از آمار بالای بیکاری بین تحصیل‌کردگان تا فروش دختران در برخی مناطق کشور

یکشنبه, 3ام دی, 1396
اندازه قلم متن

«بسته خبری هفته» عنوان ستونی است که به صورت هفتگی می‌توانید روی وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران دنبال کنید. این ستون به مجموعه‌ای از خبرهای هفته می‌پردازد که اگر چه ممکن است به صورت مجزا در قالب مقاله یا خبر نیامده باشد، اما در شبکه‌های اجتماعی مطرح و یا به دلیل ماهیت خبری آن قابل توجه و تامل است، توسط رسانه‌های دیگر به آن پرداخته شده یا کمتر در میان خبرهای دیگر دیده شده است. شما می توانید خبرهای کوتاه و همچنین لینک به خبر، بیانیه‌ و گزارش‌های کمپین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

*انتقاد شدید امام جمعه مشهد از سخنان رییس جمهور درباره فیلترینگ

علم‌الهدی امام جمعه مشهد در واکنش به سخنان حسن روحانی درخصوص عدم فیلترینگ اینترنت گفت: «آیا این حق شهروندی نیست که یک خانواده برای دختر و ناموس خود امنیت داشته باشد؟ آن‌وقت شما بگویید اجازه فیلترینگ به وزیر مخابرات نمی‌دهیم، می‌خواهید فیلترینگ کنید، می‌خواهید نکنید، یک‌زمانی می‌گفتیم فیلترینگ، دیگر نمی‌گوییم، نمی‌گوییم چطور، اما این مملکت شماست، این آقای وزیر مخابرات این مملکت است، مدیر ارتباطات این مردم است، همین‌طور می‌خواهید باشد، بعد هم بگویید حقوق شهروندی، این حقوق شهروندی نیست؟»

*آیت‌الله جنتی: «احمدی‌نژاد نامزد بشود دنبال فتنه است»

روزنامه شرق در گفتگویی با محمدرضا باهنر درباره حمایت اصول‌گرایان از احمدی‌نژاد و بعد از آن سکوت آنها در مقابل رفتارهای این روزهای رییس جمهور به زوایایی تازه از نظر اصول‌گرایان درباره احمدی‌نژاد پرداخته است. در جایی از این مصاحبه باهنرمی‌گوید: «من حضرت آیت‌الله جنتی را در یکی از جلسات مجمع تشخیص دیدم. بعد از این بود که حضرت آقا سفارش کرده بودند که آمدن احمدی‌نژاد به مصلحت نیست. به آقای جنتی گفتم احمدی‌نژاد کاندیدا می‌شود. گفت واقعا کاندیدا می‌شود؟ گفت خبر داری؟ گفتم به‌هیچ‌وجه. فقط تحلیل دارم. آیت‌الله جنتی خیلی تعجب کرد و گفت اگر نامزد بشود یعنی به دنبال فتنه است. یادم هست آن زمان به کسی دیگر نگفتم.»

*دستگیری دو جوان به جرم شیطان‌پرستی در تهران

اسماعیل افشاری رئیس کلانتری ۱۱۰ شهدا تهران گفت: «ماموران کلانتری حین گشت زنی درخیابان پیروزی متوجه حرکات مشکوک دو جوان ۲۲ ساله باچهره های متفاوت شدند که در حال ترسیم اشکال وعلائم شیطان پرستی برروی دیوار بودند» وی با اشاره به دستگیری این افراد ادعا کرد: «آنها در تحقیقات اعلام کردند که از طریق شبکه های اجتماعی جذب گروه شیطان‌پرستی شده اند و طی فراخوان گروه‌ها اقدام به این کار کردند»

*آمار بالای مراجعه به پزشکی قانونی به دلیل نزاع

اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد که از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه امسال ۶۴ هزارو ۲۳۱ تن به دلیل آسیب های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی این استان مراجعه کردند. بر اساس این گزارش از کل مراجعه کنندگان به دلیل آسیب های ناشی از نزاع در هشت ماهه امسال ۴۱هزار و ۸۵تن مرد و ۲۳هزار و ۱۴۶تن زن بودند.

درسال گذشته استان های تهران با ۹۹ هزار و ۸۱۷، خراسان رضوی با ۴۶ هزار و ۳۰۵ و اصفهان با ۳۹ هزار و ۱۴ بیشترین و استان های خراسان جنوبی با سه هزار و ۴۳۴، ایلام با سه هزار و ۴۳۶ و سمنان با چهار هزار و ۲۱۱ کمترین آمار مراجعان نزاع را داشتند.

*آمار بالای ازدواج کودکان در زنجان

ماهرخ بلوری مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان گفت: «طی سال گذشته یک هزار و ۴۸۵ مورد ازدواج دختران زیر سن ۱۴ سال در این استان ثبت شد که ۴۷ مورد از آنها به طلاق منجر شده است.»

بلوری با بیان اینکه طی چند دهه اخیر محرک های زیادی برای گسست پیوندهای سنتی خانواده مداخله کرده و موجب آسیب هایی شده اند، گفت: «لازم است با مشارکت نهادهای مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی آموزش های پیش، حین و بعد از ازدواج را با شیوه های مناسب به ویژه در مدارس و دانشگاهها به صورت جدی در دستور کار قرار دهیم» گفتنی‌ست  اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و خشونت از اصلی‌ترین مشکلات استان زنجان به حساب می‌آید. (منبع: ایرنا)

*شیوع گسترده مصرف موادمخدر در بین کارگران

حمید صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به شیوع مصرف مواد مخدر در ایران، گفت: « ۵.۴ درصد در میان جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ایران به مواد مخدر اعتیاد دارند که از این میان جامعه کارگری در محیط‌های صنعتی با ۲۲.۳ درصد بیشترین شیوع مصرف مواد مخدر را دارند.»

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه مصرف کنندگان ماده شیشه از ۲۶ درصد در سال ۹۰ به هشت درصد در سال ۹۴ کاهش یافته‌اند، گفت: «در سال ۹۳ نزدیک به ۲۴.۷ درصد از مردم نگرش بینابین و مثبت به مصرف مواد مخدر داشتند»  وی با اشاره به پیش بینی روند مصرف مواد مخدر در ایران سال ۱۴۰۴ گفت: «پیش بینی می‌شود مصرف کنندگان مواد مخدر از دو میلیون و ۸۰۲ هزار نفر به بیش از سه میلیون و ۳۱۶ هزار نفر افزایش یابند»

*بلاتکلیفی کارگران و معوقات مزدی

بیش از۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه لاوان تابلو تولید کننده تابلوهای الکترونیکی در ۱۰ ماه گذشته مطالبات مزدی خود را به صورت کامل دریافت نکرده‌اند و حق بیمه‌های آنان نیز به صورت مرتب به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است. کارخانه لاوان تابلو تا سال گذشته بیش از ۲۰۰ کارگر داشت اما مشکلات مربوط به تامین اعتبار موجب بر زمین مانده پروژه‌های جاری شده و در نتیجه کارفرما نیمی از کارگران را تعدیل کرد.

با تغییر پیمانکارِ جایگاه‌های CNG تعدادی از کارگران این جایگاه‌ها بیکار شده‌اند. در روزهای گذشته، کارگران بیکار شده به همراه خانواده‌هایشان در شهرداری تجمع کردند و خواستار رسیدگی به اوضاع شغلی خود شدند. این کارگران رایزنی‌هایی نیز با فرمانداری کلاله داشته‌اند. یکی از حاضران در تجمع گفت: «وضعیت معاش خانواده‌هایمان بعد از این بیکاری نامنتظر با دشواری روبرو شده؛ در این اوضاع از شورای شهر و فرمانداری کلاله می‌خواهیم صدای ما را بشنوند و به مشکلات ما رسیدگی کنند»  

*شرط مراجع تقلید برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها

فاطمه ذوالقدر عضوهیات رئیسه فراکسیون زنان مجلس با اشاره به دیدگاه مراجع عظام نسبت به حضور زنان در استادیوم گفت: «مراجع معتقدند ورود زنان به استادیوم به خودی خود اشکال شرعی ندارد، اما در مصادیق باید مورد بررسی قرار بگیرد، البته بر این مهم نیز اشاره شد که به شرط تفکیک جایگاه زنان و مردان این موضوع قابل بررسی خواهد بود»

به گفته وی تحقق این امر در گروی عملکرد وزارت ورزش در تامین زیرساخت‌ها و آئین‌نامه‌هایی است که باید تدوین کند، تا در پی آن به‌طور آزمایشی ورود زنان در چند جلسه به استادیوم مورد بررسی قرار بگیرد. (منبع: خانه ملت)

*برخورد با آموزشگاه‌ آرایشگری به جرم آموزش دختران و پسران

سرهنگ ذوالفقار رییس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ از برخورد با کارگاه آموزشی آرایشگری به دلیل ارائه آموزش مختلط زن ومرد در یک آرایشگاه زنانه توسط مربیان خارجی خبر داد. وی درباره درباره جزییات این خبر گفت: «در پی وصول خبری مبنی بر برگزاری کلاس‌های مختلط آموزشی آرایشگری زنانه توسط مربیان مرد خارجی و جذب زنان آرایشگر به خارج کشور، شناسایی آنان در دستور کار این پلیس قرار گرفت.»

به گفته وی فرد ترکیه‌ای در حال آموزش به این افراد بود و متولی برگزاری کلاس‌ها که اهل تهران بود در تحقیقات اعلام کرد با تبلیغ در اینستاگرام افراد را جذب و مبالغی از آنان دریافت می‌‌کرد.

*کاهش ۳۲۳ کیلومتری سطح دریاچه ارومیه

فرهاد سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: «امسال ۳۲۳ کیلومتر از  وسعت دریاچه ارومیه کاهش یافته است.»  به گفته وی با بیان اینکه تراز آب دریاچه در ۲۸ اذر سال جاری ۱۲۷۰.۲۸ متر است افزود: سال گذشته در همین زمان تراز آب دریاچه ارومیه ، ۱۲۷۰.۵۵ متر بوده که ۲۷سانتی متر در مقایسه با سال گذشته کاهش تراز آب در دریاچه را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه‌ها و رودخانه‌ها تامین می شود، گفت: «با توجه به خشکسالی، اگر طرح های احیای دریاچه ارومیه به موقع اجرا نمی شد، اکنون این دریاچه وجود نداشت.»

*مخالفت‌ شورای نگهبان با ورود اقلیت‌های دینی به شورای شهر

تنها شش روز پس از اعلام مصوبه مجلس برای ورود اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای محل اقامت خود، شورای نگهبان این مصوبه را رد کرد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز ۲۷ آذر ماه در کانال تلگرامی خود متن این شورا را در رد مصوبه مجلس منتشر کرد.

هم‌چنین شورای نگهبان با اصلاح طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی با اجرای طرح بیمه هنرمندان به دلیل افزایش هزینه‌های عمومی و حمایت از برخی رشته‌ها مثل ساختن سازهای سنتی به دلیل داشتن ایراد شرعی مخالفت کرد.

*اعتراض دانشجویان ستاره دار در مخالفت با ادعای وزیر علوم

مجید دری در اعتراض به سخنان اخیر وزیر علوم ایران، با یک تابلوی دست‌نویس اعتراض مقابل وزارت علوم ایران تحصن کرد و مهدیه گلرو، دانشجوی “ستاره‌دار” دیگر هم نامه اعتراضی خود را به وزارت علوم داد.

منصور غلامی، وزیر علوم ایران، دیروز شنبه ۲۶ آذرماه، گفته بود که دانشجوی ستاره‌دار به معنایی که در افکار عمومی جا افتاده، وجود ندارد و مشکل اکثر این دانشجویان نقض پرونده است.

این دو دانشجوی معترض از وزارت علوم خواسته‌اند که مشخص کند بعد از ده سال نقص پرونده آنان از چیست. وزیر علوم پیش از این نیز گفته بود: «تعداد معدودی از این دست افراد باقی مانده‌اند که کار آن‌ها نیز در حال انجام است و به زودی اعلام خواهیم کرد که هیچ پرونده‌ای از داوطلبان ورود برای به دوره‌های بالاتر تحصیلات تکمیلی معطل نمانده است.»

*دفاع روزنامه جوان از وجود «شنود» امنیتی مکالمات

روزنامه جوان در یادداشتی در واکنش به سخنان حسن روحانی در مخالفت با شنود مکالمات توسط دستگاه امنیتی نوشت: «در تمام دنیا شنود مکالمات از سوی دستگاه انتظامی و امنیتی بر اساس احکام قضایی امکان‌پذیر است واز آنجا که باساس قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوانین مربوطه شنود تنها در چارچوب قانونی و با مجوز خاصی امکان‌پذیر است، تشکیلات خاصی به منظور نظارت بر بحث شنود و اخذ مجوز از سوی دستگاه قضایی که توسط قضات مجرب اداره می‌شود، پیش بینی می‌شود. تشکیلاتی که مورد نظر بالاترین ارگان سیاستگذار در حوزه امنیت ملی است که اتفاقا رئیس آن حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران است.»

حسن روحانی رییس‌جمهور ایران پیش از این با اشاره به شنود امنیتی برخی دستگاه‌های نظامی این نحوه مدیریت را زیر سوال برده بود و از این وضعیت انتقاد شدید کرده بود.

*فرهاد رهبر: «دانشگاه تهران مرکز فتنه ۸۸ بود»

فرهاد رهبر رییس دانشگاه آزاد در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه اگر فتنه‌ای نظیر فتنه سال ۸۸ در کشور رخ دهد، چند درصد از مدیران دانشگاه آزاد می‌توانند در مقابل آن بایستند و مانع نفوذ بیگانگان شوند، ادعا کرد: «در فتنه ۸۸ که مرکز آن دانشگاه تهران بود، ما نیز لشکری نداشتیم که درمقابل آن بایستد ولی همان تعداد اندکی که حضور داشتند، توانستند فتنه را سرکوب کنند، بنابراین اگر در هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی حداقل یک نفر باشد که بتواند در مقابل فتنه بایستد، باید با آن مقابله کند و قطعا موفق خواهد بود.» (منبع: ایسنا)

*محمد عطریانفر: «تصورات تازه احمدی نژاد در مورد خود نوعی توهم است»

محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی در واکنش به اقدامات و رفتارهای اخیر محمود احمدی نژاد گفت: «احمدینژاد شخصیت برجستهای در فضای سیاسی کشور به حساب نمی آید. او بنا به یک اتفاق غیرمترقبه در یک مقطعی رییس جمهور شد. از این رو، امر بر او مشتبه شده و در مقطع فعلی اظهارنظرهایی می کند که نه از دوستان سابقش، نه منتقدان و رقبایش آن را تایید نمی کنند.»

به گفته وی ممکن است تصوراتی در ذهن احمدی نژاد باشد اما این تصورات بیشتر یک نوع توهم است. بعید است در شرایط کلی کشور، فرصتی برای بازگشت و رجعت او فراهم شود. چون افرادی که در این موقعیت ظهور و بروز می کنند به حاشیه رفته و امکان رجعت مجدد پیدا نمی کنند. (منبع: انتخاب)

*آمار بالای بیکاری در میان تحصیل‌کرده‌ها

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به آمار بیکاری در کشور گفت: «دولت می گوید حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار در جامعه فعال و همین مقدار بیکار تحصیل کرده در جامعه غیر فعال داریم که بنا بر آمار رسمی دولت، جمعیت حدود ۵ تا ۶میلیون نفر در جامعه فارغ التحصیلان کشور بیکار داریم.»

وی هم چنین درباره بودجه سال ۹۷ نیز گفت: « دولت عدد ۴ هزار میلیارد تومان را در بودجه سال ۹۷ به ۷ هزار میلیارد تومان افزایش داد که برای تأمین این منابع باید یارانه دهک های بالای درآمدی حذف شود. مجلس پیشنهاد داد که بودجه سال ۹۷ مجلس نسبت به سال ۹۶ پنج درصد افزایش یابد و با این حال به دولت این را اعلام نکردیم و دولت هم بودجه مجلس را افزایش نداد و بودجه عمرانی مجلس را هم ۵۰ درصد کاهش داد و بودجه جاری را هم افزایش نداد.» (منبع: خانه ملت)

*راهکار محسن هاشمی برای حل معضل آلودگی هوا

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در خصوص بحران آلودگی هوای تهران گفت: «اگر سازمان‌ها ٢۴ مورد از اختیارات خود را به شهرداری واگذار کنند، شهرداری می‌تواند بر تردد خودروها، کیفیت تولید آنها و چگونگی استفاده از وسایل گرمازا نظارت کند. برخلاف آنچه گفته می‌شود، منشاء بروز این آلودگی تنها خودروها نیستند. بلکه عوامل متعددی در افزایش آن دخیل هستند. مثلا تهران نیاز به ١٢ خط مترو دارد که هم اینک تنها ٧ خط آن تکمیل شده است و تکمیل باقی‌مانده آن به چیزی حدود ٢٠ تا ٣٠ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد»

آلودگی هوای تهران ودیگر شهرهای ایران در روزهای پایانی پاییز از مرز بحران عبور کرد و به گفته رییس اوژانس کشور ۲۵۰ نفر مرتبط با آلودگی هوا به اورژانس مراجعه کردند که در پایتخت ، مرکز شهر تهران بیشترین آمار مراجعه را داشته است.

*نماینده مردم شیراز در مجلس: «صلاح نیست دختران مردم دنبال اسپانسر باشند»

فرج الله رجبی نماینده مردم شیراز در مجلس در تذکری به وزیر ورزش و جوانان خواستار حمایت از تیم فوتبال بانوان شیراز شد و گفت: «صلاح نیست دختران مردم برای جذب حامی و تامین منابع مالی از این کارخانه به آن کارخانه یا اسپانسرها مراجه کنند.»

وی در تذکر شفاهی خود به وزیر ورزش گفت: «در استان فارس تنها یک تیم فوتبال بانوان وجود دارد که در لیگ برتر هستند، این همه شعار در مورد ورزش بانوان می دهیم. به مدیر کل‌تان بفرمایید از این تیم حمایت کند، صلاح نیست دختران مردم برای تامین اعتبارات و حامی از این کارخانه به آن کارخانه یا از این اسپانسر به آن اسپانسر مراجعه کنند، این خلاف شأن جمهوری اسلامی و وزارت ورزش است اگر واقعا احساس مسئولیت دارند این کار را انجام دهید.» (منبع: ایسنا)

*سخنگوی دولت: «از صحبت‌های دادستان کل ناراحتیم»

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت با اشاره به سخنان دادستان کل کشور مبنی براینکه فرزندان مقامات در فساد و قاچاق فعال هستند، گفت: «ما ناراحتیم که چرا چنین سخنی از سوی دادستان کل کشور در رسانه ها مطرح می شود، هرکس که در فساد نقش دارد و در قاچاق دست دارد را باید قوه قضاییه با توانایی که دارد، دستگیر کند یا مورد بازخواست قرار دهد، این که چنین حرفی به صورت کلی از سوی دادستان مطرح شود، همه مسئولان را در بر می گیرد و چنین سخن گفتنی در شان دادستان کل کشور نیست.»

وی هم‌چنین گفت: «دادستان کل کشور که باید درباره مبارزه با قاچاق اقدام عملی کند اعلام کرده که برخی مقامات به جای اینکه دلسوزانه با قاچاق مبارزه کنند، خودشان یا فرزندانشان در این امر سهم دارند و چطور انتظار دارید این مبارزه به نتیجه برسد؟ پاسخ ما این است که ما هم همین انتظار داریم؛ این سخن در فضای مجازی نبود بلکه توسط دادستان کل کشور مطرح شد که قدرت قضایی دارد و انتظار است به جای حرف یک لحظه هم امان ندهند و اقدامات قضایی کنند چون هراتفاقی بیفتد همه مقامات سه قوه در مظان این اتهام قرار می‌گیرند. ازمسئولان قوه قضائیه تقاضا دارم که به سمتی بروند که این جرم را در کسانی جستجو کنند که انجام داده‌اند.»

*واکنش وزیر کشور به حضور گشت‌های سپاه در خیابان‌ها

رحمانی فضلی، وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره نظر دولت نسبت به اجرای طرح گشت‌های محلی سپاه، گفت: «در این زمینه واقعا اضافه مباحثی مطرح می‌شود. ما برای همه این موارد قوانین و مقرراتی داریم و اصلی که مسلم است این است که مسئولیت امنیت و انتظامات شهر و روستاها کاملا بر عهده نیروی انتظامی قرار دارد و در مواقعی خاص با توجه به شرایطی که پیش می‌آید قرارگاه‌هایی تشکیل می‌شود که مسئولیت آنها با نیروی انتظامی است.»

وزیر کشور هم‌چنین گفت: «بیان این مساله که یک نیرویی بخواهد در کار سایر نیروها تداخل داشته باشد اصلا مطرح نیست و همه نیروها با توجه به مقررات و شرایط که تشخیص آن در پایتخت بر عهده شورای امنیت و سایر استان‌ها بر عهده شورای تامین است، عمل می‌کنند.»

*اعتراض به پرداخت بودجه به موسسات مذهبی مخالف با دولت

محسن غرویان عضو سابق موسسه امام خمینی که به دلیل تغییر مشی سیاسی از این موسسه جدا شد درباره بودجه مؤسسات مذهبی قم گفت:«نکته‌ی مهمی که وجود دارد این است که بخشی ازمؤسسات در حوزه های علمیه که بودجه های دولتی میگیرند، علیه دولت فعالیت می کنند، چه در بخش نشریات، چه در بحث پژوهش هایشان. این به نظر من درست نیست. دولتی که منتخب است و از بیت المال و درآمد ملی به این مؤسسات پول می دهد نباید این چنین مورد هجمه قراربگیرد. این قابل انتقاد است.»

اشاره وی مشخصا به موسسه امام خمینی به ریاست مصباح یزدی‌ست که از مخالفین حسن روحانی به حساب می‌‌آید.

*مخالفت مجلس با بسته شدن معابر کولبری

خضری، نماینده مردم پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی گفت: «باز بودن و یا بسته شدن این معابر به تصمیم شورای امنیت و رهبری بستگی دارد. مجلس به هیچ عنوان اجازه بسته شدن معابر کولبری را به وزیر کشور نمی‌دهد. در حال پیگیری هستیم تا طرح کارآمدسازی و ساماندهی کولبران هرچه سریع‌تر در صحن مجلس بررسی و مصوب شود تا دولت قانون را اجرا کند. تا زمانی که شغل استاندارد و مناسب و امنیت شغلی جایگزین کولبری نشود، نباید این معابر جمع شود.»

پیش از این وزیر کشور گفته بود که معابر کولبری در مرزهای کشور بسته خواهد شد.(منبع: باشگاه خبرنگاران)

*واکنش شورای نگهبان به سخنان جنجالی محمود صادقی در مجلس شورای اسلامی

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به نطق محمود صادقی در مجلس شورای اسلامی که در آن گفته بود «نمایندگان عصاره فضائل شورای نگهبان هستند و نه مردم»، گفت: «اینکه نماینده‌ای در نطق مجلس بیان می‌کند که نمایندگان عصاره فضائل شورای نگهبان هستند به خود این نماینده مربوط است، اما شورای نگهبان طبق قانون عمل می‌کند و اگر قانون اشکال دارد، قانون اصلاح شود.»

وی با اشاره به کاهش جلسات علنی مجلس در دوره کوتاهی و سوءتفاهم‌هایی که برای برخی به وجود آورد، گفت: «تصور غلطی است که فکر شود مجلس اگر جلسه علنی ندارد، پس بیکار است بلکه نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس و پیگیری‌ها و مطالعات مربوط به قانونگذاری و نظارت فعال هستند و برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه و رسیدگی به مشکلات موکلان‌شان فعال هستند.»

*روایت مطهری از پیگیری‌هایش درباره نقش مواد رادیواکتیو در مرگ هاشمی رفسنجانی

علی مطهری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأیید وجود مواد رادیواکتیو در بدن آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: «من آن زمان شنیده بودم که در آزمایش‌ها خونی که از آیت الله هاشمی گرفته بودند مواد رادیواکتیو وجود داشت و ممکن است علت فوت این باشد. این مطلب را از سوی خانواده آیت الله هاشمی شنیده بودم که باعث شد این موضوع را پیگیری کنم.» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب گفت: «وقتی این موضوع را پیگیری کردم و از مسئولان امر پرسیدم به من گفتند که مواد رادیواکتیو در حدی نبوده که باعث فوت آیت الله شود.» او به این سؤال که از چه کسی این موضوع را پیگیری کرده است پاسخ نداد. مطهری با تأکید بر اینکه پیگیری این مسأله از طریق شخصیت حقیقی من بوده است و از طرف مجلس مأموریتی در این باره نداشتم گفت: «من از طریق هیأت رئیسه مجلس یا از طریق کمیسیون خاص، مأمور پیگیری این پرونده نبودم و وقتی از خانواده آیت الله هاشمی شنیدم، این موضوع را خودم شخصا پیگیری کردم.» (منبع: اعتمادآنلاین)

*مجید انصاری: «مسئولان هم نگران شنود هستند»

مجید انصارى معاون سابق حقوقی حسن روحانی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  گفت: «شنود و استراق سمع که در قانون اساسی به شدت منع شده است، به بهانه حفظ نظام و امنیت و امثالهم اتفاق مى‌افتد. متأسفانه این اعمال کاملا عادی شده به طورى که وزار و مسئولان عالى رتبه قضایى، نمایندگان مجلس  نیز گاهى در جلسات به دورو بر خود نگاه می کنند و آهسته یا درگوشی صحبت می کنند چراکه می ترسند که آنجا شنود شود.» به گفته وی هیچکس حق ندارد به بهانه حفظ نظام تندی و خودسری کند و به بهانه انقلابی گری هر کاری دلش خواست انجام دهد. (منبع: جماران)

*تفکیک جنسیتی در گورستان ظهیرالدوله

روزنامه قانون در یادداشتی درباره قبرستان ظهیرالدوله در تهران نوشت: «موضوع به‌ شدت تاسف‌باری که در چند سال اخیر بر گورستان ظهیرالدوله پیش آمده، تفکیک جنسیتی قبرستان و تعیین زمان بازدید است. وقتی نهادهای ذی‌ربط از ورود مردم به یک قبرستان ممانعت می‌کنند، در عمل، خلاف هدف اصلی موقوفه رفتار کرده‌اند و چنین حالتی خلاف نص صریح قانون است. یا آن که معلوم نیست چه نهادی و با کدام مجور قانونی در یک قبرستان شرایط تفکیک جنسیتی قایل شده است؟ تمام قبرستان‌های کشور بر اساس یک قاعده مشخص اداره می‌شوند و حتی قبرستان‌های داخل در محوطه امام‌زاده‌ها نیز با تفکیک جنسیتی روبه‌رو نیست. تفکیک جنسیتی در قبرستان ظهیرالدوله، علاوه بر آن که خلاف منافع ملک موقوفه است، توهین آشکاری به ملت ایران محسوب می‌شود.»

*فروش دختران در برخی مناطق کشور

پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس دراظهاراتی تکان دهنده درباره بحران زنان و ودختران در مناطق ایران گفت: «در برخی مناطق کشور دختران به عنوان ازدواج فروخته شده و مورد معامله قرار می‌گیرند.»

ثریا عزیزپناه پژوهشگر مسائل اجتماعی درباره ازدواج زودهنگام، فروش ومعامله دختران گفت: «وقتی در کشور ما آمار حاشیه‌نشینان و افراد با وضعیت اقتصادی زیرخط فقر مطرح می‌شوند، طبیعتا در چنین شرایط معیشتی خانوارها ممکن است به فرزندان خود و به‌ویژه فرزندان دختر به عنوان کالا نگاه کرده و از این کالا برای برون رفت از فقر و تنگناهای معیشتی خانوار استفاده کنند.»

درایران تقریبا حدود ۱۷‌درصد دختران پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی ازدواج می‌کنند. طبق آمار یونیسف سه‌درصد از دختران هم پیش از رسیدن به سن ۱۵ سالگی ازدواج می‌کنند. (منبع: آرمان)

*حمایت برخی نمایندگان مجلس از شکارچیان پرندگان

روزنامه آرمان در گزارشی درباره شکار پرندگان و آسیب‌های زیست محیطی دراین خصوص پرداخته است. دربخشی ازاین گزارش آمده است: « به رغم هشدار‌های مکرر فعالان محیط‌زیست و با وجود ممنوعیت‌هایی که برای شکار پرندگان وجود دارد، همچنان قتل عام پرندگان در مناطق شمالی کشور ادامه دارد. مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقاد از حمایت برخی از نمایندگان مجلس از شکارچیان گفته بیش از ۹۰‌درصد گونه‌های پرندگان مهاجر توسط دام‌های هوایی در آسمان صید می‌شوند.»

*وعده دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره رفع حصر رهبران جنبش سبز

علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حصر، گفت: «تصمیم اتخاذ شده در خصوص ایجاد گشایش در وضعیت محصوران به‌صورت تدریجی در حال انجام است.»

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها و موضع‌گیری‌هایی که با اغراض سیاسی و جناحی در خصوص این پرونده انجام می‌شود، ادعا کرد: «به‌طور قطع فضاسازی‌های رسانه‌ای کمکی به این روند نخواهد کرد و مراجع مسئول براساس تصمیمات اتخاذ شده این پرونده را مدیریت خواهند کرد.»

*انتقاد از مدیریت پرهزینه تهران

ابراهیم شیخ معاون منابع انسانی شهرداری تهران گفت: «کلان‌شهر تهران بسیارگران اداره می‌شود و با مدیریت گران شهر به پایتخت‌نشینان خیانت کرده‌ایم و امروز چاره‌ای جز تغییر در روند پرهزینه اداره تهران نداریم.»

وی با اشاره به اینکه منابع انسانی نوین در شهرداری تهران، مبتنی بر فن‌آوری بوده و دانش بنیان و تکنولوژی پایه است،گفت: «سند راهبردی و برنامه اقدام منابع انسانی، مکتب جدید و چشم‌انداز نوینی پیش روی ما ترسیم می‌کند که براساس آن، شهرداری تهران را به بزرگ‌ترین کارگاه فکر و اندیشه تبدیل خواهیم کرد.»

*دستگیری شهروندان تهران در بلندترین شب سال

سرهنگ ذوالفقار برفر رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ گفت: «در شب یلدا در دو عملیات جداگانه ماموران این پلیس این نفرات را دستگیر کردند.»

وی درتوضیح این عملیات گفت: «در لواسان تعداد ۱۴۰ نفر دستگیر شدند، در مأموریتی دیگر مأموران این پلیس تخصصی به منزلی در فرمانیه رفتند و پس از هماهنگی‌های قضایی ماموران وارد منزل شدند که تعداد ۹۰ نفر دستگیر شدند. نفرات با به اشتراک گذاشتن تصاویر خود به صورت زنده در اینستاگرام دیگران را به شرکت در محل دعوت می‌کردند.خواننده‌های این دو پارتی دستگیر و به همراه ابزار خود به پلیس امنیت اخلاقی منتقل شدند» (منبع: فارس)

*برگزاری چندین کارگری در کشور

حدود ۵۰ نفر از کارگران شرکت تعاونی فرآورده های لبنی بهار دالاهو (مانیزان) دو ماه از دستمزدهای خود را نگرفته‌اند. آنها هفته گذشته تجمعی مقابل فرمانداری کرمانشاه برگزار کرده بودند. اداره کار کرمانشاه با اشاره به پرداخت نشدن دو ماه از دستمزدهای کارگران مانیزان، گفت: «تلاش داریم که با تعامل و همکاری مشکلات پیش آماده را فیصله دهیم تا کارگران از این بابت دغدغه‌ای نداشته باشند.»

حدود ۳۰۰ کارگرشرکت دیارخودروی گلپایگان در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود تجمع کردند. کارگران دلیل تجمع را پرداخت نشدن معوقات ۱۳ ماهه حقوق شان بیان کرده و گفتند: «پارسال مدیران یکی از موسسه های مالی از شرکت دیار خودرو بازدید کردند و بنابرتعهد این موسسه در قبال شرکت به عنوان سهامدار مقرر شد حقوق و مزایای کارگران در سال ۹۵ و ۲ ماهه اول امسال که برعهده این موسسه بود پرداخت شود اما هنوز این معوقات پرداخت نشده است.»

*روایت کارگران هپکو از اعمال فشارها و تهدیدها پس از اعتراضات صنفی

روزنامه جامعه فردا در گزارشی درباره کارگران هپکو اراک به اعمال فشار و تهدید‌ها پس از اعتراضات صنفی تابستان گذشته پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: ««تروریست‌ها را شناسایی کنید. آنها باید به سرعت از سازمان حذف شوند.» این تازه‌ترین تعبیر یکی از مدیران شرکت هپکو از ویژگی کارکنانی است که «از اوضاع کاری خود ناراضی هستند و با اقدامات خرابکارانه! قصد تخریب وجهه سازمان را دارند.» کارگران هپکو می‌گویند، در این متن به‌اصطلاح «تخصصی» و «مدیریتی»، که در فضای مجازی منتشر شده، کارگران معترض و ناراضی در هپکو «تروریست‌هایی» خوانده می‌شوند که باید فورا شناسایی و اخراج شوند. انتشار این متن، باعث نگرانی کارگران این شرکت بزرگ تولیدکننده ماشین آلات راهسازی، از تنگ‌تر شدن حلقه فشار شده که در ماه‌های گذشته و پس از اعتراض‌های گسترده کارگران هپکو شدت گرفته است. حلقه‌ای که تاکنون احضار حداقل ۲۰ نفر از کارگران معترض این شرکت را به‌دنبال داشته است.»

*شرایط سخت کشاورزان روستاهای «هندیجان»

خشک شدن رودخانه زهره و آزاد نکردن حقآبه این رودخانه از سوی مسئولان وزارت نیرو، کشاورزان مظلوم این منطقه را وادار به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان نمود. تعداد زیادی از کشاورزان و دامداران شهرستان بندر هندیجان به دلیل بی‌توجهی دولت به مشکلات رودخانه زهره و آزاد نکردن حق آب این رودخانه ضمن تجمع مقابل فرمانداری این شهر خواستار توجه دولت به این مردم محروم شدند.

روستاهای هندیجان درحال تخلیه شدن از سکنه هستند، دامداران در حال فروش دام‌های خود و مهاجرت به مکان‌های دیگر بوده کشاورزان نیز زمین‌های خود را یا رها کرده و یا بفروش رسانده تا بتوانند در شهرهای بزرگ زندگی کنند.

*برگزاری چندین تجمع اعتراضی در کشور

مردم روستاهای خانکوک و حسین آباد شهرستان فردوس خواستار ایمن شدن جاده روستایی خانکوک شدند. جمعی از مردم روستاهای خانکوک و حسین آباد با حضور با حضور در اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان فردوس، در پی کشته شدن یکی از جوانان روستای خانکوک که در حادثه رانندگی برخورد موتورسیکلت با کامیون عصر دوشنبه رخ داد خواستار این شدن این مسیر شدند.

عده ای ازمرغداران گوشتی کشور مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی تجمع اعتراضی برگزار کردند. موضوع در شکواییه اعتراضی مرغداران آمده است : «در اثر بی توجهی برخی مسئولان، زندگی ما فدای بهره های بانکی سنگین در تولید مرغ که بخش بزرگی از امنیت غذایی کشور را تامین می کند، شده است.»

جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه لاستیک سازی کیان در اعتراض به پرداخت نشدن سنوات ایام خدمت خود تجمعی را مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت برپاکردند. .مطابق گفته های معترضان هر کدام از آنها از بابت سنوات بازنشستگی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان از کارخانه کیان تایر طلبکار هستند و قاعدتا حتی با پرداخت همان ۵۰۰ هزار تومان در ماه هم روند تسویه‌حساب آنها بیش از یک دهه طول می‌کشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.