تجمع کارگران، کارکنان و بازنشستگان چند شهر ایران در اعتراض به وضعیت معیشتی

سه شنبه, 13ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشال

بازنشستگان کشوری، فرهنگیان، کارکنان هفت‌تپه، کارکنان بانک و مردم ساکن در اطراف پتروشیمی دهدشت در اعتراض‌ به وضعیت معیشتی خود روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه تجمع‌هایی را در شهر‌های مختلف ایران ترتیب دادند.

جمعی از کارکنان نظام بانکی کشور روز ۱۳ تیر، مطابق اعلام قبلی و در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل مجلس اقدام به تجمع کردند.

اتحادیه آزاد کارگران گزارش داد که این تجمع با «ممانعت نیروهای امنیتی و انتظامی» روبه‌رو شده و گردهمایی اعتراضی آنان در میدان بهارستان تهران مورد «حمله» قرار گرفت.

هم‌زمان، جمعی از شهروندان ساکن روستاهای اطراف شرکت پتروشیمی دهدشت هم مقابل در ورودی این شرکت تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان علاوه بر مشکلات معیشتی، اعتراض خود را به استخدام نیروهای نزدیک به نماینده و عدم استفاده از نیروهای محلی هم نشان دادند.

بر اساس گزارشی که اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر کرده، کارگران رسمی شرکت نیشکر هفت تپه هم برای چندمین بار نسبت به عدم اجرای صحیح و بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل در روز سه‌شنبه تجمع کردند.

این نهاد صنفی نوشت: «کارگران امروز ابتدا مقابل دفتر مدیریت شرکت تجمع کرده و سپس دامنه اعتراض خود را به داخل دفتر مدیریت امور اداری شرکت کشاندند و خواستار رسیدگی فوری به خواسته‌ها و مطالبات خود شدند.»

بنا بر این گزارش، کارگران معترض گفته‌اند چنانچه تا پایان هفته جاری، اقدامی در مرتفع کردن مسائل و اختلافات مورد بحث و نظر انجام نشود، روز «شنبه» تجمع اعتراضی خود را مقابل استانداری خوزستان برپا خواهند کرد.

همچنین شماری از بازنشستگان کشوری استان‌های کرمانشاه، قزوین، فارس، کردستان، اردبیل و … در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی شهرهای سنندج، قزوین، ممسنی و اردبیل دست به تجمع زدند.

این تجمع‌ها در پی فراخوان کانون عالی بازنشستگان مبنی بر تجمع روزهای سه‌شنبه «تا حصول نتیجه» شکل گرفته است.

بر اساس گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، بازنشستگان در تجمع خود شعارهایی چون «دولت خیانت می‌کند، مجلس حمایت می‌کند»، «بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن»، «معلم زندانی، آزاد باید گردد»، «آموزش رایگان، حق فرزند ایران» و «می‌میریم می‌میریم، ذلت نمی‌پذیریم» سر دادند.

هم‌زمان با این تجمعات هماهنگ، فرهنگیان بازنشسته هم در چند شهر ایران از جمله یزد، تجمعاتی برپا کردند.

معلمان معترض با تجمع مقابل ساختمان استانداری در یزد، خواهان رسیدگی به مطالبات خود همچون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بر اساس «۹۰ درصد مشاغل هم‌تراز» شدند.

روزهای یکشنبه و دوشنبه هم بازنشستگان منطقه مخابراتی سنندج، بندرعباس، مشهد، اهواز و… و نیز بازنشستگان تامین اجتماعی شهرهای شوش، کرخه، هفت‌تپه، گیلان و کرمانشاه تجمعاتی اعتراضی برپا کرده بودند.

وضعیت بد معیشتی،‌ تورم و گرانی در کنار فشار حکومت بر فعالان صنفی و بازداشت و صدور احکام سنگین برای آن‌ها در یک سال گذشته باعث شکل‌گیری صدها تجمع در سراسر ایران شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.