سازمان ملل: کشیده‌شدن جنگ به کابل پیامدهای فاجعه‌باری خواهد داشت

جمعه, 22ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

غیرنظامیان در کابل

غیرنظامیان در کابل

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد که از کشیده شدن جنگ در افغانستان به مناطق شهری نگران است و هشدار داد اگر عملیات نظامی نیروهای طالبان به کابل برسد، پیامدهای فاجعه باری برای غیرنظامیان خواهد داشت.

به گزارش رویترز، طالبان روز پنجشنبه مدعی شدند که کنترل قندهار، دومین شهر بزرگ، و هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان را در دست گرفته‌اند. اکنون طالبان حدود دو سوم افغانستان را در کنترل خود دارد.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته است، واضح است که کشیده شدن نبرد به شهری در اندازه کابل تأثیرات فاجعه باری برای غیرنظامیان خواهد داشت و ما بسیار امیدواریم که این اتفاق نیفتد.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین گفت که هرگونه تحقیق درباره مرگ غیرنظامیان باید بی طرفانه و مستقل از طرفین درگیر باشد.

سازمان ملل متحد پیشتر اعلام کرده بود٬ بیش از یک هزار غیرنظامی در یک ماه گذشته کشته شده‌اند.

طالبان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای کشتن غیرنظامیان را تکذیب کرد و به سازمان ملل متحد پیشنهاد داد که با تیم تحقیق در این زمینه همکاری کنند.

پس از آن که آمریکا و دیگر کشورهای عضو ائتلاف بین المللی اعلام کردند که نیروهای خود را افغانستان خارج می کنند، طالبان از ماه آوریل عملیات خود را برای سرنگونی دولت مورد حمایت آمریکا در افغانستان تشدید کرد.

سازمان ملل می‌گوید در شش ماه نخست سال جاری میلادی پنج هزار و ۱۸۳ غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.