ادامه اخراج کارگران و افزایش حقوق معوقه؛ ادعای دولت: فاصله طبقاتی کم شده است

یکشنبه, 10ام دی, 1391
اندازه قلم متن

kargar

کلمه – گروه کارگری: هفته ای که گذشت جامعه کارگری همچون گذشته با اخراج کارگران، حقوق معوقه و اعتصابات و تجمعات اعتراضی در گوشه و کنار این کشور رو به رو بوده است. این خبرها تنها بخشی از واقعیت های تلخ جامعه کارگری است که به رسانه ها راه می یابد و حقوق معوقه و اخراج کارگران در کارخانه های زیادی به دلایل مختلف همچون نبود خبرنگار در آن منطقه توسط رسانه ها پوشش داده نمی شود.

به گزارش کلمه، یکی از مزایای وجود تشکل های کارگری فراگیر، گسترده و یکپارچه خبر رسانی دقیق مشکلات جامعه کارگری است. زمانی که کلیه کارگران در دل سازمان های مبتنی بر کارشان تجمیع شوند و این سازمان ها رسانه های مستقل خبری خود را داشته باشند، آنوقت می توان از ابعاد دقیق مشکلات این بخش از جامعه سخن گفت.

اما این حداقل مشکلات جامعه کارگری که به رسانه های راه می بایند نیز گویا به گوش مسئولین کشور نمی رسد و با چشم پوشی بر همه این نابسامانی ها وعده های دولت تمامی ندارد. در هفته گذشته باز فرصتی شد تا رئیس دولت با نزدیک شدن به ایام انتخابات از افزایش یارانه ها تا سقف ۵ برابر سخن بگوید، بی آنکه کم ترین توجهی به نظرات متخصصان علم اقتصاد به بحران های ناشی از پخش پول میان مردم توجه ای داشته باشد.

رئیس دولت تعطیلی شصت درصدی کارخانجات را نمی بیند، اخراج کارگران و ماه ها حقوق معوقه شان را نمی بیند و بی هیچ گونه شرمی در سیمای ملی به مردم به دروغ از کاهش فاصله طبقاتی سخن می گوید. سبد هزینه معیشتی خانوار بیش از شصت درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است بی آنکه ذره ای به حقوق کارگران و مزدبگیران در طول سال اضافه گردد. این به معنی حذف بخش اعظمی از کالا و اقلام غذایی از سفره مزدبگیران است.

هزینه سبد معیشت خانوار بر اساس ۲۰۰۰ کالری مورد نیاز هر فرد در روز که از مصرف نان، برنج، حبوبات و انواع مواد غذایی به دست می‌آید؛ حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان برآورد شده است. این درحالی است که طبق مصوبه اسفندماه سال ۹۰ شورای عالی کار حداقل دستمزد امسال کارگران و مشمولان قانون کار به میزان ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده است و کارگران در حالی با همان حقوق در حال گذران زندگی هستند که هزنیه های زندگی آنها از ابتدای سال تا کنون چند برابر شده است. معلوم نیست که رئیس دولت از کدام کشور و کاهش فاصله طبقاتی در کجای دنیا سخن می گوید!

تهران حدود ۱۸۰ کارگر کارخانجات صنایع فلزی شماره ۱ و ۲ از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه در اعتراض به عدم پرداخت سنوات خود و بی‌توجهی مسئولین استانداری تهران به وعده‌‌هایشان در مقابل این استانداری دست به تجمع اعتراضی زدند. در آخرین تجمع اعتراضی این کارگران که روز ۲۳ آبانماه در مقابل معاونت استانداری تهران برگزار شد مسئولین استانداری به آنان وعده دادند حداکثر ظرف مدت یک ماه مالکین را وادار به پرداخت سنوات کارگران خواهند کرد و چنانچه اینکار انجام نشود خود استانداری راسا از محل تسهیلات استانداری سنوات کارگران را پرداخت خوهد نمود. اما پس از گذشت بیش از چهل روز از این وعده‌ها و پیگیری نماینده‌های کارگران در این مدت، خبری از تحقق وعده‌های داده شده از سوی استانداری نشد.

همدان در پی بیکاری ۲۰۰ کارگر مشمول مقرری بیمه بیکاری کارخانه ذوب آهن غرب ایران (کوره بلند) در ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری، ۱۶۲ کارگر اخراج شده این واحد هنوز موفق به دریافت مقرری بیمه بیکاری نشده‌اند. کارخانه فولاد غرب، تولید کننده شمش چدن در استان همدان به بهانه نداشتن توجیه اقتصادی و زیان ده بودن تولید از سوی کارفرما اعلام ورشکستگی کرد و کارگران متخصص این کارخانه که طی آزمون کتبی و مصاحبه و گذراندن دوره‌های آموزشی و ایمنی، استخدام شده بودند، با پایان قرارداد کاریشان در مورخه ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری بیکار شدند.

ماهشهر ماموران حراست به ۳۵ نفر از کارگران کارخانهٔ پتروشیمی امیر کبیر، اجازهٔ ورود به محل کار خود را نمی‌دهند و به آنان می‌گویند قرار داد شما فعلا موجود نیست و گم شده است. روز ۲۳ آذر ماه، حراست پتروشیمی امیر کبیر از ورود بیش از ۴۰۰ نفر از پرسنلی که قرارداد خود را با بهره گیری از ماده ۱۴۲ قانون کار با شرکت پیمانکاری spc (تعمیرات و نگهداری صنایع فارس) امضا نکرده بودند جلو گیری کرد. کارگران نیز در اعتراض به این عمل دست به یک اعتراض صنفی زدند و در مقابل فرمانداری منطقه ویژه ماهشهر تحصن کردند. این تحصن در مقابل فرمانداری روز شنبه مورخ ۲۵ آذر بار دیگر تکرار شد و در روز‌های بعد تا تاریخ ۲۹ آذر، کارگران در مقابل مجتمع پتروشیمی امیر کبیر دست به تجمع می‌زدند. اما این اعتراضات در پایان ۲۹ آذر با ترفندهای خاصی اتمام یافت. در حال حاضر به ۳۵ نفر از کارگران پتروشیمی امیر کبیر که در این اعتراضات فعال بودند اجازهٔ ورود به محل کار را نمی‌دهند و می‌گویند که قرار داد شما گم شده است.

قزوین مدیران کارخانجات آلومتک و آلومراد قزوین ۵۰ کارگر این شرکت را با سابقه ۴ تا ۱۸ سال کار به اسم فقدان نقدینگی، عدم دریافت وام و تسهیلات اخراج کردند. این اخراج کارگران در حالی صورت گرفت که این کارخانه در هفته گذشته به عنوان صادر کننده نمونه استان قزوین شناخته شد و در مراسمی که از صدا و سیمای استان پخش شد از دست استاندار و دیگر مسوولان جایزه گرفت. یکی از کارگران اخراجی با اشاره به سابقه ۱۸ سال کار خود در خط تولید این کارخانه به خبرنگار ایلنا گفت: در حین کار صدمات متعددی دیده‌ام و حال با ۴۵ سال سن و چند سرعائله و مستاجری کجا می‌توانم کار کنم، در حالی که چند ماه دیگر می‌توانستم بازنشسته شوم.

اصفهان بیش از ۴ هزار کارگر گیتی پسند ماه‌ها حقوق معوقه دارند. ۲۰ درصد از کارگران این کارخانه از ابتدای سال تا کنون اخراج شدند و اکنون این کارخانه با ۳ هزار و ۶۰۰ کارگر به تولید مشغول است. گروه صنایع گیتی پسند یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های خصوصی اصفهان است که از سال ۱۳۷۵ اقدام به سپرده گیری از مردم کرد و روز به روز کار خود را گسترش داد اما در ادامه با بدهی های معوقه و بحران مالی رو به رو شده است. حجم سپرده گیری این کارخانه از مردم، نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان است که این عمل از سوی دستگاه قضایی متوقف شد و اکنون باید این مبلغ بازگردانده شود. تاکنون نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان از این سرمایه عظیم به مردم برگردانده و تعداد طلبکاران کمتر شده است. تعداد سرمایه گذاران طلبکار این شرکت ۲۶ هزار نفر و میزان بدهی آنرا ۲۰۰ میلیارد تومان است. بخشی از سرمایه‌ها به شکل دستگاه تولید و کارخانه است که قابلیت تبدیل به پول نقد را ندارد، علاوه بر آن یکسری از مطالبات مردم به صورت تهاتری نقد شده است مثلا شرکت ایران خودرو و بخش‌های دیگری، به جای پول نقد خودرو یا ساختمان تحویل داده‌اند که تحویل سرمایه گذاران شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.