ایران از کانادا به خاطر پیگیری حقوق قربانیان دوتابعیتی هواپیمای اوکراینی انتقاد کرد

چهارشنبه, 2ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

موسوی

موسوی ضمن انتقاد از پافشاری کانادا در پیگیری حقوق قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی گفته است که حقوق این افراد طبق قوانین ایران دنبال خواهد شد

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران از کانادا به خاطر پیگیری مصرانه ماجرای کشته شدن ایرانیان دو تابعیتی در واقعه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی به شدت انتقاد کرده است.

آقای موسوی که در یک نشست خبری شرکت داشت درباره دیدار روز جمعه فرانسوا فیلیپ شامپانی و جواد ظریف، وزیران خارجه کانادا و ایران در مسقط، پایتخت عمان، در مورد قربانیان دو تابعیتی هواپیمای سرنگون شده اوکراینی گفته است که “ما نکته‌ای که در آن ملاقات بیان کردیم و جا دارد اینجا هم به آن اشاره کنم این بود که این عزیزانی که از دست رفتند، ایرانی بودند.”

تعداد زیادی از کشته‌شدگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی ایرانیان مقیم کانادا و دارای شهروندی کانادا بودند و دولت آن کشور با جدیت این ماجرا و تامین حقوق بازماندگان را پیگیری کرده است. اگرچه احتمال سرنگونی هواپیما توسط اقدامات نظامی برای اولین بار توسط رئیس جمهوری آمریکا مورد اشاره تلویحی قرار گرفت، اما جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نخستین مقام ارشد خارجی بود که از سقوط هواپیما در نتیجه اصابت موشک زمین به هوا سخن گفت و خواستار شفافیت در اطلاع‌رسانی در این مورد شد.

برخی از منابع گفته بودند که بدون فشار خارجی، احتمال داشت ایران به ساقط کردن این هواپیما توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران اذعان نکند اما مقامات ایرانی این اتهام را به شدت رد کرده و گفته‌اند که انتشارات اطلاعات متناقض و تاخیر در اعلام علت واقعی سقوط هواپیما طبیعی بوده است.

ترودو
حق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionجاستین ترودو، نخست وزیر کانادا برای اولین بار احتمال اصابت موشک به هواپیما را مطرح کرد و پیگیر حقوق بازماندگان قربانیان بوده است

از آقای موسویان سئوال شد که آیا به رسمیت نشناختن تابعیت خارجی این گروه از قربانیان بر پیگیری حقوقی و به خصوص پرداخت غرامت به آنان تاثیری خواهد داشت. وی گفت “همان طور که اعلام کردیم تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسیم و تاکید کردیم که این قربانیان را ایرانی می‌دانیم و به هر حال طبق قوانین و مقررات داخلی، حق و حقوق آنها را چه آنجایی که به ما مربوط است و چه آنجایی که ممکن است به صاحب هواپیما، جاهای مختلف و بیمه‌هایی که هست، پیگیری خواهیم کرد.”

معمولا در سفرهای هوایی، هواپیما، سرنشینان هواپیماها و اموال همراه آنان در برابر سوانح هوایی بیمه هستند و پرداخت غرامت و خسارت سوانح و حوادث هوایی بر عهده شرکت‌های بیمه است. از آنجا که سقوط هواپیمای اوکراینی سانحه عادی نبوده و به گفته مقامات ایرانی، در اثر اشتباه یک واحد نظامی روی داده، موضوع مسئولیت دولت ایران در قبال غرامت و میزان آن نیز می‌تواند مطرح باشد. طبق قوانین ایران، برای قتل غیرعمد مبلغ معینی تحت عنوان دیه تعیین شده است.

معمولا در پرونده‌های مطالبه خسارت یا غرامت، در صورتی که طرف مسئول از قبول مبلغ فرد شاکی خودداری ورزد، امکان ارجاع شکایت به مراجع قضایی وجود دارد و مبلغ مورد نظر توسط دادگاه تعیین می‌شود.

ایرانیان
حق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionبسیاری از قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی شهروندان دوتابعیتی ایران بودند که وزارت خارجه ایران گفته است دولت کانادا را مجاز به پیگیری حقوق آنان نمی‌داند

تا کنون دولت کانادا در حمایت از خانواده‌های کشته‌شدگان دوتابعیتی مبلغ بیست و پنج هزار دلار را در اختیار آنها گذاشته تا از آن برای انجام سفر به منظور سوگواری استفاده کنند اما تاکید داشته است که این مبلغ به عنوان غرامت یا خسارت پرداخت نشده است. نخست وزیر کانادا در این مورد گفته است که دولت او سعی کرده کمک‌هایی از جمله دسترسی به خدمات درمانی و روانی را برای خانواده‌های قربانیان فراهم کند و افزوده است که ایران نیز باید به این خانواده‌های قربانیان این حادثه غرامت مالی پرداخت کند و دولت کانادا در تلاش است تا غرامت وقوع این حادثه را از دولت ایران دریافت کند و به خانواده‌های قربانیان تحویل دهد.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست خبری به شدت از کانادا به خاطر قطع روابط سیاسی با دولت ایران انتقاد کرد. او گفت: “اینهایی که اکنون این طور با سوء استفاده از این حادثه، دلسوز اتباع ایرانی شده‌اند و خواستار برخی اقدامات هستند، عجیب است که روابط سیاسی و دیپلماتیک را با جمهوری اسلامی [ایران] در راستای توهماتی که برای آنها پیش آمده بود و فشارهای ایالات متحده آمریکا قطع کردند و حتی اجازه نمی‌دهند صد هزار ایرانی که در کانادا هستند از خدمات اولیه کنسولی برخوردار شوند.”

وی گفت که دولت ایران پیش از این برای ایجاد بخش های دو کشور ابراز آمادگی کرده بود و افزود: “این درخواست ها و پیشنهادها مدت های مدیدی است که از طرف دولت کانادا نادیده گرفته شده و اکنون در چنین مواقعی اینها نگران اتباع ایرانی و به نوعی کاسه داغ تر از آش می شوند.”

تهران
حق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionمراسم بزرگداشت قربانیان در ایران به تظاهرات اعتراضی و واکنش نیروهای امنیتی منجر شد

در شهریور سال ۱۳۹۱ (سپتامبر ۲۰۱۲) دولت وقت کانادا با متهم کردن حکومت ایران به حمایت از کشتار مردم سوریه به دست حکومت آن کشور و نادیده گرفتن قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد توقف فعالیت‌های اتمی و برخی فعالیت‌های کارکنان سفارت ایران، روابط خود را با این کشور قطع کرد و دیپلمات‌های خود را از تهران فرا خواند. از آن زمان به خصوص به دلیل مشکل رای‌دهی ایرانیان مقیم کانادا در انتخابات ریاست جمهوری، وزارت خارجه ایران تلاش‌هایی را برای ایجاد دفاتر کنسولی به عمل آورده که به جایی نرسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفته است که لازم است به ایرانیان مقیم کانادا خدمات کنسولی داده شود و افزوده است: “ما امیدواریم اگر صداقت دارند، برای رفاه حال هموطنان ما اقداماتی بکنند و پیشنهاداتی را که از قبل هم به آنها داده شده بود را جدی بگیرند تا کمکی به حال این عزیزان چه در این مساله و چه در مورد خدمات روتین [عادی] باشد.”

در روزهای اخیر، دولت‌های کانادا و اوکراین خواستار ارسال دستگاه های ضبط و ثبت اطلاعات پرواز – جعبه سیاه – هواپیمای اوکراینی به کشورهای قادر به کشف محتویات آنها شده‌اند اما مقامات ایرانی هنوز با این درخواست موافقت نکرده‌اند.

روز گذشته سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران در دومین گزارش خود ضمن تایید پرتاب دو موشک ضدهوایی به سوی این هواپیما، گفت که در نظر است جعبه‌ها در ایران خوانده شود و از آمریکا و فرانسه تجهیزات لازم برای این منظور درخواست شده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.