عراق: پایان ماموریت و خروج نظامیان خارجی به رهبری آمریکا

جمعه, 10ام دی, 1400
اندازه قلم متن

نیروهای فرانسوی در عراق (عکس از آرشیو)

نیروهای فرانسوی در عراق

عراق روز جمعه ۱۰ دی‌ماه رسما پایان ماموریت و خروج نیروهای نظامی ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا از این کشور را تایید کرد.

دولت عراق با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که ماموریت ائتلاف خارجی در عراق از این به بعد محدود به «مشاوره و حمایت بر اساس نتایج گفتگوهای راهبردی» خواهد بود.

دولت عراق سه هفته پیش از پایان عملیات‌های نظامی نیروهای خارجی از عراق خبر داده بود، اما روند خروج این نیروها از عراق روز جمعه به پایان رسیده است.

دولت عراق در ادامه گفته است که از این به بعد هیچ نیروی رزمی خارجی در عراق وجود نخواهد داشت.

اوایل سال جاری دولت عراق و آمریکا توافق کردند که نیروهای ائتلاف خارجی عملیاتهای جنگی در این کشور را متوقف کنند.

نیروهای بین‌المللی ضد داعش روز جمعه تایید کردند که نقش انجام عملیاتهای جنگی توسط این قوا در عراق به پایان رسیده و فقط به ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان مشاوره خواهند داد.

نیروهای بین‌المللی ضد داعش، با قدرت‌گیری خلافت اسلامی در بخشهای وسیعی از سوریه و عراق شکل گرفت. عراق دسامبر ۲۰۱۷ شکست داعش را اعلام کرد.

در این میان کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران در نزدیکی فرودگاه بغداد با حملات پهپادی آمریکا در دی‌ماه سال ۹۸ نیز به موجی از نارضایتی‌ها در میان احزاب و گروههای شیعی عراقی تبدیل شده بود و پارلمان عراق رای به خروج نیروهای خارجی از کشور داده بود.

در این میان خبرگزاری رسمی عراق روز جمعه گزارش داد که جنبش صدر که در انتخابات پارلمانی اخیر پیروز رقابتها شده بود، با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به هرگونه استفاده از حریم هوایی عراق توسط نیروهای نظامی خارجی، همچنین خروج نیروهای نظامی و امنیتی از سفارت آمریکا در بغداد شده و گفته است از این به بعد باید شمار مستشاران خارجی و وظایف آنها دقیقا مشخص شود و نیروهای نظامی عراق باید بطور کامل مسئولیت لجستیک و امنیتی در کشور را برعده بگیرند و هیچ طرف خارجی حق مداخله در کار ارتش را نداشته باشد.

جنبش صدر برخلاف بسیاری از گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران، مواضعی ملی‌گرایانه در عراق دارد، اما به شدت مخالف حضور نیروهای خارجی در این کشور است.

طی چند گذشته حملات به نیروهای خارجی و پایگاه‌های عراقی میزبان این نیروها ادامه داشته و حتی یکشنبه، ۵ دی‌ماه هفته جاری نیز سه حمله به کاروان ائتلاف نظامی بین‌المللی به رهبری آمریکا در کشور اتفاق افتاده بود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.