به مناسبت چهلمین سالروز درگذشت سید محمد علی کشاورز صدر، یار وفادار نهضت ملی ایران

دوشنبه, 23ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

mossadegh va keshavarz sadr

در ۲۵ تیرماه ۱۳۵۳ نهضت ملی ایران یکی از مبارزان دلاور و پابرجای خویش را از دست داد. چهل سال پیش در این روز سید محمد علی کشاورز صدر عضو هیات اجرایی وشورای مرکزی جبهه ملی ایران و سخنگوی این جبهه در سن ۶۸ سالگی روی در نقاب خاک کشید.

کشاورز صدر از شاگردان و پیروان وفادار مکتب مصدق از همکاران صمیمی و یاران نزدیک نخست وزیر ملی ایران بود. زندگی سیاسی و اداری با او جریان نهضت ملی شدن نفت و دولت ملی مصدق گره خورده بود.

این پیوند از امضای طرح ۱۱ نفری لغو قرارداد شرکت نفت ایران و انگلیس در مجلس پانزدهم آغاز شد. کشاورز صدر در آن زمان و دوره بعد از آن مجلس شانزدهم نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای ملی بود. به زودی با عضویت در جبهه ملی ایران در رکاب مصدق مبارزه و فعالیت مستقیم سیاسی در چارچوب آرمان ملی را آغاز کرد. در حکومت ملی دکتر مصدق مشاغلی چون استانداری استان های تهران و گیلان و اصفهان را عهده دار بود در استانداری گیلان ملی کردن شیلات را اجرا کرد و در استانداری اصفهان که دوره اش با کودتا ۲۸ مرداد به پایان رسید سقوط دولت ملی را برنتابید و ساعت ها در برابر نیروهای کودتا مقاومت کرد تا آنکه ساختمان استانداری با حمله نظامی سقوط کرد و خود وی دستگیر شد و تحت الحفظ به تهران اعزام گشته و ماه ها در زندان انفرادی بود .

دکتر مصدق پس از پایان دوره محکومیت حبس سه ساله و آغاز دوره تبعید ده ساله در احمد آباد کشاورز صدر را که سخت مورد اعتمادش بود و در این موقع به وکالت دادگستری اشتغال داشت به وکالت خویش برگزید و وی این وکالت را تا پایان عمر بدون دریافت هیچ گونه حقوق مالی بر عهده داشت و از افراد انگشت شماری بود ( که به سبب این سمت رسمی ) از حق ملاقات با رهبر پیر نهضت ملی برخوردار بود . در سال ۱۳۳۹ که فشارهای بین المللی ، رژیم شاه را بر آن داشت تا به مدتی کوتاه آزادی های محدودی را با هدف تاکتیکی ، برای مردم تأمین کند کشاورز صدر با کمک همرزمان دیگر جبهه ملی دوم را تأسیس کردند و به فعالیت های سیاسی و انتخاباتی پرداختند در اردبیهشت همین سال بود که در نخستین میتینگ عظیم جبهه ملی در میدان جلالیه (پارک لاله کنونی ) به عنوان سخنگو و عضو هیات اجرایی جبهه ملی شرکت کرد .

با پایان دوره کوتاه آزادی فعالیت جبهه ملی کشاورز صدر دستگیر و زندانی شد و این دستگیری های متفاوت تا واپسین سال های عمرش ادامه داشت .

کشاورزصدر حقوقدانی برجسته بود و در این قلمرو آثار ارزنده ای مثل آیین و رویه دادرسی کیفری ، آیین دادرسی مدنی ، و طرق فوق العاده دادرسی ، به چاپ رساند وی پژوهشگری چیره دست در زمینه ادبیات کهن و تاریخ ایران بود آثار مهم او در قلمرو تحقیق ادبی و تاریخی عبارت است از : از رابعه تا پروین (زنانی که به فارسی شعر گفته اند)مکتب سعدی عقاب کمازان (درباره کریم خان زند) و وزیران محبوس و مقتول (چاپ اول به صورت پاورقی در مجله خوشه منتشر شد و بعد از انتشار آن به صورت کتاب جلوگیری بعمل آمد)

کشاورز صدر در روز ۲۵ تیرماه ۱۳۵۳ بر اثر سکته قلبی در گذشت و رژیم از برگزاری مراسم ترحیم او سخت جلوگیری کرد.

در مرگت ای درخت تناور
ما را امان گریه ندادند


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.