ناترازی برق و گرمای شدید مناطق وسیعی از ایران را به تعطیلی کشاند

جمعه, 5ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

کارشناسان می‌گویند تعطیلی این روزها به‌دلیل گرما و نگرانی از گرمازدگی نیست و علت آن، کمبود برق است

راننده‌های تاکسی از شدت گرمای تابستان دستمال روی سر گذاشته‌اند- فرارو

افزایش شدید و بی‌سابقه دمای هوا در کنار ناترازی تولید و مصرف برق در ایران، شرایط اضطراری و بحرانی به‌ وجود آورده است. طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، با ادامه موج گرمای روزهای اخیر طی روزهای شنبه و یکشنبه دمای هوا در استان تهران به ۴۱ درجه می‌رسد. برخی استان‌ها نیز با احتمال بالا رفتن دمای هوا تا ۵۰ درجه مواجه‌اند.

برخی رسانه‌های ایران، با اشاره به استقرار گنبد حرارتی بر فراز بخش‌های وسیعی از فلات ایران، هشدار داده‌اند که گرمای روزهای آینده ممکن است کشنده باشد. برخی دیگر نیز خطرهای ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش را گوشزد کرده‌اند.

 

در مقایسه با ۳۰ سال اخیر، در هفته گذشته دمای هوا در ایران یک درجه گرم‌تر شد. ضمن اینکه در برخی مناطق ایران نیز دمای هوا در قیاس با متوسط سه دهه گذشته تا ۴ درجه افزایش یافت. پیش‌بینی‌ سازمان هواشناسی از رکوردهای جدید خبر می‌دهد، تا آنجا که ممکن است رکورد گرمای هوا در تهران و شماری دیگر از استان‌ها طی نیم‌قرن اخیر شکسته شود.

شدت یافتن موج گرما به کاهش ساعت کاری سازمان‌ها، بانک‌ها و اداره‌ها طی روزهای ششم، هفتم و هشتم مرداد منجر شد. شماری از استان‌ها نیز، با هدف کاهش مصرف برق، روز شنبه را تعطیل اعلام کردند.

براساس اعلام سازمان مدیریت بحران، دولت جمهوری اسلامی به استانداران اختیار داده است که براساس اقلیم و شرایط خاص استان درباره تعطیلی یا کاهش ساعت کاری کارخانه‌ها، صنایع و اداره‌ها تصمیم بگیرند.

از سوی دیگر، طبق اعلام مصطفی رجبی مشهدی، سخن‌گوی صنعت برق، تعطیلی روز شنبه استان تهران بررسی می‌شود تا چنانچه ظرفیت وزارت نیرو پاسخ‌گو نباشد پایتخت ایران هم روز شنبه تعطیل شود. هم‌زمان برخی رسانه نیز از احتمال تعطیلی سه روزه تهران به‌بهانه مراسم تنفیذ رییس دولت چهاردهم خبر داده‌اند.

سخن‌گوی صنعت برق تعطیلی بانک‌ها و بخش‌ خصوصی را نیز در کنار تعطیلی اداره‌های دولتی در کاهش مصرف برق موثر دانست.

روزنامه سازندگی در گزارشی با عنوان «داغ و آلوده» به وضعیت بحرانی تحت تاثیر گرمای شدید پرداخت و نوشت: «دو هفته جهنمی در انتظار تهران و سایر شهرهای ایران است، به‌طوری‌که وزارت بهداشت و برخی رسانه‌ها از معاون اول رییس‌جمهور درخواست عاجل کرده‌اند که شنبه و یک‌شنبه هم در تهران تعطیل شود تا مردم برای حفظ جانشان هم که شده در خانه بمانند.»

در نقطه مقابل، برخی کارشناسان انرژی و اقتصاد افشا کردند که تعطیلی این روزها به‌دلیل گرما و نگرانی از گرمازدگی نیست و به‌دلیل کمبود برق است. تا آنجا که حتی با قطع برق واحدهای تولیدی هم معضل کمبود برق حل نمی‌شود.

اکنون سازمان مدیریت بحران می‌گوید که، برای مقابله با موج گرما در برخی مناطق کشور، به حالت آماده‌باش درآمده است. سازمان‌های اورژانس و هلال‌احمر نیز اعلام کرده‌اند که در مناطق پررفت‌وآمد شهرها مستقر شده‌اند. آن‌ها از مردم خواسته‌اند که رفت‌وآمدهای غیرضروری را کاهش دهند.

وزارت نیرو هم مانند همیشه انگشت اتهام را به سمت مشترکان خانگی گرفت و از آن‌ها خواست که مصرف برق را کاهش دهند. طبق اعلام این وزارتخانه، میزان مصرف روزانه برق از ۷۸ هزار مگاوات عبور کرده است و احتمال دارد که طی روزهای آینده بیشتر هم بشود.

وزارتخانه‌های صمت و نیرو با یکدیگر توافق کرده‌اند که برق صنایع با هدف کاهش ناترازی تولید و مصرف برق قطع شود. این اقدام با اینکه اعتراض شدید صاحبان صنایع را به همراه داشت به کاهش ناترازی برق منجر نشد.

به گزارش روزنامه سازندگی، قطع برق سال گذشته دست‌کم ۱۰۰ همت به صنایع خسارت وارد کرد و پیش‌بینی می‌شود که این رقم امسال به ۱۵۰ همت برسد. حال‌آنکه این مبلغ با اعتبار ساخت یک نیروگاه ۵ هزار مگاواتی برابری می‌کند.

دولتی‌ها می‌کوشند تا از اقدام‌های خود در زمینه مدیریت مصرف دفاع کنند اما ناترازی برق آن‌قدر بالاست که دولت از نیمه خرداد سال جاری سیاست تغییر ساعات اداری کارکنان دولت را بی‌درنگ پیاده کرد و ساعت پایان کار ادارات را به ۱۳ رساند.

با این همه، درحالی که هنوز نیمه‌تابستان هم به پایان نرسیده، قطعی گسترده برق در پایتخت و سایر شهرها صدای مردم و صاحبان صنایع را درآورده است.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.