بمناسبت اول مهر سالروز تولد استاد شجریان

یکشنبه, 1ام مهر, 1397
اندازه قلم متن

در سال ۷۴ کنسرت‌هایی در شهرهای اصفهان،شیراز،ساری،کرمان و سنندج برگزار و در همین سال آلبوم چشمه نوش با”محمدرضا لطفی”گنبد مینا،جان عشاق،مدتی پس از آن در خیال را با همکاری”مجید درخشانی”منتشر می‌کند.

در سال ۷۶ فرزند دیگر محمدرضا شجریان به نام”رایان” از همسر دوم متولد میشود و یک سال پس از آن آلبوم”شب؛سکوت، کویر ”را با آهنگ سازی” کیهان کلهر” منتشر می‌کند.

وی در سال ۷۸جایزه افتخاری یونسکو را دریافت می‌کند (‌جایزه پیکاسو) و کتاب”راز مانا”نیز از وی درسال ۷۹ منتشر می‌شود. از یکی دو سال پس از آن وی به اتقاق”کیهان کلهر”و”حسین علیزاده”و”همایون شجریان”کنسرت‌هایی را دراروپا و آمریکا اجرا می‌کند که حاصل ان آلبوم‌های نوا،داد و بیداد، زمستان است.

محمدرضا شجریان به اتقاق علیزاده و کلهر و فرزندش در زمستان سال۸۳به مناسبت زلزله بم کنسرتی را درتهران برپا می‌کند و همزمان اعلام می‌کنند که قصد دارند مجتمعی را به نام باغ هنر بم بسازند که لوح فرا فشرده ی(دی وی دی)”همنوا با بَم”حاصل چنین اندیشه‌ای است. شجریان پس از آن در سال۸۴نیز کنسرتی دیگر با”علیزاده”و کلهر و همایون درتالار کشور برگزار می‌کند.وی هم اینک با گروه آوا کنسرت‌هایی را در داخل و خارج از ایران اجرا می‌کند.
محمدرضا شجریان آلبوم صوتی مرغ خوش‌خوان و دو آلبوم تصویری کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز در دبی و کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز در تهران که مربوط به همکاری او با گروه شهناز بود را در اوایل دههٔ ۹۰ منتشر کرد. پس از آن، به صورت موقت با برادران،”تهمورس و سهراب پورناظری”همکاری کرد که حاصل آن آلبوم”رنگ‌های تعالی”می‌باشد.البته این اثر به صورت رسمی منتشر نشده،بلکه بر روی اینترنت پخش شده‌است.وی بعد از آن،همکاری با برادران پورناظری را قطع کرد و در سال۹۳یک بار دیگر به‌همراه گروه شهناز و با حضور”سعید فرج‌پوری”یک تور کنسرت جهانی با عنوان سرگشتگان عشق برگزار کرد‌ند و در سال۹۴”حسین نوش‌آبادی”اعلام کرد که محمدرضا شجریان برای برگزاری کنسرت در کشور ممنوعیت قانونی دارد.

برای نخستین بار پس از بستری شدن در سال۸۶ و عمل جراحی ریه این استاد برجسته موسیقی ایران، بیماری سرطان ریه‌اش مطرح شد؛ اما‌‌ همان هنگام برخی رسانه‌ها این خبر را رد کردند. این خبر پس از بستری شدن استاد در شهریورماه۹۴دوباره مطرح شد،ولی یکی از این رسانه‌ها به نقل از یکی از اعضای تیم پزشکی‌اش در بیمارستان کسری،بیماری استاد را رد کرد.

البته در این سال‌ها ایشان بار‌ها بستری شده که تصور می‌شد بخشی از این بستری شدن‌ها به واسطه کسالت دوران کهنسالی این استاد برجسته موسیقی کشورمان است اما استاد شجریان در پیام ویدیویی برای تبریک نوروز۱۳۹۵با چهره‌ای متفاوت و موهای بسیار کوتاه حاضر شد. برخی سایت‌ها از ابتلای او به سرطان کلیه خبر دادند.

محمدرضا شجریان در بخشی از پیام نوروزی‌اش نیز تلویحاً به بیماری اش اشاره کرد:

“خود من هم با یک میهمان ۱۵ ساله‌ای سال‌هاست که آشنا هستم و دوست شدیم با همدیگر و الآن هم من به خاطر همان اینجا ایستاده‌ام و طبق دستور ایشان موهای سرم را هم کوتاه کردم و بچهٔ حرف‌گوش‌کنی شدم و چند وقت دیگر هم در این‌جا هستم، چون آرامش خوبی دارم و خیلی راحتم این‌جا، برای این‌که با این میهمان بتوانیم به تفاهم برسیم ان‌شاءالله. به تفاهم که رسیدیم، راه می‌افتم می‌آیم به سراغ شما هم‌میهنان عزیزم و کارهای هنری‌ام را دنبال خواهم کرد.”

«برای استاد محمدرضا شجریان آرزوی سلامتی داریم و امید که بار دیگر صدای بی نظیر ایشان را بشنویم:

تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد – وجود نازکت آزرده گزند مباد

 

@shahrvandyar

******

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.