فاضلاب تصفیه نشده بیمارستان چمران به رودخانه زاینده رود می ریزد

یکشنبه, 12ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

bimarestan_chamran_fazelab_1
تداوم تخریب محیط زیست اصفهان و سکوت معنی دار مسئولان

انتخاب خبر: رودخانه زاینده رود این روزها با مرگ تدریجی دست و پنجه نرم می کند؛ رودخانه ای که زمانی بستری برای فعالیت های کشاورزی مردم در نواحی مختلف اصفهان بود و اکنون پس از گذشت خشکسالی های مکرر به مرده رودی رنج آور تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار سایت «انتخاب خبر»، خشکی های مکرر زاینده رود سال هاست دغدغه فعالان محیط زیست و مردم بوده است. ناگفته پیداست که اگر رودخانه زاینده رود خشک شود زندگی مردم اصفهان لبریز از تنش خواهد شد. در این میان ورود فاضلاب های تصفیه نشده، داستان دیگری است که طومار زاینده رود را در هم می پیچد.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود در همین رابطه به خبرنگار انتخاب خبر می گوید: فاضلاب بیمارستان چمران بدون تصفیه به رودخانه زاینده رود می‌ریزد و آلودگی های زیست محیطی پشت بیمارستان چمران و وضعیت این محدوده بسیار تأسف بار است.

وجود زباله های خشک و تر و کانال فاضلابی که به گفته این فعال محیط زیست به رودخانه زاینده رود وارد می شد زنده رود را خاکستری و مرده ساخته است.

و اما درپی این اظهارات، خبرنگار و عکاس انتخاب خبر و این منبع خبری آگاه در یک بازدید میدانی به مکان مذکور رفته تا گفته ها را به واقعیت نزدیک کنند.

زباله های تر و خشک پشت تصفیه خانه خاموش بیمارستان و فضای آلوده آن محل به قدری ناخوشایند بود که بوی تعفن از آنجا می آمد. مردی معتاد در لابلای زباله ها نشسته بود و به محض دیدن ما آن محل را ترک کرد. شواهد نشان می داد که آنجا علاوه بر این، محلی برای تجمع معتادان شده است تا بتوانند به راحتی مواد مصرف کنند.

bimarestan_chamran_fazelab_2

در ادامه این همراهی، این منبع آگاه بیان کرد: تصفیه خانه بیمارستان ۸ سال است که غیر فعال شده و فاضلابی که به رودخانه می ریزد اصلاً تصفیه نمی شود و سرشار از بی او دی(BOD) و سی او دی(COD) بالایی است.

این فعال محیط زیست ادامه داد: چون فاضلاب بخش گاما اسکن و فاضلاب انسانی بیمارستان هم به آن اضافه می‌شود، تشعشعات رادیواکتیو هم در آن موجود است و اگر مدیریت صحیح برای ساماندهی این عمل وجود نداشته باشد درپی تخلیه فاضلاب بیمارستان به محیط زیست اطراف، فاجعه ای بزرگ رخ خواهد داد، پس در نهایت باید فاضلاب این بخش تصفیه شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در این بیمارستان چند اتاق عمل و آنژیوگرافی فعال وجود دارد، میزان آلودگی بیولوژیک این فاضلاب بسیار بالاست.

او اضافه کرد: به دلیل ورود فاضلاب تصفیه نشده به رودخانه، بافت های کنار آن خاکستری شده و سیاه شدن لجن ها نشان از مرگ رودخانه در این بخش دارد.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: این موضوع به مدیریت بیمارستان اطلاع داده شده و از سوی مقامات مسؤول محیط زیست این موضوع پیگیری شده است تا به این وضعیت رسیدگی کنند.

این فعال محیط زیست اذعان داشت: با توجه به اینکه در سفر اخیر وزیر بهداشت و درمان به اصفهان یکی از بخش‌های بیمارستان چمران افتتاح و تعداد ۱۵۰ تخت به بیمارستان اضافه شد هنگام افزایش این ظرفیت هیچ فکری برای فاضلاب آن نشد، و در حال حاضر فاضلاب بیمارستان دو برابر شده است.

bimarestan_chamran_fazelab_3
او ادامه داد: ادعای مسؤولان بیمارستان این است که ما موضوع را پیگیری می کنیم و اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است، اما اقدامی که باید در طول یک ماه انجام شود پس از گذشت یکسال هنوز هیچ اقدام اساسی برای این موضوع انجام نگرفته است.

در ادامه، محمدرضا محبوب فر یکی دیگر از فعالان محیط زیست در این زمینه می گوید: زمان‌هایی که رودخانه پر آب است فاضلاب بیمارستان چمران در اصفهان به سوی رودخانه زاینده‌رود سرازیر و به صورت نشت وارد بستر زاینده‌رود می‌شود و زمانی هم که رودخانه فاقد آب می باشد این فاضلاب از طریق نشت وارد بستر خشک زاینده رود می شود و چاه های آب زیرزمینی منطقه را تماماً آلوده می کند و از سوی دیگر زمین‌های کشاورزی اطراف که فاصله بسیار کمی با محل تجمع فاضلاب در پشت بیمارستان دارند، از این فاضلاب لبریز می شوند.

او ادامه می دهد: برخی اوقات که دبی فاضلاب افزایش پیدا می کند قطعاً به طور مستقیم وارد زمین های کشاورزی اطراف رودخانه هم خواهد شد.

محبوب فر اضافه می کند: در این هنگام کف رودخانه زاینده رود مملو از فاضلاب می شود و نه تنها منابع آب زیرزمینی را از طریق نفوذ در کف رودخانه آلوده می‌کند، بلکه گاهی مشاهده شده است که برخی از کشاورزان سودجو همین آب فاضلاب را در قسمت‌های پایین دست برای زمین‌های کشاورزی پمپاژ می کنند و این یک خطر عمده و اصلی برای سلامت مردم اصفهان است.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه خشکی زاینده رود باعث می شود آبی برای پایین دست و حتی احیای تالاب گاوخونی باقی نماند، خاطرنشان می کند: در مواقعی که آب در زاینده رود صرفاً با هدف کشت کشاورزان منطقه اصفهان جاری می شود به دلیل برداشت های فراوان کشاورزان از رودخانه برای کشت محصولات نه تنها هیچگونه آبی برای احیای تالاب گاوخونی به شرق اصفهان نمی رسد بلکه آلودگی های قبلی ته نشست شده از قبیل فلزات سنگین و مواد شیمیایی و آلی سمی در تالاب گاو­خونی باعث تجمع ریزگردها در منطقه شرق اصفهان و بخش های مرکزی کشورمان می شود به طوریکه در بخش شرقی اصفهان بیماری سرطان در بین کودکان و افراد زیر سی سال افزایش پیدا کرده است.

محبوب فر با بیان اینکه عمده محصولات کشاورزی که مردم اصفهان استفاده می‌کنند از بخش شرق و جنوب شرق اصفهان است، تصریح می کند: روستای ایچی، شهر ورزنه، دشت سگزی و کوهپایه در شرق اصفهان و مناطق جنوب شرقی منطقه برخوار و حبیب آباد بیشترین استفاده کشاورزی از آب زاینده رود را داشته و بیشتر محصولاتی که در این بخش‌ها کشت می شود با آلودگی همراه است.

این فعال محیط زیست ابراز می دارد: چند تصفیه خانه نیز در این بخش ها وجود دارد و ورود فاضلاب‌های پزشکی این بیمارستان و حتی تخلیه فاضلاب شهرک مسکونی بهارستان به بستر زاینده رود سلامت مردم را به خطر انداخته است.

محبوب‌فر اذعان می دارد: فاضلاب شهر بهارستان از طریق یک کانال طویل در حوالی روستای ایچی بدون هیچگونه تصفیه ای وارد بستر رودخانه می‌شود. بخشی از این فاضلاب هم از سوی کشاورزان و مردم سودجو به صورت مستقیم مورد بهره برداری قرار می گیرد.

او با بیان اینکه متأسفانه همچنان آلودگی های میکروبی، فلزات و مواد سمی وارد رودخانه زاینده رود می‌شود، ادامه می دهد: هنگامی که می‌گوییم اصفهان در بروز بیماری هایی مانند سرطان، ناباروری، ام اس، کودکان ناقص ‌الخلقه و سقط جنین در ایران و خاورمیانه و حتی دنیا در ردیف اولین شهرهاست سخنی به گزاف نگفته ایم.

این فعال محیط زیست تأکید می کند: ما آمادگی داریم آمار و اطلاعات خود را درخصوص وجود آلودگی در آب های اصفهان در یک دادگاه صالحه و در آزمایشگاه های صالحه و غیر وابسته و متعهد به منصه ظهور بنشانیم و ادعاهای خود را اثبات کنیم.

این فعال و پژوهشگر محیط زیست تصریح کرد: اگر امروز اقدام عملی در زمینه رفع آلودگی‌های زیست محیطی انجام نگیرد جان همه انسان ها و طبیعت به خطر خواهد افتاد. اکنون هم دیر است و کار از کار گذشته است. باید همه مردم و مسوولان در یک عمل جمعی اقدام اساسی انجام دهند تا استان اصفهان را از معضلات بزرگ زیست محیطی به سرعت نجات دهیم.

او با بیان اینکه نجات محیط زیست اصفهان با بخشنامه، ابلاغ و شعار، عملی نمی‌شود، تأکید کرد: تنها همگرایی مردم اصفهان، مسوولان و سازمان های محیط زیستی غیر دولتی و غیر وابسته باعث عملی شدن این جریان می شود.

محبوب فر اذعان می دارد: متأسفانه مسؤولان زیر بار رفع مشکلات زیست محیطی نمی روند و تقصیرها را به دوش یکدیگر می اندازند و به نوعی پاسکاری می کنند و یکدیگر را مقصر می‌دانند، در حالی که اداره کل حفاظت محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این موضوع دخیل هستند.

این فعال محیط زیست تصریح می کند: با توجه به اخطارهای ارائه شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست شهرستان به مسؤولان بیمارستان چمران اصفهان مبنی بر تصفیه فاضلاب و بی خطرسازی آن و سپس ورود آن به شبکه فاضلاب شهری، متأسفانه مسئولان این بیمارستان تاکنون هیچ تمکینی به این اخطارها نداشته و همچنان فاضلاب این بیمارستان را در محیط زیست منطقه تخلیه می کنند.

bimarestan_chamran_fazelab_4
او تأکید کرد: اکنون مرحله ای است که شهروندان به وظایف و رسالت خود در حفظ محیط زیست استان و کشورمان عمل کنند و در چارچوب قانون اساسی که هر گونه آلودگی محیط زیست را ممنوع اعلام کرده است و شهروندان را ملزم به حفظ محیط زیست دانسته، خواسته های منطقی خود را به صورت اعلام جرم علیه مسئولان خطاکار چه در داخل بیمارستان و چه در خارج بیمارستان که نسبت به پی گیری مجدانه و قاطعانه رفع آلایندگی فاضلاب بیمارستانی کوتاهی و اهمال می کنند مطرح کنند.

این فعال محیط زیست افزود: در همین راستا وقت آن رسیده تا شهروندان اصفهانی نسبت به تشکیل پرونده قضایی بر علیه مسؤولان بیمارستانی و خاطیان در هر مقامی اقدام کنند و خواستار ورود دادستان عمومی و انقلاب اصفهان به عنوان مدعی العموم به موضوع آلودگی های محیط زیستی اصفهان و منطقه شوند.

محمدرضا محبوب فر تصریح کرد: حتی شهروندان اصفهانی می توانند به دلیل ورود آلودگی ها به چاه های زیرزمینی و در راستای جلوگیری از عواقب بعدی دیگر از مسؤولان و خاطیان پرونده به دلیل وفور بیماری هایی مانند: انواع سرطان ها، ام اس، سقط جنین مادران اصفهانی، گسترش ناباروری و تولد نوزادان ناقص الخلقه و قتل شبه عمد عزیزان خود در نتیجه افزایش آلودگی های زیست محیطی در منطقه از خاطیان پرونده طلب دیه کنند.

گفتنی است؛ گزارشی از این موضوع نیز در روزنامه اصفهان زیبا به تاریخ دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ چاپ شده است.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.