رهبران گروه ۷ از «نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران» ابراز نگرانی کردند

شنبه, 30ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

 

اجلاس رهبران گروه هفت در هیروشیمای ژاپن برگزار می‌شود. آنها از جمهوری اسلامی ایران خواسته اند که به حقوق شهروندان ایرانی احترام بگذارد

اجلاس رهبران گروه هفت در هیروشیمای ژاپن برگزار می‌شود. آنها از جمهوری اسلامی ایران خواسته اند که به حقوق شهروندان ایرانی احترام بگذارد
 
بی بی سی فارسی

رهبران ۷ کشور صنعتی جهان موسوم به «گروه هفت» در جریان اجلاس خود به میزبانی هیروشیمای ژاپن از آنچه «نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران» خواندند شدیدا ابراز نگرانی کرده‌اند و همزمان از ایران خواستند به «اقدامات بی ثبات کننده» خود در منطقه» خاتمه دهد.

در بیانیه رهبران این گروه از نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران و آزار و اذیت زنان، اقلیت‌ها‌ و روزنامه‌نگاران در داخل و خارج شدیدا ابراز نگرانی شده است.

رهبران گروه ۷ در این بیانیه از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند که به حقوق شهروندان ایرانی احترام بگذارد و از جمله به بازداشت‌های ناعادلانه و خودسرانه پایان دهد.

این بیانیه تکرار خواسته کشورهای غربی از ایران طی ماه های اخیر است. از زمان آغاز سرکوب خونین اعتراضاتی که در شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد، کشورهای غربی به طور مرتب از ایران خواسته اند به نقض حقوق و سرکوب خونین شهروندان خود پایان دهد.

بیانیه گروه ۷ همزمان با تشدید اجرای احکام اعدام، احضار وکلای دادگستری، بازداشت فعالان مدنی و صدور حبس های طولانی مدت علیه آنها صادر شده است.

در این بیانیه از تشدید مستمر در توسعه برنامه اتمی ایران نگرانی عمیق شده است. رهبران گروه هفت در بیانیه خود راه حل دیپلماتیک را همچنان بهترین گزینه برای حل و فصل اختلاف موجود توصیف کرده‌ و از ایران خواسته‌اند که اقدامات سریع و ملموسی برای انجام تعهدات بین‌المللی خود در پیش بگیرد.

مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام که فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده بود با گذشت دو سال از شروع بدون چشم‌اندازی از آینده، ماه‌هاست که متوقف شده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اجلاس گروه هفت حاضر بوده. اوکراین ایران متهم به فروش سلاح به روسیه و استفاده آن در تجاوز به این کشور می‌کند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اجلاس گروه هفت حاضر بوده. اوکراین ایران متهم به فروش سلاح به روسیه و استفاده آن در تجاوز به این کشور می‌کند

گروه ۷ در بخش دیگری از بیانیه خود درباره ادامه آنچه «فعالیت‌های بی ثبات کننده» ایران از جمله ارسال موشک و پهپاد و فناوری‌های مرتبط به بازیگران دولتی، غیردولتی و گروه‌های نیابتی خوانده، ابراز نگرانی شدید کرده است. این گروه این دست از اقدامات ایران را برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ دانسته است.

هفت کشور صنعتی همچنین خواستار آن شدند که ایران به آنچه حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین خوانده شده، پایان دهد.

ولودیمیر زلسنکی، رئیس جمهور اوکراین هم در جریان اجلاس رهبران گروه هفت با حضور در هیروشیما، با آنها ملاقات کرده است. اوکراین بارها گفته است که روسیه از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تجاوز نظامی خود استفاده می‌کند.

رهبران کشورهای صنعتی جهان از توافق اخیر ایران و عربستان برای احیای روابط بین دو کشور استقبال کرده اما همزمان از ایران خواسته‌اند که در اعمال قانونی حق آزادی‌ کشتیرانی تجاری در منطقه خلیج فارس، دخالت نکند.

این هشدار در حالی است که آمریکا در منطقه خلیج فارس برای کنترل بیشتر بر تنگه هرمز حضور نظامی خود را تقویت کرده است.

همزمان با هشدار گروه هفت به ایران که نشانه ای از بحرانی شدن روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران است، آیت‌الله علی خامنه ای در یک سخنرانی در تهران و در دیدار با وزیر خارجه، برخی دیپلمات ها، سفرا و روسای نمایندگی‌های خارج از کشور گفته نشان دادن انعطاف «جاهایی لازم است» اما «به معنی عقب نشینی نیست».

از جمله کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی گفته اند که اظهارات آقای خامنه‌ای می‌تواند نشانه ای تمایل جدید در جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تنش‌های فزاینده خود با غرب باشد.

پیش از اظهارات آقای خامنه‌ای، علی باقری معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در یادداشتی که در وب‌سایت وزارت خارجه این کشور به زبان‌های مختلف منتشر شده، نوشته بود که جمهوری اسلامی ایران «هیچ گاه خود را بی‌اعتنا به روابط با جهان غرب و بطور خاص اروپا ندیده است».

در ماه های اخیر روابط ایران با کشورهای غربی بر سر وضعیت حقوق بشر، فروش سلاح به روسیه که درگیر تجاوز نظامی به اوکراین است و اقدامات این کشور در منطقه از جمله در ارتباط با کشتیرانی تجاری در خلیج فارس، متشنج بوده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.