جمعی از مأموران نیروی انتظامی اراک: «روی همشهری‌هایمان باتوم نمی‌کشیم»

شنبه, 1ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

کارگران کارخانه آذراب و کارگران کارخانه هپکو در اعتراض به تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق خود روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور در دو حرکت اعتراضی جداگانه مسیرهای ارتباطی شهر اراک را بستند. کارگران آذراب جاده اراک ـ تهران را به طور کامل مسدود کردند و کارگران هپکو در محل پل «شهید بختیارى» روى ریل راه آهن تجمع کردند.

به گزارش «آمدنیوز» خواست کارگران هر دو کارخانه دریافت دستمزد و مطالبات معوقه خود و داشتن امنیت شغلی بود. این تظاهرات با حمله یگان ویژه نیروی انتظامی، به زخمی شدن تعدادی از کارگران منجر شد و برای متفرق کردن معترضان گاز اشک آور شلیک شد.

بر اساس اظهارات کارگران معترض آذرآب اراک؛ عده‌ ای از مأموران نیروی انتظامی که دستور ضرب ‌و شتم کارگران را اجرا نکرده و گفته بودند «روی همشهری‌هایمان باتوم نمی‌کشیم»، بازداشت شدند.

شاهدان عینی می‌گویند یگان ویژه نیروی انتظامی، روز چهارشنبه ۲۹ شهریورماه برای دومین روز متوالی با حمله به کارگران معترض کارخانه‌های «هپکو» و «آذرآب» اراک آنها را مورد ضرب و جرح قرار داده و با باتوم درصدد پراکنده کردن کارگران معترض بر آمدند. اما کارگران خشمگین با آنها درگیر شده و باتوم برخی از ماموران را گرفتند.

«کارگر بیچاره کتک زدن نداره»

عکس و فیلم‌های بسیاری از حضور نیروهای انتظامی در محل هر دو تجمع به ویژه در گلوگاه اراک‌ – قم منتشر شده است. در ویدئوها، کارگران آذراب در واکنش به نیروهای یگان ویژه شعار می دهند: «کارگر بیچاره کتک زدن نداره»

فرمانده نیروی های یگان ویژه حاضر درمحل از کارگران می‌خواهد پراکنده شوند و خطاب به آنان می گوید: «زمان دارید که موقعیت را ترک کنید. مزاحم کار مردم شده‌اید. مردم کار دارند، زندگی دارند، راه را باز کنید.» در نهایت یگان ویژه برای متفرق کردن کارگران به شلیک هوایی متوسل می‌شود. این ویدئو بارها توسط کاربران فضای مجازی دست به دست و دیده شد و واکنش های بسیاری از جمله حمایت وسیع از کارگران و خشم از نیروهای سرکوب‌گر را در برداشت.

با شدت گرفتن اعتراضات کیومرث عزیزی فرمانده انتظامی استان مرکزی در واکنش به اعتراضات همه جانبه به سرکوب کارگران به خبرگزاری ایرنا گفت:‌ «در صورت رنجش خاطر کارگران عذرخواهی می کنیم چرا که پلیس به عنوان نیروی انتظامی وظیفه هایی را دارد و در مواردی مجبور است از قوه قهریه و اختیارات قانونی اش برای ساماندهی اوضاع و حفظ امنیت استفاده کند.»

«زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی، جان فدا می‌کنیم در راه آزادگی»

هزار و هشتصد کارگر کارخانه آذراب چهار ماه است حقوق نگرفته‌اند. کارخانه آذراب در حال حاضر با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کند. کارگرانی که در معرض بیکار شدن قرار دارند در هفته‌های اخیر تجمعات مختلفی برگزار کرده و در شهر اراک راهپیمایی های اعتراضی برگزار کرده‌اند که برخی مسئولان استانی در جواب وعده حل مشکل کارگران را داده بودند اما این مشکلات، هنوز برطرف نشده است.

همچنین حدود نهصد کارگر کارخانه هپکو نیز از زمستان سال گذشته تاکنون مطالبات خود شامل حقوق و بیمه‌ خود را دریافت نکرده‌اند. از سوی دیگر وضعیت کارخانه هپکو آنچنان بلاتکلیف است که قطعات و مواد مورد نیاز تولید وجود ندارد.

مدیریت هپکو در تیر ماه کارگران خود را که ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند به مرخصی اجباری فرستاد. آذراب و هپکو دو واحد از شش واحد بزرگ صنعتی استان مرکزی هستند که با بحران نقدینگی و تولید رو به رو شده اند و ماه هاست حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده اند. با این وجود یکی از کارگران شرکت آذراب به پایگاه خبری اراک امروز گفته است: «شرکت از لحاظ کار و نقدینگی هیچ مشکلی ندارد و سوء مدیریت شرکت باعث بروز این مشکلات شده است.»

خبرگزاری کار ایران، ایلنا نیز گزارش داده است که خانه کارگراستان مرکزی چهارشنبه ۲۹شهریورماه با صدور بیانیه ای از برخورد با کارگران به جای حل مشکلات آنها انتقاد کرده و خواستار رسیدگی دولت به «حرکت ناشایست نیروهای انتظامی» و «ضرب و شتم» کارگران شده است.

خانه کارگر، همچنین از دولت خواسته کمیته‌ای را برای «دلجویی از کارگران و پرداخت سریع مطالبات آنها» به استان مرکزی اعزام کند. همزمان، کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی با صدور بیانیه ای برخورد سه‌شنبه نیروی انتظامی با کارگران این دو کارخانه با «باتوم و گازاشک آور» را محکوم کرده و افزوده: «آیا کارگران نیروی کارند یا آشوبگر؟ که با نیروهای ویژه دسته پنجه نرم کنند. »

همچنین به گفته این شورا «دیگر هیچ مقام مسئولی در استان حتی برای دلجویی از ماه‌ها تاخیر در پرداخت حقوق کارگران حاضر نمی‌شود.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.