ترکیه در فکر پیروی از اروپا برای مبادله تجاری با ایران

چهارشنبه, 28ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه و همتای ایرانی‌اش محمدجواد ظریف در آنکارا. امروز ۲۸ فروردین

مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه و همتای ایرانی‌اش محمدجواد ظریف در آنکارا. امروز ۲۸ فروردین

مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز چهارشنبه، ۲۸ فروردین، گفت که کشورش در حال بررسی ایجاد یک سازوکار جدید تجاری با ایران است که مشابه با سیستم اینس‌تکس اروپایی عمل کند.

«اینس‌تکس» (INSTEX)، کوتاه‌شده عبارتی انگلیسی به معنی «ابزار حمایت از مبادلات تجاری»، نام نهادِ تازه‌ای است که آلمان، فرانسه و بریتانیا برای کاهش اثر تحریم‌های آمریکا علیه ایران راه‌اندازی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای چاوش‌اوغلو ضمن تأکید دوباره بر موضع کشورش در مخالفت با تحریم‌ها علیه ایران گفت که آنکارا و تهران همچنان برای رسیدن به حجم هدف‌گذاری شده ۳۰ میلیارد دلار تجارت بین دو کشور تلاش می‌کنند و خواهان رسیدن این حجم به سه برابر سطح فعلی هستند.

وزیر خارجه ترکیه که پس از دیدار با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف در یک نشست خبری سخن می‌گفت افزود: «در کنار سازوکارهای موجود، ما برپایی سازوکارهای جدیدی مانند اینس‌تکس را نیز ارزیابی کردیم و این‌ که چطور می‌توانیم موانع موجود و موانع بر سر راه تجارت را از پیش پا برداریم.»

او افزود: «آن چه الان مهم است همبستگی و عزم و اراده‌ای است که بین ما وجود دارد.»

مولود چاوش‌اغلو جزئیات بیشتری در مورد این سازوکار جدید ارائه نداد اما ترکیه پیش از این سابقه‌ای نسبتاً طولانی در استفاده از ارزهای ملی برای بازرگانی بین‌المللی دارد.

ایران و ترکیه پیش از این برای مبادله تجاری از واحد پول یورو استفاده می‌کردند، اما در اکتبر ۲۰۱۷ بانک‌های مرکزی دو کشور رسماً توافق کردند تا برای بازرگانی دوجانبه از ارزهای محلی خود استفاده کنند.

پس از بازگرداندن تحریم‌های سنگین علیه ایران، واشینگتن به هشت کشور، از جمله ترکیه، معافیت‌هایی شش‌ماهه برای خرید نفت از ایران داد.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، روز سه‌شنبه در واشینگتن به خبرنگاران گفت که ترکیه انتظار دارد ایالات متحده معافیت آنکارا برای خرید نفت از ایران را تمدید کند.

دولت ترکیه از چندی پیش با ایالات متحده دچار برخی تنش‌های سیاسی شده و نوعی از جنگ تجاری که بین دو کشور درگرفته یکی از دلایلی است که اخیراً سقوط ارزش پول این کشور و گرانی را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف از سه‌شنبه شب در رأس هیئتی به آنکارا سفر کرده تا در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند.

این دومین سفر آقای ظریف به ترکیه از آغاز سال ۱۳۹۸ است و یک روز پس از سفر و دیدار او با مقام‌های سوری انجام می‌شود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.