چند نماینده مجلس ایران طرح پیگرد قضایی ظریف را آغاز کردند

چهارشنبه, 9ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس جز امضا کنندگان طرح تعقیب قضایی وزیر خارجه است

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس جز امضا کنندگان طرح تعقیب قضایی وزیر خارجه است

بیست و سه نماینده مجلس شورای اسلامی در ایران طرحی را برای تحت پیگرد قضایی قراردادن محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، آغاز کرده‌اند.

محمدرضا پورابراهیمی از امضا کنندگان طرح تعقیب قضایی وزیر خارجه ایران به خبرگزاری مهر گفته است “آقای ظریف در این شرایط نباید بر خلاف امنیت ملی خواستار مذاکره با آمریکا شود”.

نمایندگان به مصاحبه وزیر خارجه ایران با نشریه آلمانی اشپیگل اعتراض دارند که در آن گفته بود علیرغم ترور قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران امکان مذاکره با آمریکا در صورت بازگشت این کشور به توافق برجام و رفع تحریم ها، در قالب گروه ۱+۵ وجود دارد.

دونالد ترامپ در پاسخ به اظهارات آقای ظریف توییت کرده بود که “وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات ‌متحده است اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود، نه، مرسی!”.

مذاکره با آمریکا در قالب گروه ۱+۵ سیاست اعلام شده از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای است اما سیاستمدارانی که خود را پیرو رهبر جمهوری اسلامی ایران معرفی می کنند گفته‌اند پاسخ ترامپ “تحقیر مردم پرافتخار ایران” و اظهارات وزیر خارجه “خلاف منافع ملی کشور در تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی” است.

مطابق آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، در صورتی که ده نفر از نمایندگان مجلس اعلام کنند که وزیری مرتکب “عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون” شده است، موضوع باید توسط کمیسیون مربوط رسیدگی و گزارش آن به هیات رئیسه ارائه شود.

در صورتی که موضوع در صحن مجلس به تایید نمایندگان برسد، پرونده شکایت “جهت رسیدگی به قوه‌ قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی شود”.

یک روز پیش از این همزمان با تجمع اعتراضی به اظهارات آقای ظریف در مقابل ساختمان وزارت خارجه ایران، این وزارتخانه با انتشار بیانیه ای از گفته های وزیر دفاع و اعلام کرد که منظور او مذاکره مستقیم با آمریکا بدون رفع شدن تحریم‌ها نبوده است.

پس از توییت ترامپ در پاسخ به وزیر خارجه ایران، شماری از نمایندگان نزدیک به آیت الله خامنه ای در مجلس خواستار برخورد با آقای ظریف شده بودند. امیرحسین قاضی زاده گفته بود “بهتر نیست مجلس دهم برای حسن ختام ضمن برخورد شدید با وزیر امور خارجه از قوه قضائیه بخواهد اخراج ایشان از وزارت امور خارجه فراهم شود؟”

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم از آقای ظریف خواست که “با التماس مذاکره را گدایی نکند” و باعث نشود “حماسه‌های مردم در حمایت از انقلاب و رهبری بی‌خاصیت شود”. آقای ذوالنوری هم جز امضا کنندگان طرح تعقیب قضایی وزیر خارجه ایران است.

ایالات متحده آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای برجام همه تحریم‌های رفع شده را علیه جمهوری اسلامی برگردانده و می گوید به دنبال توافق جدیدی با ایران است.

آیت الله خامنه‌ای هرگونه مذاکره با آمریکا را قویا رد کرده و آن را “سم مضاعف” خوانده است. جمهوری اسلامی ایران می‌گوید حاضر به مذاکره با ایالات متحده است به شرطی که آمریکا همه تحریم ها رفع کند و دوباره به توافق اتمی برجام برگردد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.