر ادامه داد: آیا قصد داریم دو سال آینده را نیز به همین منوال پشت‌سر بگذاریم؟ آیا فکر نمی‌کنیم که هنوز هم فرصت باقی است و می‌توان زمان از دست رفته را جبران کرد و تحولی عظیم در زیرساخت‌ها به وجود آورد که باعث افزایش رضایت شهروندان شود؟

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر و با وجود حضور عده قابل توجهی از پرسنل متعهد در لایه‌های مختلف مدیریتی و کارشناسی در شهرداری متاسفانه یکی از اصلی‌ترین علل نارضایتی مردم، فساد اداری و مالی حاکم بر این سازمان و زیرمجموعه‌های آن است که طی سنوات گذشته نه تنها ریشه‌کن نشده بلکه دامنه آن وسعت نیز داشته و انجام سریع برخی امور از دو مسیر، داشتن رابطه یا پرداخت رشوه قابل حصول است.

رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر عنوان کرد: وجود خطوطی گاه روشن و گاه پیچیده و مبهم از برخی موارد فساد مالی حاکم بر این دستگاه که نتیجه بی‌کفایتی و فقدان ساز‌وکارهای مناسب نظارتی توسط شوراست، قابل انکار نیست.

این تهدیدات در اثر نبود نظارت موثر و قوی توسط شوراها و سایر نهادهای نظارتی، ضعف و نقایص موجود در قوانین، مقررات، رویه‌ها، گردش کار، نوع طراحی فرآیندها و نبود سامانه‌های کنترل داخلی از یکسو و محرمانه تلقی کردن بودجه و گزارش‌های مالی و عملکرد شهرداری از سوی دیگر در حال تشدید است.

حافظی گفت: به کسانی که از این جمله اخیر برآشفته‌اند، توصیه می‌کنم پیام مقام معظم رهبری به همایش مقابله با فساد اداری را یک‌بار دیگر مرور کرده و راه را برای اصلاح امور باز کنند زیرا طی سال سوم این اقدامات و اصلاحات یک ضرورت است، نه یک انتخاب.وی تاکید کرد: می‌توان طی دو سال آینده با مدیریتی مبتنی بر علوم روز که بحمدالله در سفرهای متعدد شاهد آن بوده‌اید، ایجاد زیرساخت‌هایی که ارتباط مستقیم و چهره به چهره مردم با مبادی متعدد شهرداری را حذف کند، بخش عظیمی از این مشکلات را مرتفع کرد.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر اظهار کرد: حال که تمامی ما مدعی پیروی از رهبری هستیم باید تامل کنیم که از زمان پیام یادشده تا این لحظه چه اقدام عملی برای مقابله با فساد اداری و حاکم بر شهرداری و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه آن انجام داده‌ایم؟ چه کسی و چه زمانی قرار است مرهمی بر این زخم رو به رشد بگذارد؟

حافظی تصریح کرد: طی دو سال گذشته و هر دو دوره ریاست روسای اصلاح طلب و اصولگرای شورا، سوال از شهردار تهران کلید خورد و احتمال می‌رود عده‌ای از حضور مجدد هرکدام از این دو بزرگوار بر کرسی ریاست سال سوم شورا دلخور و ناراحت بوده و عبور از چمران و مسجدجامعی را کلید زده و بخواهند با بازی‌های سیاسی بی‌ارزش تلاش کنند از خارج شورا،

سازوکارهای مدیریتی این نهاد را عهده‌دار شوند و برای شورا تصمیم‌سازی کنند. قطعا صاحبان زر و زور و تزویر نیز که منافع خود را در تهدید ببینند با استفاده از تمام ظرفیت‌های سه‌گانه خود وارد عرصه خواهند شد. بنابراین ضروری است که هوشیار بوده و ضمن توجه به اهمیت و ظرفیت بسیار بالای سال سوم و فرصت باقیمانده برای ایجاد تحولات زیربنایی به سوگندی که در آغاز نمایندگی یاد کرده‌ایم پایبند بوده و مصالح و صرفه و صلاح مردم را فدای روابط دوستانه، حزبی و جناحی و سایر موارد شبهه‌ناک نکنیم.

واکنش اعضای شورای شهر به فساد مالی و اداری در شهرداری

بیان عملکرد و فساد مالی و اداری در شهرداری با واکنش‌های مختلف اعضای شورای شهر و معاون شهردار روبه‌رو شد.

احمد دنیامالی در این‌باره گفت: هر چند که برخی کلیات صحبت‌های آقای حافظی درست است اما کاش آن را با ادبیات بهتری بیان می‌کردند. در چند سال گذشته زحمات زیادی در شهرداری تهران کشیده شده است. وی عنوان کرد: درست است که فساد اداری یکی از نگرانی‌های مدیریت شهری است اما اینکه بگوییم فساد سراسر شهرداری را گرفته، درست نیست. شهرداری یک بخش از نظام اداری کشور است و اگر این گونه باشد بنابراین همه نظام اداری کشور را فساد گرفته است. در ادامه امانی، معاون شهردار تهران نیز نسبت به صحبت‌های حافظی اعتراض و سخنرانی را در این زمینه انجام داد که با اعتراض حبیب کاشانی،‌ الهه راستگو، شجاع پوریان مبنی بر اینکه نباید نطقی در برابر نطق اعضای شورا ایراد شود، روبه‌رو شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.