ضیاء مصباح: ضرورت توجه به اعتماد ملت

چهارشنبه, 9ام تیر, 1395
اندازه قلم متن

zia-mesbah

گزارش چندی قبل وزیر کشور به متولیان نظام در مورد محصول عملکرد ۳۷ ساله جمع متفکرشان و اینکه توصیه شد بصورت لایحه به مجلس داده شود ؟! و نظریات مختلفی که در ان باب گفته و نوشته شد، همینطور صجبتهای مورخ ۶تیر ماه اقای ناطق نوری رییس بازرسی رهبری در مراسم شب احیاء و مسیو لیت همراه با پاسخگو یی تک به تک آقایان از خواب غفلت بیدار شده و نگران آینده خود در پیشگاه ملت، نگارنده را بیاد فرمایشات جناب روحانی انداخت :
رئیس جمهور اخیرا اشاره ای گذرا به این نکته داشت که : “نمی گذارند کشور رشد کند و هر روز مشکلی تازه می افرینند” و این فرمایشات در شرایطی مطرح می شود که ایشان از جایگاه بالاترین مدیر اجرایی کشور بر خوردار اند.

وقتی ملت به شما اعتماد و شما را به عنوان نماینده خود در این جایگاه انتخاب کرد، بدین معناست که موظف به انجام وظایفی هستید که جامعه در مسیولیت رییس جمهور میبیند.

یکی از این وظایف، اجرای برنامه ها و قوانین اقتصادی منجمله قانون تسهیل تولید و فراهم کردن شرایط اقتصادی مناسب وایجاد اشتغال و رفع نگرانی ملت از ابعاد گوناگونی است که دولتمردان با عملکرد خود طی ۴ دهه اخیر ایجاد کرده اند.

در یک نظام سیاسی مدرن، رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه نمی گوید «نمی گذارند» یا «نمی شود» و یا «دست های پشت پرده ای در اقتصاد وجود دارد»، بلکه وظیفه او این است که این موانع را برطرف کرده و با هرگونه بی قانونی مقابله کند.

رؤسای پیشین جمهور نیز هر از چندگاهی از این سخنرانی های فرافکنانه انجام می دادند. به طوری که آقای هاشمی برخی از منتقدانش را «دشمنان توسعه» می دانست و احمدی نژاد «جمشید بسم الله» را مقصر تمام بحران های اقتصادی کشور برمی شمرد.

در نهایت آقای هاشمی رکورددار تورم در کشور شد و آقای احمدی نژاد نیز وقت نکرد تا فهرست مفسدان اقتصادی را از جیبش بیرون بیاورد.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش به صراحت می گوید: «باید جلوی فساد گرفته شود»؛ و به نهادهای نظارتی خرده می گیرد که «الحمدالله هر چه بخواهید دستگاه نظارتی هست که نشستند و فقط ایراد می گیرند و هر کاری کنید، می گویند این طرف آن کج بود و یا آن طرفش ایراد داشت.»

پرسش اینجاست آیا رئیس جمهور پیش از اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ از ساز و کار نهادهای نظارتی این کشور خبر نداشتند که امروزه از نظارت این ارگانها متعجب شده اند؟

بدیهی است که در هر سیستمی احتمال اختلال وجود دارد، اما مدیر انهم در این سطح، زمانی موفق خواهد بود که راهکارهایی برای شفاف تر کردن قوانین نظارتی پیشنهاد و یا با نظارت موشکافانه درون-سیستمی (در داخل قوه مجریه) از بروز اختلاف نظرها جلوگیری کرده و در نتیجه فضا را برای پیشرفت اقتصادی کشور فراهم کند.

با این تفسیر و نگاه به نظر می رسد، روحانی همچون رؤسای جمهور پیشین یادشان میرود که برای برطرف کردن مشکلات انتخاب شده و نه برای برشمردن آنها. به همین سبب، گاهی فراموش می کند که در کسوت رئیس جمهور مسئول اجرای قانون است و نه در مقام یک منتقد دانشگاهی و مسئول واکاوی دست اندازهای سیستم بروکراتیک.

توجه به منافع ملی و شرایط منطقه در اخرین سال دور اول کابینه گرفتار <هم چون ملت در بند چه کنم… !؟،> ایجاب مینماید تا با تاکید بر عدم تمرکز اختیارات، نبود فرصت در ارتباط با حجم مشکلات و….جامعه را به تفکر، مدیران منصوب را به همکاری در رفع معضلات وحکومت را به تجدید نظر اساسی در معیارها و روشها توصیه نماید.

یقینا:

& جناب رییس جمهور در تمامی دوران ها ی بعد ا ز انقلاب در متن روی دادها و در سمتهای حساس و کلیدی مختلف بوده و به خوبی به تمامی چگونگی ها وقوف دا رند.

& در این مقطع با همه خطرات جهت رفع تکلیف البته، با احتیاط حسب مکان و زمان اشاراتی باید بنمایند که ناراضیان را ارام کند و بهتر از هرکس می داند که توان او در این مسیر چه میزان است.

& مدیریت متفکر و مسلط فعلی با تعاریف متداول در این حیطه و حدود، با طرح نارسایی ها از طرف رییس قوه مجریه بنظر می رسد مخالف نیست

& مجموعه سیستم براساس تجربه غنی سنوات اخیر توان کنترل امور را در این شرایط دارا میباشد و با ذکراینگونه موارد بر دامن کبریاش ننشیند گرد !!

&در شرایط فعلی ان چنانکه کل مجموعه در موضوع بر جام هماهنگ عمل کرد ( هر چند از سر اجبار وبر امده از احتمال موقعیت بر باد ده بود )….در سایر موارد ارداه ای مشابه و همگام لازمست اجرای برجام ۲ را می طلبد که با تفاوت دید گا هها ی عمیق شعار گونه دور از دسترس مینماید.

& دگراندیشان و انانکه بصورت اصولی، براساس علم مدیریت طی سالهای متمادی معترض به عملکردها و چگونگی اعمال روش ها بوسیله قدرت گرایان بوده اند… اینگونه صحبت و فرمایشات را ناشی از ضرورت و صرفا جهت رفع فشارهای داخلی تعبیر مینمایند..

& در بدیهی ترین حالت عریانی تضاد موجود، صراحت گفتار، افشاء تفاوت دیدگاهها، اقرار به تفاوت عمیق ایدیولژی، نا موفق بودن تبلیغات بسیار گسترده و انچه که به اصطلاح متو لیان امور از اغاز تا کنون در مسیر وجود هماهنگی و وحدت بین خود و مردم از تر یبونهای مختلف گفته اند و شنیده ایم بدلیل به اتمام رسیدن صبر درونی انان و بر امده از ضرورتهاست که در هر حال بنفع ملت خواهد انجامید…
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.