نگرانی از شوکه شدن مردم، تخلف‌های مالی بنیاد شهید

شنبه, 19ام تیر, 1395
اندازه قلم متن

bonyad-shahid

به گفته‌ی رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید تا کنون چند نفر در ارتباط با تخلف‌های مالی این بنیاد بازداشت شدند و این کار ادامه دارد. او می‌گوید دولت قبل در راه انتشار گزارش تخلف‌ها موانع زیادی ایجاد کرد.

امیر خجسته، نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید خبرهای مربوط به مختومه شدن پرونده تحلف‌های بنیاد شهید درست نیست و گزارش این تخلف‌ها به قوه قضائیه ارائه شده است.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید جمعه، ۱۸ تیر به خبرگزاری مجلس (خانه ملت) گفت که گزارش کامل اختلاس‌ها و تخلف‌های مالی کلان در بنیاد در اختیار رئیس مجلس قرار گرفته و بخشی از آن به رئیس قوه قضائیه ارائه شده است.

این کمیته فعالیت خود را در مجلس نهم آغاز کرد اما به دلیل سنگ‌اندازی‌های دولت قبل و نمایندگان همسو با آن گزارش کامل تحقیق از بنیاد شهید تاکنون در صحن علنی مجلس خوانده نشده است.

۳۰ هزار سند از تخلف در بنیاد شهید

خجسته گفت: «متاسفانه برخی از نمایندگان فشار می‌آوردند تا این تحقیق و تفحص به سرانجام نرسد. لذا در نهایت در صحن علنی مجلس از وقت نطق میان دستور خود استفاده کردم و بخشی از گزارش تحقیق و تفحص را ارائه دادم.»

مسعود زریبافان، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد که در دولت قبل معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید بود، بارها کمیته تحقیق و تفحص را به طرح ادعاهای بی‌اساس و بدون سند درباره فساد گسترده در این بنیاد متهم کرده است.

نماینده همدان در مجلس به خبرگزاری “خانه ملت” گفته که اگر رئیس مجلس، علی لاریجانی اجازه دهد ۳۰ هزار سند از این تحقیق و تفحص را رسانه‌ای می‌کند.
او افزود که در جریان تحقیق از موسسه‌های اقتصادی زیر مجموعه بنیاد، از جمله “بانک دی” تخلف‌های دامنه‌داری برملا شده و با پیگیری کمیته تا کنون “صدها میلیارد تومان” بازگردانده شده است.

فشار سیاسی برای جلوگیری از تحقیق

نماینده همدان با انتقاد از این که “ناکارآمدی و سوءمدیریت در بنیاد شهید غوغا کرده” گفت: «فشارهای سیاسی از داخل و خارج مجلس مانع از آن می‌شد که تحقیق و تفحص به نتیجه برسد؛ بر اساس تلاش‌های صورت گرفته ۵۰۰ میلیارد تومانی که از صرافی بانک دی به دبی رفته بود برگردانده شد؛ همچنین بخشی از اموال و یک هتل نیز بازگردانده شده است.»

سازمان بازرسی کل کشور در جریان بررسی وضعیت مالی بنیاد شهید در مرداد ۹۱ اعلام کرد که یکی از مدیران بخش تسهیلات این بنیاد حدود ۱۵ میلیارد تومان اختلاس کرده است.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص گفته است: «ما هیچ‌گاه نمی‌گوییم آقای زریبافان یا هر فرد دیگری اختلاس کرده اما بدون شک ضعف‌های مدیریتی وجود داشته ما حتی با رئیس فعلی نیز کاری نداریم؛ به نظر می‌رسد باید سیستم‌های اقتصادی از بنیاد شهید جدا شود و واگذاری‌هایی در این زمینه صورت گیرد.»

نگرانی از شوکه شدن مردم

بنیاد شهید یکی از نهادهای عمومی زیر نظر دولت است که نظارت عالیه بر آن را رهبر جمهوری اسلامی بر عهده دارد. از زمان تشکیل بنیاد در سال ۵۸ تا کنون همواره خبرها و شایعاتی درباره تخلف‌های مالی و سوءاستفاده در این نهاد رسانه‌ای شده است.

پس از انتشار گزارش‌های مختلف، از جمله از سوی سازمان بازرسی که وجود اختلاس و تخلف‌های مالی گسترده در بنیاد شهید را تائید می‌کرد سرانجام نمایندگان مجلس نهم خرداد ۹۲ با ۱۲۹ رأی موافق با طرح تحقیق و تفحص از بنیاد موافقت کردند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت و عضو هیئت رئیسه کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد دی ماه ۹۳ به خبرنگاران گفته بود که بخشی از گزارش این کمیته که باید از سوی قوه قضاییه بررسی و منجر به صدور حکم شود قابل ارایه در صحن علنی مجلس نیست.

خجسته درباره گزارش تخلف‌هایی که در اختیار دستگاه قضائی قرار گرفته گفت: «اکنون رئیس قوه قضاییه دستور دادند تا این موضوع در دادگاهی پیگیری شود، از قبل تعدادی از افراد دستگیر شده‌اند و در آینده نیز با قدرت این کار ادامه می‌یابد.»

جعفرآبادی دو سال پیش به سایت خبری “فرارو” گفته بود: «حجم فسادهای مالی [در بنیاد شهید] آن قدر زیاد است می‌ترسیم اگر آنها را افشا کنیم مردم شوکه شوند.»
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.