فرشته قاضی: رکوردهای تازه مجلس ایران: کمترین روحانی، بیشترین زن

یکشنبه, 12ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

first_term_majlis

تنها ۱۶ داوطلب روحانی توانستند آرای کافی برای ورود به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ایران کسب کنند. این در حالی است که در این دوره از انتخابات ۱۷ کرسی مجلس به زنان تعلق گرفته که برای مجلس شورای اسلامی رکورد محسوب می شود. به این ترتیب، در این مجلس تعداد زنان از تعداد روحانیان بیشتر است.

زهرا سعیدی (مبارکه)، حمیده زرآبادی (قزوین و آبیک)، هاجر چنارانی (نیشابور)، سکینه الماسی (کنگان)، فریده اولادقباد، سهیلا جلودار زاده، سیده فاطمه حسینی، فاطمه ذوالقدر، فاطمه سعیدی، پروانه سلحشوری، پروانه مافی و طیبه سیاوشی (تهران)، ناهید تاج الدین (اصفهان)، خدیجه ربیعی فردانبه (بروجن)، معصومه آقاپور‌علیشاهی (شبستر)، سمیه محمودی (شهرضا و دهاقان) و زهرا ساعی (تبریز) زنانی هستند که به دوره بعدی مجلس راه یافته اند. علاوه بر اینها مینو خالقی هم در مرحله اول انتخابات از اصفهان برگزیده شده بود، اما شورای نگهبان بدون ارائه دلیلی مشخص آرای او را باطل کرد.
یازده تن از زنان راه یافته به مجلس مورد حمایت ائتلاف اصلاح طلبان و میانه روها بودند و شش تن از آنها مستقل هستند.
کاهش شمار روحانیان

اما اهمیت کاهش شمار نمایندگان روحانی در مجلس ایران هنگامی بیشتر روشن می شود که به یاد آوریم در نخستین دوره مجلس ایران ۱۶۴ نماینده روحانی حضور داشتند.

کاهش حضور روحانیان در مجلس شورای اسلامی اما مختص این دوره نیست و در ۹ دوره گذشته، هر مجلس نسبت به مجلس قبلی این میزان کاهش یافته است تا جایی که محمدرضا مهدوی کنی، دبیر کل سابق جامعه روحانیت مبارز و رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری پیش از انتخابات مجلس قبلی اعلام کرده بود که “اگر هر دوره روحانیون مجلس نسبت به روحانیون قبلی کمتر شود، مجلس انقلابی و اسلامی نخواهد شد، لذا حضور روحانیون در مجلس لازم است”.

آقای مهدوی کنی که ۲۹ مهر ۹۳ درگذشت از روحانیان خواسته بود که برای حضور در مجلس داوطلب شوند.

در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، ۱۶۴ نماینده، روحانی بودند. سهم تهران از این میزان، ۱۳ نفر بود. دومین دوره مجلس شورای اسلامی این تعداد به ۱۵۳ روحانی در کل مجلس و ۱۱ روحانی در تهران کاهش یافت. شمار روحانیان در مجلس سوم به ۸۵ رسید، هرچند در تهران با یک نفر افزایش به ۱۲ رسیده بود. آمار تهران در مجلس چهارم هم تکرار شد، اما در کل مجلس به ۶۷ نفر رسید. در مجلس پنجم، روحانیان به ۵۳ نفر در کل مجلس و ۱۳ نفر در تهران رسیدند و مجلس ششم کاهش چشمگیر به ۳۵ و ۵ در ایران و تهران را داشت. مجلس هفتم تعداد روحانیان به ۴۳ نفر افزایش یافت که سهم تهران از این میزان، ۴ نفر بود و مجلس هشتم به ۴۴ نفر در ایران و ۵ نفر در تهران رسید. و در نهایت مجلس فعلی یعنی مجلس نهم ۲۷ روحانی در کل مجلس توانستند رأی کافی را کسب کنند که از این میان شش روحانی از حوزه انتخابیه تهران بودند.

از ۱۶ روحانی که به مجلس جدید راه یافته‌اند، هشت نفر سابقه نمایندگی مجلس دارند که از این هشت نفر الآن پنج نفر در مجلس نهم حضور دارند و هشت نفر برای اولین بار به مجلس راه می‌یابند.

روحانیان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اینها هستند: مهدی شیخ و احمد مازنی از تهران، صادق طباطبایی نژاد از اردستان، احد آزادیخواه از ملایر، مجتبی ذوالنور از قم، جواد حسینی‌کیا از سنقر و کلیا، عبدالحمید خدری از بوشهر، گناوه و دیلم، محمدمهدی افتخاری از فومن و شفت (پدر او نماینده فومن و شفت در مجلس سوم بوده که در جریان سقوط هلی‌کوپتر در سال ۶۹ کشته شد)، حسن نوروزی از رباط‌کریم (که در مجلس هشتم هم حضور داشت)، احمد سالک از اصفهان (نماینده فعلی مجلس)، علیرضا سلیمی از محلات و دلیجان (نماینده فعلی)، مجید ناصری نژاد از شادگان (نماینده مجالس هفتم و هشتم)، نصرالله پژمان فر از مشهد (نماینده فعلی)، سیدناصر موسوی لارگانی از فلاورجان (نماینده مجالس هشتم و نهم)، سیدمصطفی ذوالقدر از میناب، رودان، جاسک و سیریک (نماینده بندرعباس، حاجی‌آباد، قشم و ابوموسی در مجالس دوم، سوم، ششم و هشتم)، محمدباقر عبادی از بیرجند، خوسف و درمیان (نماینده فعلی).

در جریان بررسی و تعیین ترکیب اعضای هیئت نظارت در رفتار نمایندگان در صحن علنی مجلس در شهریور ۹۰ علی مطهری پیشنهاد داده بود که ۴ نماینده عضو این هیئت از روحانیون مجلس باشند و به گفته او دلیل این پیشنهاد این بود که “غیر از موارد استثنا، روحانیون از نظر تقوا در سطح بالاتری از دیگران قرار دارند و به اصول فقهی نیز بیشتر واقفند”.

وب‌سایت خبرآنلاین که به علی لاریجانی، رئیس فعلی مجلس نزدیک است همان زمان در گزارشی به نقل از یکی از نمایندگان روحانی مجلس نوشت که “شاید روزی در مجلس تعداد روحانیون این‌قدر نبود. ان شاءالله که هرگز این‌گونه نشود ولی در آن زمان چه باید بکنیم”؟ بر اساس همین گزارش علی مطهری پاسخ داده بود که “اگر زمانی چهار تا روحانی در مجلس نداشته باشیم که انقلاب از میان رفته”.

روحانیان، جایگاه ویژه‌ای در نظام جمهوری اسلامی دارند و نمایندگان روحانی مجلس شورای اسلامی با همین عنوان به صورت اختصاصی (جدا از سایر نمایندگان مجلس) با آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار می‌کنند. این دیدار سالیانه غیر از دیدارهایی است که آنها به همراه سایر نمایندگان مجلس با آیت‌الله خامنه‌ای دارند.

در دیگر نهادهای انتخابی همچون شورای شهر، روحانیان حضور ندارند، اما در مجلس خبرگان رهبری تنها یک غیر روحانی تاکنون تأیید صلاحیت شده و به این نهاد راه یافته است.
از: بی بی سی
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.