[حکومت گروگانگیران؛]قوه قضائیه ایران: یک زندانی آلمانی را با یک ایرانی مبادله کردیم

سه شنبه, 29ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

غلامحسین اسماعیلی

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه ایران خبر داده یک تبعه آلمان را در قبال آزادی یک شهروند ایرانی آزاد کرده است. شهروند ایران “به درخواست آمریکا” و به اتهام نقض قوانین تحریم در آلمان بازداشت بود.

وزارت خارجه ایران دیروز اعلام کرده بود که فردی به نام احمد خلیلی با هواپیمای محمد جواد ظریف از آلمان به ایران آورده شده است. این فرد به درخواست آمریکا در آلمان بازداشت شده بود و وزارت خارجه ایران آزادی او را نتیجه همکاری نهادهای اطلاعاتی و امنیتی از جمله سازمان اطلاعات سپاه عنوان کرده بود.

سخنگوی قوه قضائیه امروز از آزادی متقابل یک شهروند آلمانی که در ایران بازداشت بود خبر داد و جزئیاتی را ارائه کرد.

به گفته غلامحسین اسماعیلی “برای یکی از شهروندان ایرانی که فعالیت‌های تجاری انجام می داد تحت عنوان دور زدن تحریم‌ها پرونده‌ای تشکیل شد و برخلاف ضوابط بین‌المللی تحت تعقیب آمریکا قرار گرفت. این شهروند در آلمان و با درخواست آمریکا دستگیر شد و اصرار داشتند او را به آمریکا منتقل کنند . تلاش وزارت خارجه و قوه قضائیه بر این بود که این شهروند بایستی به ایران بازگردد”.

معلوم نیست آقای خلیلی در چه زمانی در آلمان دستگیر شده است. به گفته رسانه‌های آلمان او در صنایع هوایی فعالیت داشته است.

سخنگوی قوه قضائیه در باره تبعه آلمانی گفت او از مناطق ممنوعه و غیرمجاز عکسبرداری و فیلمبرداری می‌کرد و مدت‌ها قبل در ایران دستگیر و به سه سال زندان محکوم شده بود. به گفته آقای اسماعیلی “ابتدا تبعه ایرانی روز یکشنبه وارد کشور شد و روز دوشنبه تبعه آلمانی را آزاد کردیم”.

بازداشت اتباع کشورها از جمله ایرانیان دوملیتی در قبال بازداشت ایرانیان نزدیک به حکومت در دیگر کشورها بخصوص در سال‌های اخیر بارها تکرار شده است.

ایران و آمریکا پاییز گذشته مبادله مسعود سلیمانی با ژیائو وانگ، شهروند آمریکایی محبوس در ایران را تائید کردندحق نشر عکسISNA
ایران و آمریکا پاییز گذشته مبادله مسعود سلیمانی با ژیائو وانگ، شهروند آمریکایی محبوس در ایران را تائید کردند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران چندی پیش پیشنهاد کرده بود که نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌-بریتانیایی که در ایران زندانی است با نگار قدس کنی که در استرالیا زندانی بود مبادله شود. دولت بریتانیا این پیشنهاد را “بی‌شرمانه” خواند و آن را نپذیرفت و آقای ظریف هم بعد گفت در باره تبادل زندانی، موضوع نازنین زاغری “مسئله‌ای جداست.”

حدود دو ماه و نیم پیش نیز مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه زندانی در آمریکا، با ژیائو وانگ، شهروند آمریکایی محبوس در ایران مبادله شدند.

بزرگترین تبادل زندانی میان جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها همزمان با اجرای برجام در دی ماه سال ۱۳۹۴ بود و زندانیان دو تابعیتی که در ایران دستگیر شده بودند با زندانیان دوتابعیتی که در آمریکا به دور زدن تحریم ها متهم شده بودند، مبادله شدند. برخی از ایرانیانی که از زندان های آمریکا آزاد شدند در این کشور ماندند و به ایران بازنگشتند.

همزمان با این تبادل، آمریکا مبلغی نزدیک به دو میلیارد دلار پول نقد به ایران پرداخت کرد که گفته شد حاصل مصالحه در یک دعوای حقوقی میان دو کشور بر سر خریدهای نظامی دوره شاه بود. اعلام شد که این پول اصل و سود پیش پرداختی بود که به پیش از انقلاب بهمن ۵۷ به آمریکا داده شده بود.

دونالد ترامپ پیش از رسیدن به ریاست جمهوری از دولت باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا انتقاد کرده و آن را “باج دهی به حکومت گروگانگیر جمهوری اسلامی ایران” دانسته بود.

دولت اوباما تاکید داشت که پرداخت این پول ربطی به تبادل زندانی نداشته است.

محمود علوی وزیر اطلاعات گفته بود که این اقدام با نظر آیت‌الله علی خامنه ای و تصمیم شورای عالی امنیت ملی گرفته شده و وزارت اطلاعات در مذاکره با آمریکا برای این تبادل “امتیازاتی” از این کشور گرفته است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.